Nemulțumirea pentru procedurile și termenele în care se face autorizarea executării lucrărilor de construcții este generală. Birocrația excesivă, lipsa specialiștilor în organele cu abilități de autorizare, nivelul scăzut al salarizării impus de lege pentru specialiștii încadrați în unitățile administrativ-teritoriale, duc la nerespectarea termenelor legale pentru acordarea de avize și autorizații de construcție, creează disfuncționalități și cresc costurile aferente demarării investițiilor.
Pentru a mai simplifica acest parcurs sinuos al autorizațiilor, care este o sursă de hrănire a corupției și un motiv real de descurajare a dezvoltatorilor imobiliari și a cetățenilor care au nevoie de aceste avize, Ministerul Dezvoltarii Regionale și Administratiei Publice a adus la cunostința publicului textul unui proiect de act normativ, în vederea adoptării unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului.
Principala modificare adusă procedurii ar fi că certificatul de urbanism şi avizele/acordurile se vor putea solicita online şi se vor obţine electronic, iar avizatorii vor trebui să-și facă treaba în termen de 7 zile. Dacă avizatorii nu se vor respecta termenul stabilit, se va institui, în sfârșit, o prevedere în avantajul cetățeanului și anume, acordul tacit, adică se va considera că avizul este unul pozitiv.
Primarii de localități vor putea însărcina funcționari care să faciliteze obținerea avizelor în numele cătățenilor. Cetățeanul nu va mai fi nevoit să meargă cu actele și eventuala șpagă la fiecare avizator, ci va depune toată documentația necesară, contra unei taxe, la un ghișeu unic. Înființarea acestui ghișeu unic depinde, totuși, de preocuparea primarului pentru rezolvarea rapidă a solicitărilor cetățenilor. În situația în care documentația depusă este incompletă se va comunica acest fapt către solicitant în termen de 10 zile, cu specificarea completărilor necesare.
Valabilitatea autorizațiilor de construire crește de la 1 an la 2 ani!
Se elimină plimbarea actelor pentru autorizații de construire între comune care au personal de urbanism și autoritatea județeană, fapt care creștea cu 4-6 luni durata de obținere a avizării. Aceste proceduri anevoiase sunt un chin pentru investitorii care doresc să creeze locuri de muncă în aceste zone.
Disciplina în construcții este un alt aspect care se reglementează, cresc amenzile atât pentru cei care nu respectă legea, cât și pentru autoritățile publice si pentru avizatori. Se va institui o rigoare sporită pentru detaliile constructive ale structurilor de rezistență și instalații. Depășirea indicatorilor urbanistici prin folosirea în abuz, fără PUZ a suplimentării cu un etaj în limita a 20% din suprafața construită desfășurată a clădirilor existente sau în curs de construire va fi interzisă. Este permisă însă modificarea subsolului sau a podului în mansarda, numai în volumul existent, fără modificarea fațadelor. Toate lucrările de interior care nu afectează structural imobilul nu vor mai trebui autorizate.
Colegiul Tehnic al Diriginților de Șantier și-a declarat susținerea pentru acest proiect și a transmis observații pentru modificarea și explicitarea anumitor puncte din această Ordonanță de Urgență. Modificările propuse de Colegiul Tehnic al Diriginților de Șantier le găsiți aici
Potrivit notei de fundamentare a acestui proiect de act normativ schimbările preconizate după intrarea în vigoare a noilor prevederi ar fi următoarele:
1. Simplificarea procedurilor administrative în administraţie publică la nivelul activităţii de amenajare a teritoriului, urbanism şi autorizare a executării lucrărilor de construcţii, obținându-se reducerea termenelor, costurilor şi disfuncţionalităţilor aferente demarării investiţiilor, prin:
eficientizarea procedurilor de emitere a certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire, oferindu-se alternativa depunerii online a cererilor de obţinere şi a documentelor aferente, precum şi sporirea transparenţei odată cu vizualizarea online a întregului demers;
înlocuirea avizelor sectoriale cu un mecanism de avizare integrat pentru documentațiile de amenajarea teritoriului și de urbanism, conducând la îmbunătățirea coordonării deciziilor de dezvoltare în plan teritorial și la scurtarea accentuată a termenelor de avizare a documentațiilor de amenajarea teritoriului și de urbanism ;
introducerea unui mecanism de avizare integrat la nivelul emiterii autorizaţiilor de construire/desfiinţare, ca urmare a integrării punctelor de vedere ale tuturor avizatorilor, într-un aviz unic;
2.Reducerea riscurilor de corupție şi conflict de interese la nivelul avizării planurilor urbanistice şi documentaţiilor de amenajare a teritoriului, în cadrul administraţiilor publice locale, prin:
reglementarea incompatibilităţilor şi obligaţiilor în cadrul personalului care face parte din comisiile tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism;
posibilitatea decontării cheltuielilor de participare la activitatea Comisiei, pentru membrii;
3. Întărirea disciplinei în domeniul urbanismului şi autorizării construcţiilor prin:
reglementarea competenţelor şi atribuţiilor de control, constatare şi aplicare a contravenţiilor la nivelul activităţii de amenajare a teritoriului şi urbanism;
creşterea cuantumului amenzilor şi sporirea sancţiunilor pentru încălcarea prevederilor legale privind urbanismul și autorizarea executării construcţiilor;
4. Eficientizarea practicii administrative în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului și autorizării construcţiilor, prin:
reglementarea componenţei, atribuţiilor şi specializării personalului încadrat în structurile de specialitate din subordinea arhitectului-şef, diferenţiat pe categorii de unităţi administrativ teritoriale(comune, oraşe, municipii, judeţe).
atribuirea de noi competenţe asociaţiilor de dezvoltare comunitară (A.D.I.) în scopul sprijinirii administraţiilor publice locale, din punct de vedere tehnic, la fundamentarea deciziilor privind planificarea urbană şi teritorială.
Textul integral al proiectului Ordonanței de Urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, precum și a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii îl găsiți AICI