De departe evenimentul de top de săptămâna trecută l-a reprezentat Conferința ,,Pitești inteligent și dezvoltat", organizat la Pitești de către Dan Hodoș, președintele PLUS Argeș. Playlistul cu invitați a fost impresionant, ca și calitatea și cantitatea de informații căreia i s-a dat share. Marian Florea, președintele Asociației Administratorilor Publici din România a fost cel care a realizat o radiografie succintă a situației în care se află România. Suntem departe de a fi smart, este concluzia, ba chiar și departe de normalitate!
,,Câte proiecte smart știți în Pitești? Care este presiunea venită din partea societății civile?"
Totul pornește de la educație și se termină cu ea, spune Marian Florea, de fel din Drăgășani, o localitate în care administrația lâncezește în aceeași inerție ca la Pitești, dar unde societatea civilă este ceva mai vioaie.
,,Reprezint 600 de instituții publice la nivel național, reprezentând comune, orașe, municipii și consilii județene, iar concluzia mea este că totul începe de la educație și se termină cu educația. Dacă vrem copii inteligenți, tineri inteligenți și orașe inteligente, trebuie să pornim de la educație. Vă dau un exemplu concret! Dacă astăzi încep 500.000 de elevi clasa I, doar 125.000 termină clasa a XII-a, cu Bacalaureat. Statul nu este interesat ce se întâmplăn cu restul… Din cei 125.000, doar jumătate termină faculatea. Câți lucrează exact în domeniul în care și-au terminat facultatea? 15%! Asta înseamnă că 2% dintre cei care au început clasa I lucrează în domeniul în care s-au pregătit profesional. Trebuie să adaptăm sistemul de învățământ la situația actuală." a declarat Marian Florea. La noi, adaptarea sistemului s-a tradus în nenumărate experimente , fără să fi avut parte de vreun concept integrat, dezbătut și agreat de toți actorii implicați în educație.
Marian Florea a mai subliniat și faptul că administrația locală nu are viziune de ansamblu și nu e în stare să creeze proiecte gândindu-se la viitorul pe care și-l dorește pentru comunitate.
,,Din 2011 de când sunt președinte, cred că am vizitat în jur de 800 localități din țară. Partea de business privat s-a dezvoltat foarte mult, mai puțin cea publică. Aceasta din urmă vede lucrurile de pe o zi pe alta, când ar trebui să privească spre viitor. În plus, mai suferă și la capitolul predictibilitate. Mediul public continuă să fie greoi. Toate proiectele trebuie să fie transpartinice, asumate, ca un proiect de țară în care societatea civilă să fie consultată. Nu poți să găsești doar frânturi din anumite scurtcircuituri ale unui sistem, pe care la un moment dat să le cârpești. Trebuie să ai un tipar, o tipologie. Câte proiecte smart știți în Pitești? Care este presiunea venită din partea societății civile? Avem societate civilă? Avem presă care pune presiune pe administrația publică? Câți ați făcut o petiție? Trebuie să ne schimbăm mentalitatea!" a mai spus președintele Asociației Administratorilor Publici din România
,,Piteștiul pur și simplu este un diamant neșlefuit"
Până la urmă, cât de potrivit este conceptul de smart city într-o țară în care nu avem infrastructură basic, canalizare, gaze, adică ceea ce ține de o minimă civilizație? L-am întrebat toate acestea și încă ceva pe Marian Florea, așa că vă invit să împărtășim și un scurt interviu!
*Spuneați că știți administrația locală din întreaga țară ca pe propriile buzunare. Unde ne aflăm noi, Piteștiul?
**Cam pe la jumătatea clasamentului din punctul meu de vedere, pentru că se fac proiecte în Pitești, dar nu au anvergura necesară de a pune bazele unui oraș inteligent.
*Până la urmă, smart city este un concept sau un non-concept, pentru că mi se pare că s-a discutat la această conferință nu neapărat de lucruri inteligente, ci despre lucruri normale, despre a te adapta continuu la realitate, cu tot ceea ce presupune ea?
**Când vorbim despre smart city vorbim despre o canalizare care să consume cât mai puțin, vorbim de iluminat inteligent sau despre un sistem de canalizare care în perioada de repaos să nu mai consume
*Eu nu spun smart, spun minim simț al gospodăririi…
**Așa este, dar nu vedeți că în momentul de față nici măcar nu există în preocupările administratorilor?
*Și atunci, la toată chestiunea asta îi spune… smart, că poate administrația se simte măgulită, inteligentă, dacă face lucruri pe care ar trebui să le facă în mod normal?
