China mai bate un record de infrastructură! În doar 10 ani a reușit să realizeze cel mai mare pod din lume, peste mare! Acesta are 55 km și o garanție de 120 de ani.
Pentru a lega orașele Hong Kong-Zhuhai-Macau, podul peste mare a avut nevoie de patru insule artificiale și patru tuneluri, dintre care unul de 7 km pe sub apă.
Prin comparație, ceea ce se întâmplă în România pare desprins dintr-un Ev Mediu al maximei impotențe. Autostrada Pitești-Sibiu este cel mai elocvent exemplu. Unul de manual!
Decizia construirii ei datează din vremuri străvechi, încă din 1996 când, prin Legea 71/1996 se decide construcţia autostrăzii Piteşti–Sibiu–Sebeş–Deva–Arad–Nădlac.
Primă măsură, însă, a fost luată abia în 2008, când s-a făcut primul Studiu de fezabilitate. România visa cu ochii deschiși la o finanțare nerambursabilă de 85%, însă rezultatele SF-ului au blocat totul: 3,2 miliarde de euro -un cost prohibitiv care depăşea alocarea europeană pentru România.
Totul a fost lăsat baltă până în martie 2012, când Compania Naţională de Autostrăzi a lansat licitaţia pentru actualizarea studiului de fezabilitate din 2008 pentru autostrada Sibiu-Piteşti. Alți bani, altă distracție, altă bătai de joc!
Costul contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate: 61,39 milioane de lei, adică 14 milioane de euro. Dacă toate procedurile s-ar fi respectat, la finele anului 2013, noul SF ar fi trebuit să fie gata şi licitaţia pentru lucrările la Sibiu-Piteşti ar fi putut fi lansată chiar din 2014, urmând ca lucrările să înceapă chiar din primele luni din 2015.
Ce să vezi, după doar câteva luni, licitaţia în cauză a fost anulată, iar în 2013, autorităţile favorizau ruta Sibiu-Brașov-Ploiești, în dauna rutei Sibiu-Piteşti, pentru a lega Bucureştiul cu graniţa de vest. Chiar și așa, finalizarea Sibiu-Pitești era prognozată pentru 2020. Sau pentru 2000 20, ca să înțeleagă și doamna premier Dăncilă.
A urmat apoi perioada aia de bălmăjeală totală, în care Sibiu-Pitești era ba drum expres, ba autostradă, ba nu mai era, pentru ca la presiunea Comisiei Europene să devină ditamai prioritatea de interes național. Prioritatea numărul unu în materie de infrastructură!
Astfel, în iunie 2014 -CNADNR relicitează contractul de refacere a SF-ului pentru Sibiu–Piteşti. Alți bani, altă distracție, o nouă bătaie de joc!
Februarie 2015 -Au fost desemnaţi câştigătorii licitaţiei pentru revizuirea SF-ului: Asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București–Tecnic Consulting Engineering România SRL, cu o valoare câştigătoare de de 29.075.308,91 lei fără TVA, reprezentând aproximativ 6.530.000 euro, fără TVA. După rezolvarea contestaţiilor, în 15 iunie 2015, Contractul pentru revizuirea SF-ului a fost semnat cu Asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala Bucureşti – Tecnic Consulting Engineering România SRL. Contractul pentru revizuirea SF-ului avea o durată de implementare de 17 luni.
9 decembrie 2015 -Termenul de predare a Studiului de fezabilitate pentru tronsoanele de capăt a fost prelungit până în iunie 2016, când ar fi trebuit să fie gata tot proiectul.
Măsura a venit după ce consultantul extern a cerut ca procedura să nu fie grăbită şi să se facă şi forajele geologice.
8 ianuarie 2016 -Probleme mari şi noi amânări la revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti. Consultantul european desfiinţează într-un raport tot ce s-a făcut până atunci.
3 februarie 2016 -CNADNR a decis să nu rezilieze contractul de revizuire a SF-ului. Compania de Autostrăzi a decis că va monitoriza cu specialiştii ei contractul de revizuire a Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti, iar noul termen asumat pentru finalizarea acestui document aflat deja în întârziere va fi luna decembrie 2016.
7 septembrie 2016 -O nouă amânare pentru Studiul de Fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti, pentru 2017.
Pe 22 noiembrie 2016 era stabilit traseul final al autostrăzii, pentru ca pe 7 februarie 2017, Compania de Drumuri să suspende contractul pentru Studiul de Fezabilitate pentru că era iarnă.
15 martie 2017-Contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate al autostrăzii Piteşti-Sibiu a fost "desuspendat". Termenul de finalizare, însă, a fost decalat pentru 15 august.
16 martie 2017 -CNAIR anunţă că a preluat documentaţia de SF pentru secţiunile 1 şi 5.
August 2017 – Abia ce a fost scoasă la licitaţie construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti, că a şi fost depusă contestaţie. Firma de proiectare Consitrans contestă la CNSC documentaţia pentru secţiunea 1 Sibiu – Boiţa.
Septembrie 2017 – Realizarea autostrăzii are parte de o nouă amnare. Potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor, procedurile de expropriere nu pot fi demarate, deoarece primăriile comunelor de pe traseu nu dețin planurile parcelare avizate de Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară.
Octombrie 2017 – Şeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere susţine că lucrările vor începe în vara lui 2018.
Martie 2018, comisarul european Corina Creţu trăgea un semnal de alarmă în ceea ce priveşte lansarea licitaţiei fără acordul de mediu și posibilitatea ca finanțarea europeană să fie pierdută.
Martie 2018 – Primele lucrări efective pe şantierul viitoarei autostrăzi Sibiu-Piteşti vor începe „înainte de anul 2020" susține ministrul Transporturilor, Lucian Şova. „Vom vedea prima cupă de excavator pe şantierul Sibiu-Piteşti înainte de anul 2020, dacă pregătirile vor continua în ritmul de acum. Apreciez că înainte de 2020 vor începe lucrările.” a spus Lucian Şova.
Mâine, Liviu Dragnea ar putea sosi în Argeș – dacă nu va avea probleme mai importante pe la Capitală – pentru a face noi precizări cu privire la autostradă. Probabil că va da noi asigurări, noi termene, rahaturi de care deja ne-am săturat până peste cap.
Cam asta e diferența dintre noi și lumea civilizată: unii fac poduri peste mare, în 9 ani, iar noi poduri din studii de fezabilitate și caiete de sarcini, de mii de kilometri, mai scumpe decât o centură ocolitoare în jurul Lunii.