1,8K
In a doua jumatate a lunii martie a avut loc o actiune tematica de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.
In cadrul verificarilor efectuate au fost verificate 6 institutii financiar bancare. Au fost constatate 3 abateri de le legislatia specifica la un numar de 3 institutii financiar-bancare verificate si au fost aplicate 3 sanctiuni contraventionale cu amenda in valoare totala de 90.000 lei .Abaterile constatate si pentru care au fost aplicate sanctiuni contraventionale cu amenda au fost:
– la o institutie bancara in contractele de credit se precizeaza ca, in cazul unei rambursari anticipate banca va analiza cererea intr-un termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii (7 zile calendaristice ceea ce inseamna aproximativ o patrime dintr-o luna de creditare) fapt ce contravine prevederilor OUG 50/2010 care stabileste faptul ca consumatorul are dreptul, in orice moment, sa se libereze in tot sau in parte de obligatiile sale care decurg dintr-un contract de credit caz in care consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului. Astfel, termenul de 5 zile lucratoare (7 zile calendaristice) afecteaza dreptul consumatorului de i se reduce costurile aferente acestor zile.
-la o institutie bancara s-a constatat ca in contractele de credit folosite, la capitolul rambursare, se prevede ca in cazul unei rambursari partiale in avans, prima rata lunara scadenta dupa efectuarea rambursarii va ramane nemodificata, urmatoarele rate de credit diminuandu-se corespunzator fapt care contravine prevederilor OUG 50/2010 care stabileste faptul ca consumatorul are dreptul, in orice moment, sa se libereze in tot sau in parte de obligatiile sale care decurg dintr-un contract de credit caz in care consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului. Astfel este afectat dreptul consumatorului de i se reduce costurile aferente perioadei care decurge de la data indeplinirii conditiilor necesare efectuarii unei rambursari anticipate partiale si pana la data la care rambursarea anticipata se reflecta in diminuarea costurilor raportate la soldul diminuat.
– la o institutie bancara s-a constatat ca in contractele de credit se precizeaza posibilitatea perceperii unui comision unic pentru servicii precum eliberare unei adrese de refinantare (necesara atunci cand consumatorul doreste sa ramburseze anticipat un credit prin refinantarea acestui cu un alt credit obtinut la o alta institutie financiara).Astfel, desi prevederile OUG 50/2010 stabilesc in mod clar dreptul de compensare a creditorului in cazul unei rambursari anticipate precum si conditiile in care aceasta se poate acorda institutia bancara percepe un comision unic (in valoare de 250 lei / 500 lei) pentru a elibera o adresa care atesta serviciul datoriei imprumutatului, adresa necesara pentru realizarea unei rambursari anticipate prin refinantarea creditului.
Trebuie adaugat ca perceperea comisionului unic in aceasta situatie contravine insasi spiritului OUG 50/2010 (act normativ care transpune Directiva Europeana 2008/48/CE), acest act fiind menit sa incurajeze mobilitatea consumatorilor in sensul de a li se permite acestora mutarea creditelor de la un creditor la altul in conditii contractuale mai avantajoase si posibilitatea consumatorilor de a rambursa anticipat sumele contractate fara a plati penalitati excesive – astfel incat perceperea comisionului unic in situatia data poate constitui un obstacol in mobilitatea consumatorilor.