2,9K
Sorescu a fost luat prin surprindere cand s-a regasit prins in stagiunea 2011-2012 a teatrului pitestean
Am ramas surprinsa cand, pe pliantul cu stagiunea 2011-2012 a Teatrului Alexandru Davila, l-am regasit pe avocatul Florentin Sorescu, la capitolul „Drama”, cu piesa „Arca lui Iona”. Fusesem la lansarea cartii sale – fiind si prima piesa de teatru publicata -, stiam ca si-ar fi dorit sa o vada jucata, dar… asa, pe furis, nu sta frumos! Partea amuzanta este ca, atunci cand l-am sunat ca sa-l cert, aflase si el de cateva ore ca urmeaza ca piesa sa-i fie pusa in scena. Surpriza, insa, a fost una frumoasa, iar provocarea, pe masura.
Actrita Mirela Popescu, preferata pentru unul dintre rolurile principale
„Ideea ca piesa sa fie pusa in scena a pornit de la avocatul Dan Pantoiu care, in momentul in care a citit piesa, a spus ca si-ar dori sa o vada jucata, si asa a luat legatura cu regizorul Matei Varodi. Practic, de la Dan Pantoiu il cunosc pe Varodi, cel care va fi si regizorul piesei si de care ma leaga o frumoasa amicitie. Ulterior, am discutat cu directorul Sevastian Tudor. Se intampla in urma cu cateva luni, la o cafea, iar acum m-am trezit intrat in stagiune. Recunosc, am fost luat prin surprindere.” povesteste avocatul si… dramaturgul de acum, Florentin Sorescu. Cu toate ca nu-i cunoaste foarte bine pe actorii de la Davila, fiind, mai degraba, un impatimit al teatrelor din Capitala, Sorescu are si o preferinta: „Domnisoara necunoscuta, unul dintre personajele piesei, mi-ar placea sa fie jucata de actrita Mirela Popescu. Mi-a placut mult cum joaca, am vazut-o in trei piese si mi-a atras atentia in mod special. Altfel, nu am argumentele si cunostintele necesare pentru a prefera un actor sau altul in ceea ce priveste trupa de la Davila.” Dincolo de a-si vedea piesa jucata, avocatul Sorescu este absolut captivat de o alta perspectiva: aceea de a asista si de a vedea cum prind viata personajele sale. Acesta si-ar dori sa asiste la tot procesul de punere in scena a piesei, pentru ca… „in egala masura o iau si ca o chestiune de scoala”.
„ Poate ca sufletul este acea corabie a lui Noe, dar nu una fizica, ci una spirituala”
Ce este cu… „Arca”? De ce este a lui Iona si nu a lui… Noe? Florentin Sorescu ne-a rezumat, in cateva cuvinte, care este esenta primei sale piese de teatru (nu si ultima, caci are in lucru alte trei!): „Initial, piesa se numea <Arca lui Noe> si viza o situatie in care… sa ne imaginam ca potopul ar fi in zilele noastre. La inceputul piesei, potopul consta intr-o ploaie marunta, interminabila, pe parcurs aparand incertitudinea daca ar fi sau nu, cu adevarat, potopul, acela din punct de vedere fizic, care ar putea astupa intreaga omenire. In realitate, insa, potopul este doar o stare si asta incep personajele sa realizeze, ca oamenii au ajuns sa fie inchisi, sa nu inteleaga ca iesirea dintr-o situatie aparent fara iesire, din propriul potop interior, se face prin suflet, prin inima. Este o eliberare interioara si asta a fost si ceea ce a facut-o sa se transforme din <Arca lui Noe>, in <Arca lui Iona>. Iona este personajul biblic ce refuza solicitarea lui Dumnezeu de a profeti oamenilor din Cetatea din Ninive ca va veni sfarsitul lumii. Incet-incet, urmarind acest mit, mi-am dat seama de o anumita interpretare posibila in Biblie, si anume ca Iona, cand este trimis de Dumnezeu sa-i salveze pe cei din Ninive, in realitate este trimis sa se salveze pe el insusi. Iona era cel care, prin refuzul si imposibilitatea de a mai iubi oamenii, era intr-o situatie fara iesire. Gavriil, unul dintre personajele piesei, este suparat pe lume, aflandu-se in imposibilitatea de a mai iesi din casa. Sfarseste, insa, prin a revaloriza ploaia, prin a se elibera. Practic, Gavriil este un Iona care se reintoarce la lume. Asta mi s-a parut mie descoperirea teribila in povestea lui Iona, faptul ca o lume fara oameni nu mai are nicio semnificatie. Poate ca sufletul este acea corabie a lui Noe, dar nu una fizica, ci una spirituala.”
Alte piese care se vor juca in stagiunea 2011-2012
*O mireasa de imprumut de Astrid Lindgren, regia Zoltan Shapira
*Pasarea verde de Carlo Gozzi, regia Bogdan Cioaba
*Investitia de Sebastian Ungureanu, regia Matei Varodi
*Sus e cerul de Marin Ionita, regia Luminita Borta
*Patriotica romana de Mircea Stefanescu, regia Dan Tudor
*O tragedie furtunoasa de Dusan Kovacevic, regia Dragan Jakovjevic
*Puslamaua de Pierre Chesnot, regia George Motoi
*Trendy sau Amantele traznite de Geo Iancu, regia Dan Tudor
*Duminica la ora trei de Ana Maria Bamberger, regia Matei Varodi
*Lady Capuletti de Nina Masur, regia Nevena Miteva
*Belvedere de Ana Maria Bamberger, regia Dan Tudor
Premiere
*Casatoria de Gogol, regia Matei Varodi
*Nu te mai plimba goala de Feydeau, regia Bogdan Cioaba
*Figurantul de Marin Ionita, regia Luminita Borta
*Arca lui Iona de Florentin Sorescu, regia Matei Varodi.