Antrepenorii, care sunt în contact permanent cu realitatea nemijlocită a economiei românești, sunt cei de la care ar fi normal să vină soluțiile optime pentru îmbunătățirea mediului economic, zguduit de frecvența prea mare a schimbărilor fiscale, care, de cele mai multe ori, sunt o frână pentru activitatea economică eficientă.
Am stat de vorbă cu d-l Liviu Nicolae, director comercial și acționar al prestigioasei firme IPEE ATI, din Curtea de Argeș, precum și vicepreședinte al organizației PNL Curtea de Argeș. Acesta a făcut o trecere în revistă a statisticilor care relevă situația firmelor, conform bilanțurilor înregistrate pentru anul 2016 și a prezentat posibile soluții, care, în viziunea dânsului, ar putea sprijini mediul de afaceri.
La nivel național s-au înregistrat 639 343 firme active, cu bilanțul depus la 2016. Dintre acestea:
- 148 968 firme au zero angajați, profit sub zero și cifra de afaceri zero
- 265 453 firme cu zero angajați
- 146 039 firme cu angajați între 1 si 3
- 202 501 firme între 1 si 9 angajați
- 37 195 firme între 10 si 49 angajați
- 6 686 firme între 49 si 500 angajați
- 1 302 firme cu mai mult de 251 angajați
- 150 firme au profit peste 10 mil. EUR
- 11 firme au profit peste 100 mil. EUR
Date privind firmele active din județul Arges cu bilanțul transmis pe 2016
- 17841 firme active
- 8073 firme cu profit <0
- 4553 firme cu 0 angajați si profit <0
- 6777 firme cu 0 angajați
Printre cele 306 firme importante din județul Arges
- 137 in Pitesti
- 23 in Curtea de Arges
- 18 in Campulung
- 16 in Bascov
- 13 in Mioveni
- 11 in Argeselu
- 10 in Topoloveni
- 9 in Geamăna
2590 firme între 0 si 9 angajați cu cifra de afaceri mai mare de 500 000 EUR si profit peste 2000 EUR
- 1201 in Pitesti
- 165 inCurtea de Arges
- 155 in Câmpulung
- 29 in Topoloveni
- 23 in Costești
- 7 in Mioveni
restul in comunele județului
Firme active în anul 2016 la Curtea de Arges
- 1173 firme active
- 504 firme cu profit negativ
- 468 firme cu 0 angajați
- 305 firme cu 0 angajați si profit negativ !!!!!!!
- 116 firme cu mai mult de 9 angajați
- 295 firme cu mai mult de 3 angajați
- 304 firme cu cifra de afaceri mai mare de 500000 EUR
- 109 firme cu cifra de afaceri mai mare de 500000 EUR si mai mult de 9 angajați
- 23 firme cu mai mult de 49 angajați , cifra de afaceri peste 500000 euro si profit mai mare de 2000 euro
Aceste statistici relevă, printre altele, faptul că majoritatea covârșitoare a firmelor românești se confruntă cu probleme, mulți întreprinzători practică activități economice de subzistență, nu se pot dezvolta.
Statisticile mai arată o realitate îngrijorătoare: cifra de afaceri totală a acestor firme înseamnă 41% din cifra de afaceri înregistrată de toate companiile din ţară, un procent situat în jurul a 4% dintre firme, realizează 92% din totalul profiturilor obținute în România, iar un angajat din 3 (33%) lucrează în aceste firme.
Soluții la problemele cu care se confrunta mediul de afaceri din România :
1. Eliminarea birocrației:
-Modernizarea modului de lucru și a interacțiunii Trezoreriei cu contribuabilii prin informatizare cu facilitarea accesului la informații curente și simplificarea procedurilor, după modelul instituțiilor bancare.
-Contul de trezorerie sa fie in localitatea în care firma își desfășoară activitatea
-Contribuabilii să aibă acces în timp real la informațiile centralizate privind datoriile la bugetul statului ale firmelor.
-Diminuarea (in limita a unui procent din valoarea contribuției anuale la bugetul statului) a unor taxe suplimentare:ex. Taxe de mediu,autorizații de construcții, taxe de timbru, dosare ISU, etc
2. Infrastructura.
-Realizarea urgentă de autostrăzi si centuri ocolitoare
-Realizarea de zone Metropolitane in jurul municipiilor industrializate pentru a împiedica migrația datorită transportului in comun care se licitează la nivel de județ in afara municipiilor si la nivel de municipii in orașe
3. Dezvoltarea ofertei calificate de forță de muncă, în conformitate cu nevoile actuale ale angajatorilor, prin revitalizarea Școlilor Profesionale
-Identificarea firmelor pe domenii de activitate din municipii,orașe si comune care au peste un număr semnificativ de angajați ( ex.firme care au mai mult de 49 angajați ,in jur de 10000 in toată țara )
-înființarea de clase profesionale care sa se caleze pe profilul domeniilor de activitate identificate in fiecare zona plus turism ,restaurante,baruri,pensiuni,hoteluri etc.Aceste clase sa fie in parteneriat cu firmele din zona respectiva
4. Siguranta încasărilor
-întărirea instrumentelor de plata legale CEC,BO etc. Pana atunci, ar trebui împărțit riscul refuzului la plată a instrumentelor CEC, BO, între Stat, Banca si firma beneficiara (banca trebuie sa fie responsabila când tipărește aceste instrumente, statul trebuie sa ne asigure si sa garanteze prin legislație aceste instrumente, iar firma sa fie atenta la realizarea a contractelor comerciale pentru a diminua aceste accidente)
Astăzi, Banca si Statul par a fi parteneri cu hoții si țeparii. Banca nu returnează comisioanele bancare in cazul unui refuz, iar statul nu returnează imediat, măcar TVA -ul plătit pentru vânzarea țepuită. Aici justiția este "extraterestră".
5. Lipsa capitalurilor proprii
Statul trebuie sa sprijine munca, nu actiunile speculative.
Statul trebuie sa țină cont și să sprijine contributorii corecți la bugetul de stat.
Pentru a crește contribuțiile la buget, statul are nevoie de firme care se perfectionează și investesc in tehnologii noi, pentru a se menține pe piața si a pentru a creste sănătos economic.
Propun ca statul sa sprijine și să încurajeze activitatea firmeleor cu angajați si profit, prin oferirea unei garanții in procent din valoarea contribuției la timp, pe perioada întregii activități si anume : 5% nerambursabil, 10% garanție asigurata de stat, suplimentar la Garanțiile firmei si asociaților.
Condițiile care ar trebui îndeplinite de firme: să aibă minim 3 angajați, plățile la bugetul statului să fie făcute la timp, profit minim realizat 3% (marja bruta din cifra de afaceri).
6. Taxe si impozite care nu sunt adaptate la realitățile actuale prin comasarea taxelor si impozitelor, pentru simplificarea contabilității si pentru transparență financiară:
Taxe locale-cadastrare gratuită
Taxe pe munca ce se regăsesc in salariul angajatului:
-CAS angajator
-CAS angajat
-Sănătate angajator
-Sănătate angajat
-Șomaj
-Impozit pe salariu
-Impozit dividende dacă este cazul, Etc
Taxe pe afacere
-Impozit pe profit
-TVA
-taxe : Certificari, autorizații taxe de mediu, etc
O măsură care poate sa ajute mediul de afaceri și să încurajeze disciplina financiară, creșterea veniturilor, reducerea șomajului, eliminarea concurentei neloiale si a muncii la negru este, in termeni neeconomici, 'Deducerea TVA pe fondul de Salariu'
Acest lucru înlocuiește reducerea generală a TVA-ului.