Ruxandra și Ovidiu Stoica dețin restaurantele Club Hush din Pitești și Green Pub din Mioveni și au o experiență de 10 ani în domeniul HORECA. I-am găsit tocmai când terminaseră de făcut bilanțul activității de catering pentru cele două luni afectate de criza sanitară provocată de pandemia de Coronavirus. Bilanțul a ieșit cu minus, ceea ce ne-a făcut să tăiem din listă întrebarea… dacă ar rezista în situația în care decizia de închidere a restaurantelor s-ar prelungi pentru mai multe luni.
,,Livrarea la domiciliu este singura variantă de funcționare în acest moment”
,,Pe lângă Green Pub și Club Hush, noi avem și partea de laborator cofetărie și gelaterie, Cremeria Marco cu care eram prezenți în mall-urile din Pitești și din Râmnicu Vâlcea. Acolo a trebuit să închidem cu totul activitatea, iar angajații sunt în șomaj tehnic. În restaurante am trecut la livrarea la domiciliu, cu comenzi online. Este singura variantă de funcționare în acest moment. Suntem conștienți că funcționăm din dorința de a oferi în continuare serviciile noastre clienților fideli, chiar și în această perioadă dificilă, și pentru a păstra locurile de muncă. Faptul că și înainte făceam livrări a contat, de asemenea. Livram doar pentru partea de prânz, către persoane juridice. Aveam șofer livrator, aveam mașini. Nu eram prezenți ca shop online, nu aveam pliante, dar ne-am ocupat și de aceste aspecte, fără de care nu poate funcționa un astfel de serviciu.” aflăm de la cei doi.
Încă de la intrarea în starea de urgență au făcut o ședință cu toți angajații și au discutat despre implicațiile acestei noi situații. Cei câțiva angajați care intrau în zona de risc, din cauza vârstei și a unor probleme de sănătate, au ales, de comun acord, să intre în șomaj tehnic. Tinerii au ales să lucreze în continuare.
,,Este foarte mare scumpirea! Încă nu am transferat această scumpire în prețul preparatelor noastre”
Astăzi, volumul activității este mult mai mic, la 20-25% față de lunile anterioare Ordonanțelor Militare. Profit nu mai există. Există, în schimb, pierderi financiare. Prețurile materialelor de protecție au crescut nesimțit de mult, iar ingredientele sunt și ele cu cel puțin 20% mai scumpe!
,,Contează foarte mult faptul că a dispărut definitiv vânzarea de Bar, care are o pondere mare în cifra de afaceri lunară. Vânzarea în bucătărie în regim delivery catering, are costuri suplimentare față de servirea a la carte din restaurant. Apar costurile de împachetare, de deplasare la client. O noutate în structura costului este legată de materialele de protecție și igienizare, de la măști, mănuși, soluții de dezinfectare, spălarea și dezinfectarea zilnică a mașinilor cu care se face livrarea comenzilor. Se foloseau și înainte, doar că prețurile la aceste produse au explodat în aceste luni. O cutie cu mănuși de unică folosință costa 15 lei, iar acum a ajuns la 100 lei, în condițiile în care frecvența cu care se schimbă mănușile este mult mai mare, folosim o cutie la două zile.
Prețurile ingredientelor a crescut cu 20% și totul se plătește pe loc. Timpii de procurare au crescut din cauza condițiilor de distanțare socială, se așteaptă foarte mult. Este foarte mare scumpirea! Încă nu am transferat această scumpire în prețul preparatelor noastre, gândindu-ne că e o perioadă dificilă și pentru clienți, dar vom fi nevoiți să o facem, mai ales dacă această creștere continuă, iar rulajul nu crește.” aflăm de la Ruxandra Stoica.
,,A durat până să ne facem cunoscuți cu acest tip de serviciu”
Și comportamentul consumatorilor s-a schimbat:
,,Oamenii au început mai greu să comande mâncare pentru că inițial toată lumea era speriată, își făcuse rezerve considerabile de mâncare, foarte puține persoane mai mergeau la serviciu, așa încât aveau timp să gătească acasă. În regim catering vindeam inițial doar către persoane juridice, dar cum în mare parte activitățile firmelor s-au blocat, inclusiv Uzina Dacia, ne-am adresat și persoanelor fizice. A durat până să ne facem cunoscuți cu acest tip de serviciu.
În principiu, oamenii comandă la birou sau acasă atunci când au ”scuze”: au fost la serviciu, sunt obosiți și nu mai pot să gătească sau pur și simplu nu au timp. În lunile obișnuite, în week-end-uri, clienții se băteau pe mese, iar acum, la catering, în zilele de week-end sunt cele mai mici vânzări.”
