La nivel global cererea pentru mașinile electrice întâmpină un declin serios. Majoritatea producătorilor sunt obligați să-și suspende o parte dintre proiecte.
Producătorul auto german Volkswagen anunță că a oprit investiția construcției unei fabrici de baterii pentru mașinile electrice, pe fondul încetinirii cererii de vehicule electrice.
„Pe baza condițiilor de piață, inclusiv a creșterii lente a pieței vehiculelor electrice din Europa… nu există, deocamdată, niciun motiv de business pentru a decide asupra altor locații”, a declarat Oliver Blume, președintele filialei cehe a Volkswagen.
Și Statele Unite se confruntă cu o scădere a cererii pentru mașinile electrice.
Inclusiv piața din SUA este serios afectată de scăderea cererii pentru mașinile electrice. Economistul american Stephan Moore a spus la Fox News că situația seamănă cu exemplul modelului Ford Edsel sedan din anii ’50, care în viziunea proiectanților și a analiștilor avea toate atuurile să fie vândut în sute de mii de exemplare.
Denumit după numele fiului lui Henry Ford, Lendsel sedan s-a dovedit un eșec de manual de marketing, vânzându-se doar 10.000 de exemplare în loc de sute de mii. Fabrica ce fusese ridicată doar pentru construcția acestui model a trebuit să fie închisă în scurt timp, din cauza lipsei de entuziasm a publicului.
Principalul motiv al imensului eșec al Edsel a fost, conform lui Moore, încercarea de a vinde un model de mașină pe care potențialii clienți nu și-o doreau. Același lucru se petrece în prezent cu autovehiculele electrice, pentru care apetitul publicului a început să scadă, în ciuda investițiilor imense și a marketingului agresiv făcut de producătorii auto.
Deși administrația Biden a majorat subvenția generoasă la achiziționarea unui autovehicul electric la 7.500 de dolari, aproape 10% din vânzările de autovehicule în SUA în ultimii doi ani au fost electrice, conform unui studiu publicat în septembrie de GOBankinRates.
De curând, directorii de la General Motors, Ford și Mercedes-Benz au recunoscut că există o scădere a cererii de vehicule electrice, unii anunțând că vor reduce propriile obiective în materie de vehicule electrice.
Moore crede că scăderea cererii de vehicule electrice este un semnal că, în afara unei fracțiuni relativ restrânse de entuziaști dornici să adopte noile tehnologii, publicul, în general, nu este chiar atât de avid de noutăți.
„Edsel a fost unul dintre cele mai mari eșecuri din industria auto din toate timpurile. Și cred că, dacă aceste tendințe continuă, vom vedea piața de vehicule electrice devenind următorul de proporții imense, deoarece potențialii clienți ai showroom-urilor auto nu și le doresc”, a declarat Moore.
Firma de cercetare de piață Canalys estimează că vânzările globale de vehicule electrice au crescut cu 49% în prima jumătate a acestui an, în scădere față de ritmul de creștere de 63% de anul trecut.