Daca 2010 a fost un an al supravietuirii, 2011 reprezinta pentru institutiile de presa din Romania cucerirea audientei si a unor noi cote de piata, potrivit raportului ,,Economia in 2011â publicat de revista Money Express.
In 2010, aproape toate companiile de media au trecut prin restructurari si reduceri salariale. Dupa aceasta reorganizare, anul viitor posturile radio-TV, presa scrisa si cea online vor incearca sa se apropie de audienta prin toate mijloacele tehnologice, comerciale si de marketing de care dispun. In conceptia Corinei Dragotescu, consultant al trustului Adevarul, procesul de restrangere, de selectie naturala din presa va continua. âPresa este sufocata de zona economica, nu poate supravietui singura. Cred ca vor iesi din criza doar cateva publicatii, cateva posturi de radio si cateva televiziuni, doar online-ul va avea o crestere generalaâ, considera Dragotescu.
Anul 2011 inseamna si aparitia altor posturi de televiziune ce-si propun sa se extinda rapid: 10 TV, detinuta de operatorul de cablu si satelit RCS&RDS, sau Romania Ta, o investitie a familiei deputatului PDL Silviu Prigoana. Daca 10 TV este âun instrument de marketingâ, dupa cum spune Petrisor Obae, editor paginademedia.ro, facut ca sa atraga clienti in reteaua de distributie a proprietarului (ca si Digi Sport, tot al RCS&RDS, sau Dolce Sport al Romtelecom), Romania Ta este primul pas dintr-un viitor trust de presa, si tinteste la 200 de francize (cel putin TV) raspandite in tara, se spune in raport.
Presa online este considerata "posibila vedeta a comunicarii pe timp de criza". Chiar daca online-ul este in ascensiune, suntem departe de momentul in care stirile generaliste vor putea fi taxate. âStirile de ÂĢzi cu ziÂģ nu sunt si nu vor putea fi vandute in viitorul apropiatâ, spune Dragos Stanca, antreprenor online.
Ca o concluzie, punctele pozitive ale lui 2011 in ceea ce priveste presa din Romania sunt adoptarea de noi tehnologii online, cresterea accentului pus pe proximitatea stirilor si a interactiunii cu publicul. Previziunile negative se refera la faptul ca reducerile de personal vor conduce la supraincarcare, influenta investitorilor si a politicului va fi in crestere si calitatea produselor mass-media va scadea.