Într-o adresă înaintată către medicii de familie, doctorul Radu Boari, medic primar în medicina muncii și medic coordonator la cabinetul medical de pe platforma Dacia-Mioveni din partea Regina Maria, atrage atenția cu privire la numărul foarte mare de concedii medicale acordate angajaților uzinei de la Mioveni. Liderul de sindicat al Dacia Renault, Viorel Ungureanu, confirmă că, într-adevăr, solicitările sunt destul de multe, dar că patronatul este interesat de starea de sănătate a angajaților săi. Pe de altă parte, unii angajați susțin că sindicatul și medicina muncii ar fi pe mână cu patronatul și că, mai mult decât de sănătatea oamenilor, ar fi interesați de profit.
Angajații susțin că patronatul și autoritățile nu sunt interesate că își distrug sănătatea pe bandă
Concediile medicale ,,reprezintă un motiv de îngrijorare și de analiză atentă din partea Departamentelor de Resurse Umane și Medicina Muncii. ,,Suntem preocupați de concediile medicale repetate acordate unor angajați și aș dori să-mi exprim disponibilitatea de a fi contactat” – este mesajul transmis de doctorul Radu Boari către medicii de familie.
Adresa a stârnit nemulțumiri din partea multor angajați. În timp ce unii reclamă că medicii nu cunosc specificul muncii lor și condițiile de lucru, alții susțin că nu le sunt recunoscute bolile profesionale și că analiza dosarului lor este amânată cu anii.
,,Eu îi recomand domnului doctor să bage 3 luni de master pe banda de montaj întâi și apoi să reformuleze mesajul.” este reacția lui Valentin Deaconu, angajat al Dacia. ,,Ce medic de întreprindere este dacă nu cunoaște condițiile de lucru, nu cunoaște stresul psihic și fizic?” este opinia unui alt angajat. ,,Păi să venim bolnavi la muncă dacă numărul de concedii medicale este mare, nu? Cam asta ar fi concluzia!” spune un altul.
,,Și totuși să ținem cont că Medicina Muncii e plătită de Dacia și nu ține cu salariații din Dacia, ține cu patronatul. Nu vine la locul de muncă să vadă condițiile de muncă. Mi s ar părea normal să vină la locul de muncă și să se uite bine în fișa de aptitudini ce probleme are salariatul și vechimea în câmpul muncii. Pe deasupra, nu vor să recunoască faptul că te-ai îmbolnăvit acolo. Eu mă chinui de doi ani și ceva să obțin boală profesională și mă tot amână. Am două dosare, a venit DSP de două ori și trebuie să mai aștept până vine a treia oară, cu coloana terminată și cervical și lombar, cu 5-6 hernii de disc cervical și lombar, operat de hernie de disc în 2001, operat de menisc, în 2017, de două ori la același picior și propus pentru operație în momentul de față la celălalt picior și probleme grave la ambii umeri care, în timp, necesită intervenție chirurgicală. Toți mă plasează de colo-colo și nimănui nu îi pasă!” – se plânge Sorin Iordache, un alt angajat al Dacia Renault.
Un alt angajat, Flavius Ionuț, susține că se află în aceeași situație, dar a făcut și alt gen de demersuri: ,,Am discutat și cu un avocat. Am adunat foarte multe probe și nu mă tem merg mai departe.”
Ce spune sindicatul care apără muncitorii: ,,Conducerea companiei e receptivă și are numai bune intenții”
Viorel Ungureanu, liderul principalului sindicat al Dacia, susține că, din contră, patronatul este direct interesat de sănătatea angajaților și că bolile profesionale ale acestora sunt analizate nu doar de medicii cu care întreprinderea are contract, ci și de reprezentanți ai unor instituții precum DSP sau ITM. Potrivit lui Ungureanu, numărul de concedii medicale ar fi alarmant, Dacia fiind fruntaș pe ramură la acest capitol.
