Uzina Dacia din Mioveni va deveni parte a unei noi divizii Renault. Grupul francez a decis să își împartă producția între cea de mașini cu combustie internă, respectiv mașini electrice.
Potrivit unei informații publicate recent de Europe Autonews – una din cele mai importante publicații dedicate pieței auto – Renault a primit deja oferte pentru a ceda divizia de mașini cu ardere internă.
Publicația amintită citează două surse și notează că grupul francez ar putea păstra doar 40% din viitoarea divizie. În aceasta ar urma să fie incluse și Automobile Dacia, Uzina Mecanică de la Mioveni şi Renault Technologie Roumanie.
Strategia celor de la Renault include păstrarea unei divizii de mașini exclusiv electrice în Franța, care va încorpora și producerea de software și crearea unei divizii separate, care să reunească unitățile de producție de mașini cu ardere internă din Spania, România, Turcia, Portugalia și America Latină.
„Vedem producția de mașini electrice ca pe un business de viitor, iar producția de mașini cu ardere internă ca un furnizor stabil de lichidități. E o nevoie industrială de le separa, pentru că sunt două <sporturi> diferite.” a declarat CEO-ul Renault, Luca din Meo.
Vestea că Renault ar putea să nu mai fie titular pe acțiunile de la Uzina Dacia a stârnit multă rumoare în rândul celor 13.000 de angajați și, cu toate acestea, conducerea Uzinei nu a venit, deocamdată, cu o poziție oficială.
Liderul sindicatului Dacia, Viorel Ungureanu, susține că eventuala preluare a noii divizii este o regrupare mai degrabă la nivel de grup, iar vânzarea efectivă este, cel puțin deocamdată, o speculație. Ungureanu consideră că reorganizarea plănuită de Renault nu poate fi asemănată cu cea a Ford, care a vândut anul acesta către o compania pe care o deține în Turcia în parteneriat cu o firmă turcească.
„Noi credem în momentul acesta că nu va fi o ruptură de Renault în ce privește Dacia, există parteneriate și altceva nu e un risc. Dacă va ceda o parte din acțiuni, va fi un procent mai degrabă mic. De altfel lucrăm deja într-o alianță, nu suntem singuri în cadrul Renault, sunt și cei de la Nissan, Mitsubshi, mai mulți au intrat în cadrul grupului, în calitate de colaboratori.” a declarat Viorel Ungureanu.
Dacă grupul va rămâne principalul proprietar și al noii divizii, se pot produce inclusiv aici vehicule electrice, mai spune Ungureanu, doar că fabrica este, la acest moment, în curs de adaptare a tehnologiei cu cerințele europene, care vor impune norma de poluare europeană Euro 7 din 2025.
Claudiu Năsui, deputat și fost ministru al Economiei, a declarat că „dacă va cumpăra cineva, e posibilă și o restructurare!” și că mișcarea pregătită de Renault se înscrie în măsurile luate de companii pentru a se proteja de efectele unei crize globale, spune economistul
- „Mașina electrică are un anumit specific, necesită mai puține componente, subansamble. Noi furnizăm foarte multe astfel de componente pentru mașinile cu ardere internă, dar putem ajunge în situația ca să nu mai fie cereri pentru ele. Degeaba vom avea noi 50% din piesele necesare acum în Europa că nu va mai fi nevoie de ele și toată lumea va trebui să se reprofileze să facă altceva. (…) Există posibilitatea ca atunci când cineva cumpără să propună o restructurare. Dar, atenție, dacă piața de mașini cu motor pe combustie internă scade, asta poate genera probleme economice.” a mai declarat Năsui.