1,8K
Potrivit Masterplanului general de Transport (MPGT) prezentat Comisiei Europene, documentul esential in baza caruia tara noastra va primi fonduri europene nerambursabile pentru infrastructura in exercitiul financiar 2014-2020, Autostrada Sibiu – Pitesti, singura portiune pe care Romania ar mai avea-o de construit pentru a completa unul din coridoarele europene prioritare de transport de pe teritoriul tarii noastre, a fost transformata in drum expres. Un drum expres care nici macar nu constituie o prioritate, intrucat, intr-un table al importantei, apare in urma multor rute precum Turda – Halmeu sau Gilau – Bors.
Soarta Autostrazii Sibiu-Pitesti nu este singulara. Multe alte planuri de autostrazi au fost schimbate in drumuri expres. In mod concret, noua strategie pentru Romania inseamna 2.200 de km de drumuri expres si numai 479 de autostrada, precum Sibiu-Brasov-Ploiesti, Brasov-Bacau sau Pitesti-Craiova.
Grav este ca pentru multe dintre tronsoanele de autostrada transformate in drum expres are loc in prezent o ampla procedura de achizitie publica, in valoare de zeci de milioane de euro, pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Studiile de fezabilitate in discutie sunt pentru varianta de autostrada. Pentru alte autostrazi s-au facut deja aceste studii de fezabilitate, cu alte cuvinte s-au cheltuit degeaba alte milioane de euro!
Revenind la Autostrada care ne doare, Sibiu – Pitesti, aceasta a fost transformata in drum-expres, iar masterplanul propune o dualitate pe date seci intre varianta Sibiu-Pitesti si varianta Sibiu-Brasov-Ploiesti. Conform indicatorilor alesi in comparatia facuta, in cele mai multe cazuri varianta Sibiu-Brasov-Ploiesti este data preferabila variantei Sibiu-Pitesti. Cu toate acestea, unele cifre nu apar conforme cu informatiile anuntate public pana acum. Astfel, Guvernul anunta ca autostrada Comarnic – Brasov (54 km) costa 1,8 mld euro. Acum, in MasterPlan intreaga autostrada Sibiu-Brasov-Ploiesti (206 km) costa 1,95 mld euro. De asemenea, la capitolul costuri de investitie, se spune ca ruta Sibiu – Brasov – Ploiesti (cca 206 km) costa 1,95 miliarde euro fata de 2,3 miliarde euro cat ar costa Sibiu-Pitesti (circa 115 km). Cu toate acestea, numai costul concesiunii Comarnic – Brasov (cca 54 km), aflata in procesul de achizitie publica in prezent, costa oficial circa 1,8 miliarde euro, se precizeaza intr-o analiza Hotnews.
Singura speranta pentru realizarea Autostrazii Sibiu-Pitesti a ramas la Comisia Europeana. Reprezentantii executivului european s-au aratat nemultumiti si au facut o serie de "recomandari". Printre aceste "recomandari", cateva vizeaza sectorul rutier si in mod subtil indica necesitatea realizarii autostrazii Sibiu – Pitesti si finalizarea sa in actualul exercitiu financiar 2014-2020 pentru a se inchide coridorul de transport prioritar european.