Una dintre cele mai profitabile afaceri din România ultimelor 25 de ani a fost SF-ul. Adică studiul de fezabilitate, document tehnic ce stă la baza oricărui proiect amplu. Cum ar fi… autostrăzile. S-a ajuns la situaţia de-a dreptul… penală să avem mai multe astfel de studii decât kilometri de asfalt. Numai autostrăzile considerate prioritare în Master Planul General de Transport (MPGT) au înghiţit 60 de milioane de euro, înainte de a fi construite!
Ba chiar mai mult! Pentru autostrada pe hârtie Sibiu-Piteşti, de care ne apucă lehamitea atunci când scriem, studiul de fezabilitate costă nu mai puţin de 30 de milioane de euro. Numai că, în 2008, pentru aceeaşi autostradă, s-au mai dat din bugetul statului 2,5 milioane de euro. Între timp, SF-ul a expirat. S-a stricat. A început să miroasă prin tot Guvernul şi a fost aruncat la gunoi de femeia de serviciu.
De asemenea, pentru SF-urile la Sibiu-Făgăraş şi Craiova-Piteşti, variantele de drum expres, au fost cheltuiţi alţi 11,2 milioane de euro şi respectiv 12,9 milioane de euro. Tot degeaba, pentru că este nevoie de SF pentru varianta de autostradă!
CNADNR a plătit, de-a lungul anilor, aproximativ 60 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate (SF) şi studii de prefezabilitate pentru aproximativ 1.400 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres a căror construcţie nu a demarat niciodată! În plus, studiile de fezabilitate sunt acum expirate, având în vedere că durata de valabilitate a unui "SF" este de doi ani, iar majoritatea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzi "fantomă" au fost realizate în perioada 2003-2010, după cum reiese din datele publicate pe site-urile companiilor din domeniu.
Ştiu că procurorii DNA sunt foarte ocupaţi acum cu Elena, Mazăre, Vâlcov, Vanghelie, dar insistăm cu rugămintea de a intra şi în zona asta de-a dreptul SF, în care s-au sifonat sute de milioane de euro de-a lungul anilor. Şi la nivel naţional, dar şi local!