Algoritmii folosiți de Facebook, pentru a filtra postările de știri au efect în informațiile vizualizate de utilizatori, dar nu atât de mult precum alegerile făcute de ei înșiși. Informația se regăsește într-un studiu intitulat „Expunerea la diverse știri ideologice și opinii pe Facebook” în Science Express de către cercetătorii care lucrează pentru rețeaua de socializare.
Eytan Bakshy și Solomon Messing, cercetători Facebook, împreună cu Lada Adamic o cercetătoare a Universității din Michigan au folosit date anonime de la 10.1 milioane de utilizatori americani.
Aceștia au luat în considerare știrile pe care utilizatorii le-au postat online pe „wall-ul” prietenilor, ținând cont de faptul că erau liberali sau conservatori. Cercetătorii au determinat mai apoi ce fel de știri, postate de prietenii utilizatorului, ajungeau de fapt la useri conform algoritmilor site-ului de socializare. Studiul a concluzionat:
„Comparat cu algoritmul ordonat, alegerile individuale asupra ceea ce se accesează are un efect mai puternic, limitând expunerea la conținutul filtrat”.
Consultând cercetările din Science Express, David Lazer, un academician de la Universitățile Harvard și Northeastern, spune că algoritmul Facebook a filtrat ideologic conținutul pe care îl vedeau utilizatorii.
El a adăugat:
„Acest efect este unul modest comparativ cu alegerile pe care persoanele le fac atunci când utilizatorii fitrează informația, hotărând cine sunt prietenii lor și ce aleg ei să citească”.
Lazer descrie că cercetările sunt importante și acestea necesită „vigilență continuă”. Acest lucru ar putea avea un impact mare în viitor, în funcție de schimbările în algoritmi și de comportamentul uman. Ironic, aceste cercetări, sugerează că dacă Facebook ar fi încorporat o ideologie conform căreia algoritmii le-ar acorda atenție, ar fi îmbunătățit angajamentul cu conținut, prin eliminarea conținutului ideologic discordant.
Lazer a adăugat:
„Acolo este o mai mare nevoie pentru oamenii de știință care să studieze aceste sisteme într-o manieră care este independentă de lumea Facebook-ului. Va fi nevoie ca la un moment dat să se vorbească de adevărata putere, de către persoanele cunoscătoare, care să vină cu date corespunzătoare și aptitudini analitice, să acționeze în calitate de critici, în această nouă ordine socială”.
Totuși, cea mai importantă lecție din raportul lui Bakshy este „nevoia de a crea un nou teren în jurul algoritmului social, care examinează interacțiunea dintre cod, social și calcul” scrie Lazer.
Sursa: www.theguardian.com