Nu cred ca exista roman care sa nu fi auzit pana acum de Elodia. Probabil ca la aceasta ora multi romani inca se mai intreaba daca este moarta sau daca este vie, daca a fugit in strainatate cu amantul sau daca Cioaca, intr-adevar, a omorat-o si a avut si complici. Elodia nu este vedeta nationala, nici macar internationala, nu este vreo matusa ,,Tamara” si nici macar vreun Gigi Becali, ci este un om simplu care a disparut de acasa pe 30 august 2007.
Disparitia avocatei, in varsta de 38 de ani nu este singulara in Romania sau pe planeta, insa a devenit, peste noapte, o afacere mediatica de proportii din care unii castiga sume colosale de bani. Este vorba in primul rand despre jurnalistul Dan Diaconescu, care a stiut din prima clipa cum sa exploateze acest caz. Dupa ce Elodia Ghinescu a devenit in urma episoadelor transmise de OTV o martira a neamului si o victima a unui sot criminal, politistul brasovean Cristian Cioaca a devenit, la randul sau, in mai putin de cinci luni, pe rand, superstar, erou dramatic si sex-simbol national. Povestea celor doi a crescut peste asteptari tirajele tabloidelor si ratingurile televiziunilor. Cand se va termina tot acest circ mediatic din Romania si ce efecte va avea asupra constiintei romane ne spune sociologul Octavian Mihail Sachelarie si psihologul Marinela Tanase.
Este o mare aiureala
Cu totii ne intrebam cand se va termina serialul Elodia pe care-l urmarim in mass-media de un an de zile. Marea intrebare, insa, in acest caz nu este cand se va termina toata povestea, ci de ce si dupa 365 de zile avocata Elodia Ghinescu si Cristian Cioaca mai prezinta interes pentru publicul roman. Unul dintre raspunsuri vine din partea sociologului Octavian Sachelarie care spune ca acest caz este de fapt o mare aiureala. Sachelarie crede ca inca se mai face audienta pe acest caz pentru ca oamenii sunt tentati de telenovele si au fascinatia basmului. Telenovele au audienta pentru ca anumiti oameni se transpun in povestea respectiva.
,,In cazul Elodia este vorba despre goana dupa senzational. S-a demonstrat si prin social si prin psihologie, ca omul a avut si obsesia uratului. Uratul l-a fascinat dintotdeauna. Si aici este vorba de urat, de o intamplare urata. Nenorocirea este ca foarte multi dintre concetatenii nostri nu mai fac niciun fel de analiza. Ce este dat acolo este bun dat, si acela este valabil. Se face audienta in continuare pe telenovela, pe senzational, pe urat, pe morbid. Sunt cateva posturi care fac si altceva, dar in rest sunt pe acelasi tipic” este de parere sociologul.
Deocamdata ,,piesa” Elodia nu poate fi incheiata pentru ca povestea nu are happy-end
Dan Diaconescu s-a dovedit a fi un fin psiholog, pentru ca nebunia aduce nebunie si mai mare, iar toata aceasta nebunie inseamna audienta din ce in ce mai mare. ,,Elodia poate fi uitata si maine. Nu va ramane nimic in urma ei. Este ca si cum se incheie o stagiune cu o piesa, se iau decorurile si se baga in magazie. Deocamdata ,,piesa” Elodia nu poate fi incheiata pentru ca povestea nu are happy-end”, spune Octavian Sachelarie.
„Pe mine ma intriga mai mult Magda, care mi se pare ca e psihopata”
Psihologul Marinela Tanase crede despre acest caz ca nu este altceva decat o manevra mass-media foarte inteligenta a lui Dan Diaconescu. ,,Omul conduce cazurile acestea stimuland curiozitatea maselor. Nu e o forma de curiozitate intelectuala, superioara, ci e curiozitatea primitiva, barbara. Pe mine ma intriga mai mult Magda, care mi se pare ca e psihopata. Din motive pur subiective, l-as considera criminal pe Cioaca, nu-mi placea zambetul lui. Desi parea extrem de atragator, avea o cruzime aparte” considera psihologul.