Românii care doreau să se programeze pentru Rabla Clasic și Plus o pot face cu data de 13 mai. Decizia AFM de suplimentare a bugetelor pentru cele două programe cauzează întârzierea. Din datele AFM reiese că în urma suplimentării, bugetele pentru persoanele fizice ar urma să fie de peste 335 de milioane de lei pentru Rabla Clasic și 262 de milioane de lei pentru Rabla Plus.
În jur de 80 de mii de români și-au cumpărat o mașină nouă în cei 10 ani de când în România se desfășoară programul. Target-ul Ministerului Mediului este ca până în 2026 să scoată de pe străzile României mai bine de 250 de mii de mașini vechi.
AFM anunță noua dată de debut a programului Rabla
Data aleasă de AFM pentru debutul programelor Rabla Clasic si Rabla Plus este de 13 mai și se va adresa, în premieră, și instituțiilor publice și unităților administrativ-teritoriale.
,,Pe data de 13 mai se va lansa noua sesiune Rabla. Am făcut o reaşezare a bugetelor ţinând cont de cererea şi nevoia pieţei pentru un număr cât mai mare de autovehicule electrice. Am alocat pentru Programul ‘Rabla’ – persoane fizice suma de 335 de milioane de lei, pentru persoane juridice suma de 123 de milioane de lei şi, pentru prima dată, instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale vor avea o axă de finanţare doar a lor, a cărei alocare va fi de 50 de milioane de lei. De asemenea, pentru Programul ‘Rabla Plus’ persoane fizice am alocat 262 de milioane de lei, pentru persoanele juridice 190 de milioane de lei, iar instituţiile publice vor avea, de asemenea, 100 de milioane de lei alocate numai în această sesiune”, a declarat Laurenţiu-Adrian Neculaescu, președintele AFM.
Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, a anunțat că în primele patru luni ale acestui an România are cea mai mare creștere din UE a înmatriculărilor de autovehicule electrice.
„Strategia făcută pentru următorii patru ani, adică 2021, 2022, 2023 şi 2024, a dus la o creştere-record a numărului de maşini electrice înmatriculate în România. Suntem primii din Europa la capitolul creştere. Conform ultimelor statistici făcute la nivel european, pe primele patru luni din 2022, România are cea mai are creştere procentuală în ceea ce priveşte numărul de maşini electrice înmatriculate într-o ţară a Uniunii Europene. Avem 408% creştere faţă de 2021, în primele patru luni. Acestea sunt maşini comandate în cursul anului 2021 şi au fost înmatriculate în 2022. Bugetul pe care l-am asigurat pentru Rabla Plus, anul trecut, a dus la o asemenea performanţă”, a spus Ministrul Mediului.
Ce buget au programele Rabla Clasic și Rabla Plus în 2022
Bugetul pentru cele două programe Rabla este de 1,2 miliarde de lei anul acesta.
Pentru Rabla Clasic tichetul acordat este în valoare de 6.000 lei pentru o maşină veche casată, sau de 9.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate. Tichetul este utilizabil doar pentru achiziţia unei maşini noi cu noxe emise de maximum 160 g CO2/km în regim WLTP. Pentru achiziţia unui autoturism nou se pot folosi maximum două tichete Rabla.
Utilizatorul poate beneficia de următoarele eco-bonusuri suplimentare:
- un eco-bonus de 1.500 lei – pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară;
- un eco-bonus de 1.500 lei – pentru cumpărarea unei maşini al cărei motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 119 g CO2/km în regim WLTP;
- un eco-bonus de 1.500 lei – pentru achiziţia unei maşini noi cu sistem GPL/GNC; un eco-bonus de 3.000 lei – pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid (fără Plug-In).
În cazul programului Rabla Plus, cei care optează pentru o maşină 100% electrică sau hibrid Plug-in pot beneficia de următoarele tipuri de vouchere:
- un eco-tichet de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WLTP (cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi);
- un eco-tichet de 23.000 de lei, pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WTLP (cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi);
- un eco-tichet de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi; un eco-tichet de 48.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi.
De asemenea, se poate acorda un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.