Drepturile fundamentale ale consumatorilor se cunosc de foarte putine persoane. Nu de multe ori achizitionam un bun cu vicii ascunse si nu il returnam, un produs care este expirat si nu reactionam, cerem informatii si nu le primim. Exista zece principii referitoare la protectia consumatorilor in UE ce reprezinta nivelul minim de protectie a consumatorilor in statele membre UE.
In calitate de consumator european, ai urmatoarele drepturi:
1. Dreptul de a cumpara ce vrei, unde vrei.
Poti cumpara un produs sau un serviciu din alt stat european, si nu trebuie sa platesti TVA sau alte costuri cand te intorci acasa. In general autoritatile nu te pot opri sa importi un produs pe care l-ai cumparat legal intr-un alt stat european, cu exceptia unor produse cum ar fi armele etc.
2. Dreptul de a returna un produs daca nu functioneaza.
Daca un produs nu este conform, nu functioneaza, cu contractul dintre tine si vanzator poti sa il duci inapoi si sa ceri sa fie reparat sau inlocuit. Poti sa ceri o reducere sau sa ti se returneze banii. Acest lucru este valabil timp de doi ani de la livrarea produsului.
3. Dreptul de a beneficia de standarde inalte de siguranta pentru produse alimentare si bunuri de larg consum.
Intr-un Supermarket – vei vedea produse din toata Europa. Sunt sigure? Firmele sunt obligate sa anunte autoritatile relevante daca descopera ca au plasat pe piata produse nesigure. Daca produsele prezinta pericole, ele vor trebui retrase de urgenta de pe piata.
4. Dreptul de a fi informat asupra continutului produselor alimentare.
Detalii complete despre ingrediente, coloranti, indulcitori, aditivi etc. trebuie sa fie incluse pe etichete, sau daca un anumit aliment este modificat genetic sau daca contine ingrediente modificate genetic.
5. Dreptul de a semna contracte care iti respecta drepturile.
Exista nenumarate clauze incorecte precum ,,avansul pe care l-ai dat nu poate fi returnat, chiar daca firma nu isi respecta obligatiile; nu ai dreptul sa reziliezi contractul daca nu platesti o compensatie semnificativa’’ si multe altele. Reglementarile UE considera acest tip de clauze incorecte si indiferent de tara in care semnezi un asemenea contract, UE te protejeaza de asemenea abuzuri. Cum anume?… Inca nu am simtit pe pielea noastra, dar cel putin in teorie te protejeaza mama Europa.
6. Dreptul de a te razgandi.
Daca achizitionezi un produs sau un serviciu de pe un website sau printr-un program teleshopping – poti sa anulezi contractul, fara sa motivezi, in termen de 7 zile. Pentru anumite servicii financiare ai posibilitatea sa anulezi timp de pana la 14 zile.
7. Dreptul de a putea compara preturile
Ai dreptul sa compari preturile a doua tipuri de produse si sa iei decizia potrivita.
8. Dreptul de a nu fi inselat
Bancile trebuie sa iti ofere informatii despre dobanda pe care o vei plati, durata contractului, modalitatile in care il vei putea anula.
9. Dreptul de a fi protejat si cand esti in vacanta
Agentiile de turism trebuie sa iti ofere o compensatie daca serviciile pe care le-ai primit difera de cele pe care le-ai contractat. Daca ei cresc unilateral preturile, tu ai dreptul sa reziliezi contractul.
10. Dreptul de a primi sprijin in solutionarea problemelor legate de protectia consumatorilor cu care te-ai confruntat in alta tara .
Reglementarile UE prevad ca ai dreptul sa fii informat pentru a lua deciziile corecte, iti ofera siguranta si garantia ca primesti cele mai bune produse / servicii pentru banii pe care ii dai. UE a creat chiar un organism propriu care se ocupa exclusiv de problematica drepturilor consumatorilor – Centrul european al consumatorilor.