Aşa cum vă relatam miercuri, subiectele de la proba de matematică din cadrul Evaluării Naţionale au fost dificile pentru cine voia un 10, destul de complexe pentru un 8 şi abordabile pentru cine avea nevoie de mai mult decât o notă de trecere. Punctul 6, însă, le-a pus capac nu doar copiilor, cât mai ales adulţilor. Peste 30.000 de persoane au reclamat la Ministerul Educaţiei că acesta ar fi fost… ambiguu, interpretabil sau… greşit. În replică, Centrul Naţional de Evaluare şi Prognoză susţine că exerciţiul a fost clar şi conform programei.
În problema respectivă este dată o diagramă care prezintă repartiţia notelor obţinute la un test la matematică de elevii unei clase a VIII-a dintr-o şcoală.
Cerinţa este următoarea: „Conform diagramei, numărul elevilor care au obţinut nota 5 la acest test este egal cu…".
În doar câteva ore de la susţinerea examenului, aproape 30.000 de persoane au semnat o petiţie online în care reclamă această cerinţă ca fiind incorect formulată, ceea ce i-ar fi indus în eroare pe elevi.
Într-o postare pe Facebook, profesorul de matematică Ştefan Vlaston spune că mulţi elevi au fost încurcaţi de faptul că cerinţa exerciţiului 6 de la subiectul 1 nu a fost clară.
"Dlui ministru Adrian Curaj
La subiectul 6 cu diagrama, nu este menţionat că axa ox reprezintă notele şi axa oy elevii. Unii elevi au văzut invers, nu le poţi cere să fie subtili. Cel mai corect este să le acorde punctaj maxim indiferent cum au văzut".
În replică, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare precizează că exerciţiul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate, iar aceste competenţe sunt conforme programei.
Precizările Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare
Referitor la itemul numărul 6 de la subiectul I, varianta 7, disciplina matematică, din cadrul Evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, din data de 29.06.2016, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) face următoarele precizări:
• Itemul evaluează competenţa Analizarea unor situaţii practice cu ajutorul elementelor de organizare a datelor, competenţă formată/dezvoltată în cadrul unităţii de învăţare „Elemente de organizare a datelor”, clasa a VII-a, prezentă în programa pentru Evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi aprobată prin Ordinul de ministru nr. 4431/29.08.2014, Anexa nr. 3.
• Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (vezi www.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, anul şcolar 2014-2015.
• Itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor).
• Răspunsul corect, din punct de vedere matematic, la acest item este cel prevăzut în baremul de evaluare şi de notare.
Centrul ataşează în acest răspuns programa pentru disciplina matematică din cadrul Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, "cu precizarea că secţiunea de programă în care sunt precizate competenţele specifice şi conţinuturile asociate sunt la pagina 8".
Totodată, Oana Moraru, consultant educaţional în domeniul învăţăamântului privat preuniversitar, subliniază că subiectul nu a avut niciun fel de ambiguitate şi că "exact genul acesta de deducţii nu fac copiii români".