Moise Guran, un analist economic pentru care am tot respectul, a facut o scurta analiza asupra Daciei noastre de la Mioveni, in contextul ultimelor declaratii electorale, dar ingrijoratoare, facute de catre presedintele Traian Basescu, privind pierderea asamblarii de la Mioveni si relocarea sa in Tanger. Pentru ca opiniile sale ni s-au parut pertinente, vi le redam, mai jos:
,,N-am fi crezut in 1999, cand Radu Vasile a vandut Dacia noastra nationala catre Renault ca va veni ziua in care vom vorbi despre emigrarea Daciei din Romania. Si totusi ziua respectiva a venit si, intr-un fel anume a si trecut. Acum starnesc mare valva vorbele lui Traian Basescu ce a declarat ca asamblarea Dacia nu se va mai face in Romania daca autoritatile nu fac autostrada de la Pitesti la Sibiu.
Inainte de a comenta aceste spaime atent diseminate romanilor de catre presedintele tarii lor, trebuie sa va marturisesc ca am vizitat uzinele Dacia, ele sunt mai multe (de aia le spunem uzine la plural) si ca la Mioveni se afla si probabil va fi imposibil de relocat centrul mondial al productiei Dacia.
Este foarte adevarat ca in Maroc francezii au facut un al doilea centru important de asamblare, este adevarat si faptul ca acesta a intrat in faza a doua de extindere si ca de anul acesta poate scoate 350 de mii de masini (la fel ca si Pitestiul) dar de aici in colo apar unele mici amanunte. Cum ar fi acela ca toate uzinele de asamblare Dacia din intreaga lume folosesc piese provenite din Romania. Cu exceptia motorului diesel de 1,5 litri care se face in Spania si este importat inclusiv in Romania, tot ce inseamna motoare pe benzina sunt facute la Mioveni, caroserii, subansamble, cam totul. Pot intra si in detalii despre realizarile tehnice ale inginerilor de la Dacia, lucruri pe care mai tinerii si mai cosmopolitii nostrii cetateni nici nu le-ar putea crede. Lor le miroase urat tot ce nu este BMW, dar ma astept totusi ca presedintele Traian Basescu sa aiba mai multe informatii. Ar putea fi relocate toate uzinele Dacia din Romania? Teoretic da, dar costurile ar fi uriase. Si totusi oprirea asamblarii Dacia la mioveni ar insemna putin pentru uzine dar mult pentru economia romaneasca. Si asta pentru ca produsul finit, autoturismul, incorporeaza mult mai multa valoare adaugata decat piesele.
Marocul poate face 350 de mii de Dacii pe an dar anul trecut productia mondiala a sarit de 400 de mii de masini, dintre care 340 de mii au plecat de la Pitesti. Marca este in plina expansiune, ataca segmente noi, si daca tot l-am evocat pe Radu Vasile probabil nici el, nici noi nu ne-am fi imaginat atunci in 1999, cand berlina noua costa 2000 de dolari ca va veni ziua in care cele mai vandute modele se vor vinde cu preturi cuprinse intre 18 si 24 de mii de dolari. La vremea respectiva cam atat era un mercedes. Ei bine, intr-o astfel de situatie nimeni nu-si va pune problema inchiderii nici macar a asamblarii de la Dacia, indiferent cat de proaste vor fi deciziile guvernantilor referitoare la infrastructura sau la autostrazi.
Este insa foarte probabil ca in cazul in care piata auto se va prabusi, in situatia in care vanzarile Dacia vor scadea sub 350 de mii de masini pe an, chiar nu ar avea sens sa tii in functiune doua uzine care au fiecare aceasta capacitate de asamblare. Dar acest moment a venit si a trecut, din fericire atunci nu existau capacitatile de asamblare de la Tanger. Este vorba de primavara anului 2009, moment de criza pe care (va mai amintiti domnule presedinte?) autoritatile romane nu l-au anticipat, iar uzinele de la Mioveni s-au inchis. Data viitoare, daca se va mai intampla asa, s-ar putea sa ramana inchise si acestea sunt riscurile reale.
Intrebarea acum este de ce nu i-am convins pe francezi sa faca extinderea nu in Maroc ci in Romania. Iar raspunsul trebuie cautat in greselile de acum cinci ani, pentru a nu le repeta in urmatorii cinci.”