,,Da, sunt concedii medicale repetitive, compania încearcă să identifice dacă sunt probleme la locul de muncă, probleme care generează această nevoie. Fiecare angajat are o fișă. Vrem să aflăm care sunt bolile de care suferă, pentru că ne confruntăm cu un număr crescut de concedii medicale. Condițiile de muncă sunt destul de bune, am văzut și oameni tineri care își iau medical în mod repetat, dar nu vreau să speculez, mai ales că nu putem judeca oamenii după vârstă. În plus, unii suferă de boli care nu sunt neapărat profesionale. Mulți duferă, spre exemplu, de boli cronice, fără ca acestea să fi generate de specificul muncii desfășurate. Una este să ai probleme cu articulațiile, cu coloana, și cu totul alta să ai probleme cardiace, de care suferă mulți după o anumită vârstă. Față de anii anteriori, deși condițiile de muncă s-au îmbunătățit, a crescut numărul de dosare de boli profesionale. E normal ca lucrurile să se miște mai greu, pentru că sunt multe dosare de analizat. Din comisia de evaluare fac parte și specialiști de la ITM, de la DSP, nu doar de la Medicina Muncii. Nu doar angajatorul este implicat, e o echipă întreagă care face această analiză. Nu este de neglijat nici faptul că ritmul de lucru, este unul alert la nivel de grup, o mașină e fabricată în 55 de minute. Dacia Renault este fruntașă la numărul de concedii medicale, dar nu vreau să acuz cadrele medicale că le-ar acorda cu prea mare lejeritate. Dacă nu ar exista diagnostice, nu cred că s-ar acorda cu ușurință.” ne-a declarat liderul sindical Viorel Ungureanu.
Acesta susține că sindicatul s-ar afla alături de fiecare muncitor atunci când acești semnalează problemele cu care se confruntă.
,,Avem discuții cu angajații pe această temă, dar mereu i-am acompaniat și am încercat să rezolvăm fiecare caz în parte. Nu a fost reticență din partea companiei. Important e să identificăm cauza, ca să le protejăm starea de sănătate. Suntem îngrijorați ca sindicat, dar vă asigurăm că e receptivă și conducerea companiei și că are numai intenții bune.” a mai declarat liderul sindical.
,,Sindicatul degeaba e plătit de oameni, nu-și face treaba!”
Din barca unora dintre angajați, lucrurile nu se văd tocmai la fel. Din contră. Aceștia așează patronatele care ar trebui să le reprezinte interesele în aceeași barcă în care se află și patronatul.
,,Condițiile de muncă și ritmul de lucru generează probleme de sănătate. Dar Comisia de sănătate și securitatea muncii, din care face parte și reprezentantul salariaților SAD, doarme în izmene. Au pus acolo toți aurolacii care habar n-au de ce sunt acolo. Cum au pus și administratorul de la fonduri sociale, un bișnițar de mașini SH. Și multe alte lucruri…” spune Ion Ionel Voinicescu.
,,Medici de la Medicina Muncii din întreprinderi habar nu au de condițiile grele de muncă din fabrici. Stau în scaun numai pentru banii pe care îi primesc de la angajator. Le e frica să își facă meseria pentru că își pierd locul de muncă. Să meargă printre oameni să vadă cum se lucrează și ce comportament au unii șefi cu muncitorii. Numai la uzină se întîmplă asemenea lucruri și în celelalte fabrici auxiliare. Sindicatul degeaba e plătit de oameni, nu-și face treaba!” este opinia Ionelei Cristina, o altă angajată.
Legislația protejează angajații care suferă de boli profesionale, cu condiția ca acestea să le fie recunoscute. Potrivit legii, ,,se poate beneficia de achitarea contravaloarii biletelor pentru tratament recuperatoriu prescris de medicul asiguratorului pentru cei care se află în incapacitate temporară de muncă. (…)”. Funcție de gravitatea afecțiunilor, angajatul este mutat într-un alt sector care presupune un efort direct proporțional cu starea de sănătate sau este ajutat de către angajator cu plata cursurilor de reconvertire profesională.