Legenda batranelului roscovan, rotofei, purtand tunica rosie si cizme este cunoscuta si la noi. Numai ca in cultura romaneasca, Craciunul reprezinta doar nasterea lui Iisus.In folclorul romanesc, Craciun apare ca personaj cu trasaturi diferite, are puteri miraculoase, precum eroii si zeii din basme, dar si calitati umane.
In legendele romanesti apare ca fiind batran, bogat si ca s-a nascut inaintea tuturor sfintilor, fiind mai mare peste ciobanii din satul in care s-a nascut Hristos. Miturile spun ca Mos Craciun era un cioban rau, care nu a vrut sa o lase pe Maica Domnului sa nasca in staulul sau.
Potrivit lui Ion Ghinoiu, autorul volumului “Zile si mituri. Calendarul taranului roman“, legendele Nasterii lui Hristos dezvaluie un sat pastoral, unde traiau Mos Ajun si Mos Craciun. Cei doi aveau case mari si multe grajduri. Pe neasteptate, apare o femeie necunoscuta care, simtind ca i-a venit sorocul, le cere ajutorul. Mos Ajun o trimite la Mos Craciun care, nestiind ca femeia este Maica Domnului, nu o primeste si o lasa sa nasca in grajdul vitelor. Craciuneasa, fiind o femeie foarte buna si milostiva, o ajuta sa nasca, fara stirea sotului ei. Cand Craciun afla, o pedepseste taindu-i manile din coate.
Dupa ce Maica sfanta naste iar Craciun isi da seama ca s-a nascut Domnul Iisus in grajdul sau, se caieste si ii cere iertare lui Dumnezeu, devenind primul crestin, Sfantul cel mai batran, sotul femeii care a mosit-o pe Maria. Atat de rau i-a parut si atat de mult s-a cait, incat a doua zi si-a impartit intreaga avere copiilor saraci, de unde traditia de a face daruri de Craciun, mai ales copiilor.
In satele de pe Valea Muresului, Craciunul este inca legat de anumite credinte populare care se pastreaza si in prezent, iar obiceiul de a oferi daruri isi are originile intr-o legenda pe care numai batranii o mai cunosc.