Consiliul de administraţie al Automobile Dacia a convocat în data de 5 ianuarie 2023 Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor societăţii pentru aprobarea în principiu a unei divizări parţiale a Societăţii – Automobile Dacia – prin desprinderea în interesul acţionarilor a unei părţi din patrimoniul acesteia.
Patrimoniul aferent este cel al activităţii referitoare la cercetarea, dezvoltarea, producţia şi comerţul de motoare cu ardere internă şi hibride – inclusive motoare şi cutii de viteză – Activitatea Divizată – şi transferul Activităţii Divizate ca întreg către Renault Mecanique Roumanie, în schimbul alocării către acţionarii Automobile Dacia SA de acţiuni la Renault Mecanique Roumanie (RMR). Desprinderea are loc în contextul procesului de restructurare globală care priveşte Activitatea Divizată, având în vedere la nivelul grupului Renault – Proiectul Global, cunoscut sub numele de cod „Horse” – Calul. Proiectul este deţinut 50/50 de Grupul Renault şi Geely, chinezii care în Europa mai deţin Volvo.
Renault Mecanique Roumanie (RMR), compania înfiinţată în 2008 pentru producţia de cutii de viteze în urma unei investiţii de 214 milioane euro, va include astfel în plus şi producţia de motoare, dar şi turnătoria de aluminiu şi va fi parte a ecosistemului Horse – compania deţinută de Renault şi Geely, 50% fiecare, şi care este responsabilă de producţia şi proiectarea de motoare cu ardere internă, inclusiv hibride.
Renault Mecanique Roumanie este parte a UMCD – Uzina Mecanică şi Şasiuri Dacia. Mai departe, entitatea RMR va include şi producţia de motoare, dar şi turnătoria de aluminiu şi va fi integrată în Horse, iar partea de şasiuri din cadrul UMCD merge către uzina de vehicule şi implicit către Automobile Dacia.
RMR avea la final de 2021 circa 600 de angajaţi, dar după reorganizare va avea în total între 1.900 şi 2.000, conform oficialilor Grupului Renault. Partea de producţie şasiuri din cadrul UMCD – Uzina Mecanică şi Şasiuri Dacia va trece la Automobile Dacia, în cadrul Uzinei Vehicule.
Ce este clar în acest moment este că din perimetrul aflat anterior în cadrul Uzinei Mecanice şi Şasiuri Dacia, activitatea de şasiuri va rămâne în cadrul Automobile Dacia, deci nu va fi integrată în Renault Mécanique Roumanie (denumirea sub care va funcţiona entitatea locală de fabricaţie din cadrul Horse).
Planul Renault este de a ajunge anual la o producţie de 2 milioane unităţi din maşinile cu platformă CMF-B, atât sub marca Dacia cât şi Renault.