1,8K
Nicolas Maure, directorul general al Dacia, face un apel direct catre liderii sindicali ai Dacia Renault sa fie rezonabili in privinta cresterilor salariale. Altfel, uzina de la Mioveni ar putea sa piarda un volum important de productie nu doar in fata uzinei din Maroc, ci si a celei din Turcia, ambele fiind mult mai profitabile din punct de vedere al cheltuielilor cu salariatii. Intr-un interviu acordat Hotnews, Maure a afirmat ca noi negocieri se vor purta la inceput de noiembrie si ca, pana atunci, liderii sindicali ar trebui sa se gandeasca foarte bine la alegerile pe care le fac.
,,Dupa cum stiti am investit la Mioveni peste 2 miliarde euro pentru modernizarea uzinei si pentru dezvoltarea noilor produse si ideea ar fi sa nu renuntam. Viitorul depinde insa de competitivitatea Romaniei, de aptitudinile romanilor si de competitivitatea furnizorilor, dar si de situatia economica generala a tarii.
Am sa detaliez mai mult pe partea de competitivitate: ea depinde de doi factori principali: nivelul salariilor si performanta industriala, inclusiv potentialul de automatizare. Salariile au crescut la Mioveni in medie cu 170% din 2007 in 2013, inflatia fiind 30%. ceea ce inseamna ca salariile au crescut in mod real cu 140%, adica foarte mult. In acelasi interval insa performanta s-a imbunatatit cu mult mai putin si astazi suntem in fata unor probleme de competitivitate cu Marocul, iar despre acestea s-au vorbit mult, dar ce este nou e ca apar probleme de competitivitate si cu Turcia si asta poate sa afecteze noile proiecte, in special pe partea de motoare si transmisii.
La Pitesti se fac motoare pentru Renault, Nissan si Dacia, iar uzina din Turcia face si ea motoare pentru Dacia, iar pe partea de motoare si transmisii este un risc semnificativ.
In Turcia salariile au crescut mult mai moderat in comparatie cu Romania si, per total, Turcia devine mult mai competitiva decat Romania in acest moment.
Ce am vrea sa discutam cu Sindicatele este cum sa facem un compromis prin pastrarea unui anumit volum de productie pe termen lung, in schimbul acceptarii unor cresteri moderate ale salariilor, dar discutia va incepe la inceput de noiembrie si e cam devreme sa comentam. Insa daca sindicalistii nu sunt intelepti exista riscul ca diferenta de competitivitate intre noi si alte tari sa devina mult mai mare si cu consecinte multiple. O consecinta ar putea fi transferarea unui volum de productie catre alte tari sau cresterea automatizarii in uzina.” a declarat, pentru Hotnews, directorul general al Dacia.
Intrebat daca muncitorii din Maroc nu vor dori si ei salarii la fel ca cei din Romania, Maure a declarat ca angajatii de acolo sunt foarte multumiti cu putinul pe care il primesc, pentru ca prefer sa faca orice compromis pentru un loc de munca…
,,Angajatii din Maroc sunt multumiti sa aiba un loc de munca in Tanger sau Casablanca, platim la nivelul pietei in Maroc si sunt multumiti, mai ales ca au vazut ca o parte din productia de Sandero a fost mutata de la Mioveni la Tanger si o parte din productia de Logan, de la Mioveni la Casablanca. Au fost foarte multumiti de cresterea volumului si discutiile cu sindicatele din Maroc sunt foarte bune si nu exista riscul sa se intample ce s-a intamplat in trecut in Romania.“