4,2K
Omul de afaceri Ion Glisca si partenerii sai vin cu preturi cu 30% mai mici decat ceea ce exista pe piata din Romania
Pentru a rezista pe o piata in care marile lanturi de supermarket-uri fac legea de ceva ani buni, trebuie sa ai un strop de viziune si, foarte important, spirit de initiativa. Din pacate, majoritatea intreprinzatorilor romani au ramas incorsetati in propria inertie, preferand sa se vaite decat sa faca front comun alaturi de cei aflati in aceeasi situatie. Ion Glisca, directorul Giramex, este unul dintre cei care au spart tiparele. Daca mai acum un an era foarte ingrijorat de concurenta ucigatoare a marilor hypermarketuri, anul acesta pare a fi de-a dreptul increzator ca a gasit solutia cu care nu doar ca va rezista pe piata, dar va face si un profit frumusel.
Cum pot castiga magazinele de cartier razboiul cu mamutii externi
Un hypermarket autohton a avut si Romania – PIC-ul lui Cornel Penescu – dar s-au ocupat tot ai nostri sa-l puna pe butuci (cu ajutor consistent de la ,,desteptul” de patron, trebuie sa recunoastem si asta!). Acum, pretul pietei este facut de catre mamutii din afara. Asediate din toate partile de Metro, Carrefour, Euromall, Auchan, Kaufland si alte branduri de gen, sute de magazine de cartier din Arges au pus lacatul pe usa. Si omul de afaceri Ion Glisca se resemnase, la un moment dat, pana cand, paradoxal, criza a fost aceea care i-a adus ideea salvatoare. Rationamentul este simplu: oamenii nu mai dispun de lichiditati ca in perioada de boom a guvernarii Tariceanu, cand hypermarket-urile duduiau de carucioare. Ca atare, singurul care va face diferenta pe piata este, ca sa citam moto-ul defunctului PIC, ,,pretul cel mai mic”. Ca sa ai pretul cel mai mic la vanzare, trebuie sa ai si pretul cel mai mic la aprovizionare. Si ca sa te aprovizionezi cat mai ieftin, trebuie sa cumperi in cantitati cat mai mari. PARTENERIAT –aceasta a fost ideea prin care Ion Glisca si Florin Arsene, patronul magazinelor PRAXIS din Pitesti si alti 13 proprietari de magazine de cartier din judetul Arges au demarat o afacere care, la acest moment, se afla in continua expansiune.
Ion Glisca: ,,Multi intreprinzatori sunt limitati”
Pana la parteneriat este cale lunga intrucat oamenii au o viziune ingusta si decat sa riste, prefera sa moara lent sau sa se rezume la mici… ciupeli: ,,Multi intreprinzatori sunt limitati. Vor sa-si faca profit pentru propriile buzunare si nimic mai mult. Nici macar cu casa de marcat nu cocheteaza. Din fericire au fost si oameni deschisi, care au vazut imediat oportunitatea. Le-am pus la dispozitie depozit, logistica, transport, angajati, casa de marcat, etc., pentru ca ei nu aveau de niciunele, decat magazinul.” A urmat incheierea unor contracte cu doua mari grupuri de furnizori din afara. ,,Avem o grupa de furnizori de produse de baza, zahar, ulei etc., si o alta de salam, branza si oua. Ne grupam, fiecare da comanda si apoi negociem pretul pe TIR, nu pe palet, pentru ca astfel obtinem un profit mai mare. Am infiintat un depozit regional numit CBA Logistic Muntenia pentru descarcarea produselor venite din afara” explica omul de afaceri. Cu toate ca a fost gandit ca un depozit local, CSA Logistic Muntenia a inceput sa-si distribuie produsele si in Valcea si Oltenia, reusind sa patrunda chiar si pe piata din Bucuresti.
Lovitura cea mai mare a constituit-o colaborarea cu CPA Ungaria, o mare retea de gros, un fel de Metro care s-a dezvoltat in Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia. Partenerii lui Glisca isi procura de aici produsele la preturi mult inferioare celor din Romania. ,,CBA reprezinta 50% din aprovizionarea pe care un supermarket de cartier o face, cealalta jumatate venind de la restul de doua grupuri de furnizori. Daca vrea cineva aceste produse, le ia de la mine, deoarece am exclusivitate pe ele. Aducem gama CBA de produse alimentare si nealimentare la un pret fara concurenta in Romania. Foarte multe dintre ele sunt cu 20%-30% sub pretul marilor lanturi comerciale.” mai spune Ion Glisca.
,,Capitalul romanesc este omorat din indiferenta”
Patronul Giramex constata cu amaraciune, insa, ca in ultimii ani capitalul romanesc a fost omorat de interventia marilor lanturi de supermarket-uri, si asta cu largul concurs al statului. ,,Statul a fost mai dur decat un contabil din ala rau si rece, care sta la birou si analizeaza niste cifre si taie, aduna, inmulteste. Toate deciziile mari, cu impact asupra mediului economic din Romania, se iau pe genunchi, in graba, si asta pentru ca numirea oamenilor se face pe criterii de disiplina politica, de… <Sa traiti, sefu’!>. Toate ordinele se executa, nu se discuta. In ceea ce priveste mediul de afaceri, acesta nu este unit. Pe de o parte pentru ca nu poate pierde timpul cu actiuni de forta, pentru ca trebuie sa produca bani, sa-si plateasca angajatii, iar pe de alta parte din teama, lasitate sau din cauza presiunilor la care este supus de catre institutiile de control. Toate acestea, la un loc, au dus la starea de fapt actuala. Trebuie sa intelegem, insa, ca numai prin unitate putem razbate, iar mediul de afaceri romanesc trebuie sa iasa din inertie daca vrea sa faca fata unei piete din ce in ce mai concurentiale” a conchis Ion Glisca.