Masă caldă, zilnic, pentru cei neajutorați
De la începutul stării de urgență, Green Pub Mioveni a livrat, zi de zi, mese calde la domiciliul beneficiarilor, fie că a fost vorba de persoane din grupuri vulnerabile, persoane fără venituri, sau cetățeni care intră sub incidența Articolului 8, din Ordonanța Militară nr.2/2020, respectiv persoane în vârstă de peste 65 de ani, care nu au susținători legali sau vreo altă formă de ajutor.
,,Am considerat că e necesar să fim solidari cu oamenii care au nevoie de ajutor în aceste momente de criză. O să continuăm să oferim cele 30 de meniuri calde zilnic, cel puțin până la sfârșitul stării de urgență. Meniurile sunt la fel ca cele oferite la vânzarea ”Meniul zilei” Am sprijinit și alte acțiuni cu caracter civic, social.” spune Ruxandra.
,,Până la sfârșitul anului, probabil, nu vom mai avea evenimente cu sala plină.”
Spre deosebire de Mioveni, în Pitești au rămas puține restaurante în activitate, ceea ce a permis ca vânzările de mâncare să nu scadă. De aceea Club Hush s-a descurcat mai binișor pe zona de catering. În schimb, există costuri mai mari de livrare, pentru că vânzarea se face prin companii care dețin aplicații specializate de livrare, iar acestea percep procente din valoarea comenzii.
,,Vânzările generate de organizarea de evenimente au dispărut odată cu anularea acestora, ceea ce ne afectează enorm. În martie, aprilie, mai, aveam o agendă plină de evenimente mult așteptate de piteșteni, pentru care se plătise contravaloarea biletelor și a trebuit să returnăm banii clienților. Până la sfârșitul anului, probabil, nu vom mai avea evenimente cu sala plină.” aflăm de la cei doi antreprenori.
,,Anticipăm un boom al vânzărilor la redeschidere, dar nu credem că va ține prea mult”
Cei doi soți, dar și angajații, așteaptă redeschiderea cu nerăbdare. Așteptările, însă, nu sunt foarte mari…
,,Pe noi ne întreabă zilnic clienții când deschidem. Unii chiar credeau că noi am închis, că a fost alegerea noastră… Chiar și angajații așteaptă să le spunem când vom reveni la activitatea obișnuită, știind că nu putem continua prea mult timp așa, dar răspunsul nu este la noi. Această incertitudine macină pe toată lumea.
Suntem pregătiți să adaptăm restaurantele astfel încât să corespundă noilor criterii sanitare. În acest moment nu există informații concrete. Nu ne așteptăm să ajungem prea repede la nivelul vânzărilor avute anterior crizei. Anticipăm un boom al vânzărilor la redeschidere, dar nu credem că va ține prea mult. Oamenii vor fi mai rezervați în a consuma.
Sperăm ca viitoarele reguli ce se vor impune pentru a putea funcționa, să fie nu foarte complicat de implementat. Ne-am făcut planuri și despre modul cum am putea reamanaja terasele. Mizăm și pe comportamentul oamenilor care nu vor mai ieși din case dacă au simptome. Dar oamenii sănătoși trebuie să revină la viața normală. Avem exemplul țărilor care au trecut această criză cu reguli de distanțare mult mai relaxate.”
,,Paradoxal, chiar dacă mall-ul este complet închis, ducem negocieri dure pentru chirie”
Ajutorul primit de la stat a fost binevenit, dar departe de a fi suficient. În această perioadă, marile mall-uri au demonstrat și ele lipsa oricărei empatii și lăcomia, nescăzând chiriile spațiilor din galeriile comerciale, chiar dacă acestea au fost închise.
,,La Green Pub ne-a ajutat enorm că este spațiul nostru, iar la Club Hush am găsit o variantă mulțumitoare din acest punct de vedere. Paradoxal, chiar dacă mall-ul este complet închis, ducem negocieri dure pentru chirie, pentru că nu există înțelegere pentru chiriași, s-au emis facturi ca în lunile obișnuite, cu activitate. Ne gândim să intrăm în online și cu activitatea de acolo. Statul nu a intervenit în niciun fel pentru a reglementa acest aspect, extrem de împovărâtor pentru chiriași. De exemplu, la restaurante, pentru spațiile exterioare de terasă, plătim în continuare chirii și redevențe. Pe lângă chirie mai sunt și alte cheltuieli care curg, chiar dacă nu există activitate la restaurante: contabilitate, protecția muncii, mentenanțe la utilități, pentru gunoi s-au emis în continuare facturi, telefonie și internet, etc.
Șomajul tehnic a fost o măsură bună, pentru că firmele aflate în imposibilitate de a-și continua activitatea oricum și-ar fi trimis angajații în șomaj. Credem că a contat pentru multe firme posibilitatea de amânare a impozitelor, a ratelor la bănci.
Tocmai am aplicat la creditele acordate cu garanția Statului, dar nu sunt norme de aplicare clare, pentru că probabil se caută încă variantele cele mai convenabile, iar incertitudinile legate evoluția sau involuția pandemiei sunt încă foarte mari.”