Vineri și sâmbătă, Mioveniul a găzduit un eveniment de referință în cercetarea românească: Sesiunea Știinţifică a Centrului de Dezvoltare a Creativităţii al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, sesiune ce a avut drept temă -„Creativitate inginerească în domeniul producției, energiei și mediului”.
A fost o ocazie perfectă pentru ca cei peste 100 de participanţi de seamă din domeniul ştiinţei din țara noastră să facă un up-date al realităților deloc roze din România, atunci când vine vorba de capitolul cercetare și dezvoltare. Pe de altă parte, faptul că evenimentul a avut loc în patria Dacia Renault, parcă a dat o perspectivă ceva mai optimistă asupra viitorului.
Doamna Doina Banciu, directorul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, s-a declarat impresionată de oraș și de uzina de mașini, despre care ne-a declarat că… ,,arată absolut perfect prin comparație cu alte uzine din lume pe care le-am văzut. Mi-a plăcut că oamenii care lucrează acolo sunt implicați, par a fi profesioniști și responsabili. Este o realizare importantă pentru acest oraș, iar acesta este numai meritul oamenilor de aici, care au venit în întâmpinarea necesităților agentului privat, au văzut beneficiile și și-au folosit cunoștințele și priceperea în dezvoltarea acestei uzine și a orașului în ansamblu.”
Sesiunea științifică a coincis cu festivitățile ocazionate de celebrarea a 10 ani de la înființarea Liceului Teoretic ,,Iulia Zamfirescu”. ,,Copiii aceștia sunt viitorul și mi-aș dori ca tot mai mulți elevi din Mioveni să urmeze o carieră în informatică.” a mai declarat doamna Doina Banciu, care a oferit o diplomă aniversară din partea Institutului pe care îl reprezintă, pentru a marca cei 10 ani de activitate ai liceului și contribuția acestuia la promovarea educației și culturii în Argeș.
Cât de întemeiate sunt, însă, speranțele doamnei director legate de orientarea a tot mai multor elevi către o carieră în informatică, ținând cont că, în gimnaziu, informatica este încă o disciplină opțională? Doamna Doina Banciu nu-și face mari probleme, argumentând că elevii din ziua de astăzi știu să gestioneze un device conectat la internet încă din primii ani de viață:
,,Eu nu pot să am decât o gândire pozitivă, pentru că am constatat că numărul celor care folosesc smart-device-uri este din ce în ce mai mare. Dacă vă uitați la copiii de câțiva anișori, sunt deja cu mâna pe telefonul părinților să facă o poză sau să joace un joc. Dacă mă uit și la statistici, acestea spun că în România sunt peste 10 milioane de device-uri inteligente, ceea ce înseamnă că aproape jumătate dintre români folosesc astfel de echipamente și foarte mulți sunt foarte tineri. Cred că dincolo de interesul instituțional pentru dezvoltarea informaticii și gândirii digitale, există și un interes al populației. Când mă gândesc la populație, mă refer la părinți care, cu toții, își doresc un calculator pentru copii sau o tabletă, de la vârste din ce în ce mai mici. Așadar, în gimnaziu copiii știu să fie cel puțin utilizatori ai acestor echipamente.”
Cât de cu… folos se folosesc copiii de tehnologie și cât de productive sunt orele state în fața unui monitor? Ei bine, doamna director recunoaște că aici este într-adevăr o problemă și că, în calitate de profesor universitar, încearcă să-și educe sudenții în direcția în care să conștientizeze că accesul la tehnologie este o armă cu două tăișuri.
,,Internetul, le spun și studenților mei, te face să fii prost, adică pierdut total într-un noian de informații și să ai o mulțime de… noise, adică de zgomot informațional, care nu-ți este util și îți poate aduce mai mult necaz în formarea ta, sau mai multe lucruri negative decât pozitive. Rolul școlii ar fi să îndrume copiii spre creativitate, să încerce să demonstreze că internetul poate forma o gândire creativă.” ne-a mai declarat doamna Doina Banciu.