**Până la urmă este vorba despre marketing în tot ceea ce se întâmplă… Trebuie să ai un motiv în plus să determini și să faci o schimbare într-o comunitate. Acest concept, la nivel mondial, este foarte pregnant și foarte bine implementat. Sunt foarte multe soluții inovative care vin în sprijinul cetățeanului.
*De ce privatul are mereu grijă față de ban, într-un mod smart, în timp ce statul e atât de… dumb?…
**Pentru că mediul privat, în momentul în care nu reușește să țină pasul, dispare. Statul, după cum bine știți, vine un guvern cu o strategie, nici nu apucă să o implementeze că apoi vine un alt guvern care vrea să schimbe strategia, pentru că precedenta nu a fost atât de bună, trebuie să o reloce, să o modifice, de ce nu să o facă din nou și tot așa… Avem munți de studii de fezabilitate și proiecte tehnice care nu sunt duse niciodată la bun sfârșit din cauza acestei instabilități, a lipsei de predictibilitate. De aceea e nevoie ca România să-și asume un proiect de țară pe care toți să pice de acord…
*Bun, noi ne-am asumat, spre exemplu, faptul că autostrada Pitești-Sibiu reprezintă o prioritate. Toți politicienii, indiferent de culoarea politică, spun acest lucru. E un proiect de țară care adună unanimități…
**Comunitatea locală spune același lucru?
*Închipuiți-vă că da…
**Și atunci care este presiunea care a venit de jos în sus în acest sens? Avem o societate civilă inactivă, dedicată pe alte chestiuni care mai degrabă aduc venituri sau imagine și prestigiu, dar în niciun caz nu muncește în adevăratul sens al cuvântului pentru a determina schimbări majore.
*Spuneți dumneavoastră că guvernanții nu știu decât de bici…
**Cu siguranță! Și presa ar trebui să facă același lucru. Schimbarea vine din noi. dacă nu reușim să-i schimbăm pe cei din jurul nostru, cum am putea să-i determinăm pe cei de sus să se schimbe? Trebuie să propunem noi schimbarea. Trebuie venită cu o presiune crescândă spre administrația locală și centrală pentru a determina lucrurile să se schimbe.
*Cu alte cuvinte, noi, societatea civilă, suntem de vină că Piteștiul se află pe la jumătatea clasamentului?
**Da, pentru că, până la urmă, societatea civilă și mass-media s-au complăcut într-o anumită situație, iar reprezentanții administrației locale sunt oglinda societății. Opinia publică trebuie să monitorizeze în permanență ceea ce au spus administratorii locali că fac, și ce au făcut efectiv. Eu nu am auzit la această conferință, spre exemplu, decât despre un cluster pe auto, și care și acela este inactiv. Or, pe clustere sunt multe linii de finanțare!
*Ce potențial vedeți dumneavoastră în Pitești?
**Din punctul meu de vedere, ținând cont de zona geografică în care se află, pur și simplu este un diamant neșlefuit.
*Și suntem la câțiva kilometri de București…
**Da, și vă mai spun ceva! Ca să facem o infrastructură adecvată, va trebui să facem exproprieri, adică să intrăm cu buldozerul, să dărâmăm și să construim de la zero.
*Adică să supărăm electoratul…
**De ce nu? Dacă este să ținem cont că din 1989 parcul auto s-a mărit de 22 de ori, pe unde să mai circule mașinile acestea? Și la Pitești avem aceeași situație: aceeași infrastructură, mașini tot mai multe. Vorbim de mașini parcate pe toate părțile, și pe dreapta, și pe stânga.
*În afară de încă o centură ocolitoare vitală, din punct de vedere al infrastructurii ce s-ar putea face în oraș? Pasarele, drumuri suspendate, drumuri subterane…
**În mod evident…
*Vă întreb pentru că, dacă spui cetățeanului toate acestea, râde de tine pentru că… s-a săturat de SF-uri…
**Suntem prea săraci ca să gândim mic. Gândești micro, rezultatul este minuscul. Gândești macro și inovativ, și soluțiile vor fi pe măsură.