Consiliile judetene vor putea inchiria de la CFR, pentru transportul local, liniile nefolosite de operatorul feroviar si vor avea posibilitatea sa stabileasca rute suplimentare fata de cele impuse de MTI.
Operatorii feroviari pot inchiria linii locale de la CFR SA pentru o perioada de 5-10 ani, in functie de perioada necesara amortizarii sumelor pe care firma se angajeaza sa le aloce pentru reparatii capitale sau investitii in infrastructura si material rulant. Cei care vor inchiria liniile vor avea dreptul sa aplice politicile tarifare dorite, insa in cazul transportului de calatori pretul biletului nu poate depasi tariful legal.
Dupa perioada de trei ani de valabilitate a contractului de inchiriere pentru materialul rulant, CFR va face impreuna cu operatorul de transport o analiza a indeplinirii obligatiilor asumate de firma si va decide asupra conditiilor de prelungire a contractului de inchiriere. In situatia in care CFR nu propune o solutie pentru aceste linii, CFR Calatori poate propune MTI suspendarea circulatiei trenurilor de calatori pe aceste sectii.
Pierderile rezultate din mentinerea in exploatare vor fi suportate de la bugetul de stat. Personalul de la CFR SA, CFR Calatori si CFR Marfa aferent sectiilor de circulatie care se inchid va fi redistribuit sau disponibilizat. Primele linii neinteroperabile au fost inchiriate in 2004. In prezent sunt inchiriate sectii de circulatie pe calea ferata cu o lungime insumata de 2.047 kilometri din totalul de 3.240 kilometri linii de cale ferata neinteroperabile ale retelei feroviare nationale.