Klub Service, o echipă de bloggeri ruși, care dezasamblează autoturisme pentru a analiza într-o manieră neconvențională modul în care sunt construite, a realizat un videoclip în care dezvăluie, la propriu, dedesubturile noului Renault Duster, numit ”triumful tehnologiei românești”.
Într-o notă ironică, ce păstrează o doză consistentă din orgoliul poporului care a trimis primul om în spațiul cosmic, prezentatorul videoclipului a catalogat Dusterul ca fiind un melanj de ”tehnologie țigănească românească controversată și tehnologie franțuzească”, dar a recunoscut că, în ciuda acestei opinii, e preferata lui pentru că nu există o alternativă la acest nivel de preț, iar rușii ”iubesc lucrurile pentru care au bani”.
Dusterul se vinde în Rusia exclusiv sub brandul Renault și, conform bloggerului, costă 1 350 000 de ruble, aproximativ ”20 000 de unități americane inamice”. Bloggerul nu uită să spună că rușii știu despre Duster că e vândut peste tot în lume ca ”Dacia Renault” fiind ”un fruct al dragostei dintre români și francezi” în care românii au inserat ”soluții tehnice țigănești”.
Mașina dezasamblată aparține unei persoane din Sankt Petersburg care ar fi rulat cu ea 800 de kilometri.
În procesul de dezasamblare, prima observație critică a fost legată de coloana de evacuare a gazelor care este executată dintr-o singură bucată ce cuprinde catalizatorul țevile de legătură și eșapamentul, fapt ce ar crește cheltuiala la o eventuală defecțiune a unuia dintre elemente.
”Tehnica prietenilor români” este ironizată la modul de fixare cu bandă scotch al cablajului lămpii de semnalizare din aripa față și a materialului cu care se face protecția fonică și antipraf sub aripă, un material spongios care reține apa și ar facilita instalarea ruginii în prag.
Bloggerul numește motorul k9k, ”un clasic”, cutia de viteze ”amuzantă” și observă că în compartimentul motor ar fi fost neglijat tratamentul anticoroziv, dar recunoaște că acest 4X4 este îndrăgit de ruși pentru performanța off road, unde se transformă din micul Duster într-o mașină competitivă.
Farurile produse în Rusia sunt prezentate ca un motiv pentru care rușii să cumpere mașina, iar estetica sudurii unui element al radiatorului este un nou motiv de ironie. A fost măsurată și grosimea vopselei pe diferite elemente ale caroseriei.
Punctele tari observate au fost caroseria, care este bine protejată de coroziune si ranforsată suficient pentru a oferi o bună siguranță. Podeaua este bine protejată de rugină și antifonată decent, dar sunt invocate, din nou, de ”soluțiile țigănești”, cu referire la materialul de pâslă folosit în anumite zone.
Realizatorii videoclipului l-au recompensat pe proprietarul mașinii, pentru că și-a supus mașina acestei experiențe traumatizante, cu aplicarea unui insonorizant suplimentar pentru podea și au montat perdele ”originale” la geamuri spunând că sunt apreciate în mod special de domnii din Rusia ”pentru că nu se vede din exterior cine este în mașină”…