Fie ca apelam la o agentie de turism, fie ca dam o raita pe Internet, cu siguranta vom gasi oferta turistica care se pliaza pe dorintele si posibilitatile financiare ale fiecaruia dintre noi. De regula, unii turistii gasesc mai facila si mai profitabila crearea unui pachet de servicii pe internet, decat cumpararea unei oferte de la o agentie de turism. Potrivit directoarei agentiei de turism ,,New Travel Muntenia’’, d-na Dorina Ciobotoiu, internetul nu va fi niciodata o sursa mai sigura si mai avantajoasa de cumparare a unei oferte turistice decat este si va fi agentia de turism.
Trecerea dintre ani si nu numai reprezinta pentru agentiile de turism un motiv in plus de a-si diversifica oferta. Cu toate acestea sunt si persoane care apeleaza la internet pentru a-si petrece vacantele intr-o destinatie sau alta. Cu siguranta ca internetul are unele avantaje in alegerea unui pachet de servicii mai ales atunci cand suntem foarte ocupati si nu avem timp sa alergam de la o agentie la alta pentru a ne pune la curent cu ultimele oferte turistice. Din acest motiv sunt multi turisti care isi fac singuri un pachet de servicii pentru vacanta sau pentru o deplasare de orice tip. Dar, daca se doresti o consiliere in alegerea vacantei, este recomandabil sa se apeleze la o agentie turistica.
,,Este suficient ca turistul sa ne spuna ce-si doreste, si agentul de turism, in functie de bugetul clientului, face recomandarea potrivita in acest sens. Totodata agentul de turism este cel care ii poate spune clientului la ce ar trebui sa se astepte alegand o varianta sau alta, pe cand pe internet nu-i spune nimeni la ce sa fie atent cand alege una dintre oferte’’ spune directorul agentiei, doamna Dorina Ciobotoiu.
De altfel, termenul ,,agent de turism’’, informeaza d-na Ciobotoiu, care denumeste lucratorul dintr-o agentie de turism, va fi inlocuit cu cel de ,,consilier de imagine’’, pentru a reflecta exact misiunea celui care lucreaza intr-o agentie turistica, si anume aceea de a consilia. Agentia de turism, asadar, reprezinta orice persoana care in nume propriu sau in calitate de agent, intermediaza, ofera informatii sau se angajeaza sa furnizeze persoanelor care calatoresc individual sau in grup, servicii de calatorie, care includ cazarea la hotel, case de oaspeti, camine, locuinte de vacanta si alte spatii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate si alte servicii turistice.
Rezervari ,,early booking’’
Agentia de turism, pe langa ofertele tentante in tara si strainatate cu care vine de la an la an, mai ofera si reduceri destul de serioase, de care unii turisti nu se pot bucura, atata timp cat aleg pachete de servicii prin internet.
Daca unele tari au traditie in rezervarile ,,early booking’’, acordand reduceri pana la 20 % din valoarea sejurului, la hotelurile de pe litoralul romanesc se fac pasi seriosi in convingerea proprietarilor de hoteluri de a practica acest sistem de rezervare care este profitabil atat pentru turist cat si pentru acestia.
Conceptul de „early booking” se refera la achizitionarea din timp a pachetelor turistice, clientul care opteaza pentru rezervarea serviciilor din timp beneficiind de reduceri importante de pana la 10-20%.
Criza economica nu afecteaza pretul serviciilor
Chiar daca suntem in plina criza economica, pretul pachetelor de servicii nu a scazut si nici nu va scadea, crede d-na Ciobotoiu. ,,Turismul este poate cel mai sensibil la undele socurilor economice, politice, financiare sau de alta natura. E greu de facut o previziune in acest sens atata timp cat nimeni nu stie cat de puternica va fi criza economica. Desigur ca totul depinde si de conjunctura internationala dar si de noi, adica de guvern si de industria turismului din Romani’’ considera directrul ,,New Travel Muntenia’’.
Marea majoritate a clientilor ,,New Travel Muntenia’’ isi aleg o destinatie sau alta tinand cont de bugetul lor, de cat sunt dispusi sa cheltuiasca cumparand o vacanta. Sunt si turisti care stiu ce vor nerenuntand la anumite standarde, netinand cont de suma cheltuita. Aici intervine si rolul agentului de turism care se orienteaza sa recomande vacanta care i s-ar potrivi cel mai bine. Deci, oricat de mare ar fi criza economica, turistii cu bani care si-au ales din timp si cu atentie destinatia preferata, nu vor renunta la obiectivul lor.
Destinatii noi in peisajul turistic international
Principalele destinatii solicitate de argeseni pe parcursul anului 2008 au fost Turcia, Bulgaria si in general toate destinatiile unde zborul a fost de tip charter. Preferinta turistilor pentru zborurile charter are ca motivatie preturile mai scazute. Destinatiile noi aparute in peisajul turistic international in timpul anului 2008 au fost Insula Zakynthos, Madeira, Portugalia, Fethipe in Turcia, Coasta de Azur (Nisa), Grand Canario.