Întâlnirea organizată astăzi la inițiativa Primăriei Mioveni, a urmărit să aducă față în față principalii actori care pot influența demararea procedurilor pentru înființarea, primei școli profesionale din Argeș, cu clase exclusiv în sistem dual, la Liceul Tehnologic Construcții de Mașini din Mioveni. Întâlnirea a stat sub semnul vechiului proverb românesc, invocat în cuvântul său de senatorul Șerban Valeca, “Dă-i, Doamne, românului mintea cea de pe urmă!”…
Nu mai e un secret pentru nimeni că România simte tot mai acut lipsa forței de muncă pentru multe profesii. Sistemul național de educație a rămas prea mulți ani încremenit în timp, complet rupt de realitatea economică, ce a evoluat, volens-nolens, mult mai repede, împinsă forțat de integrarea în Uniunea Europeană. Investitorii străni au venit, în sfârșit, dar constată că nu mai găsesc forța de muncă necesară pentru a-și desfășura în bune condiții activitatea.
E o mare lipsă de oameni calificați în meserii bazice, fără de care nu se poate susține activitate economică. Așa cum s-a spus la întâlnirea de astăzi, una dintre cauze ar putea fi restricția impusă de regimul comunist în educarea copiilor, cei care au devenit astăzi părinți și care își îndrumă copiii către meseriile așa-zis “ușoare”. Cea mai mare provocare a momentului este ca părinții să fie convinși că sunt benefice acele calificări, ce răspund cerințelor reale ale pieței muncii.
Cum se pare că cuțitul a ajuns la os, toți cei prezenți au încercat să găsească cele mai bune căi pentru deblocarea situației, așa încât, întâlnirea a depășit rapid orice suspiciune a unui simplu joc de imagine, care nu ar urmări o finalitate concretă. Au fost discuții aprinse ce au depășit trei ore, dar în urma cărora s-au risipit multe nedumeriri legate de această formă de învățământ și s-au identificat pașii de urmat pentru ca învățământul dual să fie implementat cât mai rapid.
Partenerii acestei inițiative a administrației din Mioveni au fost Asociația Constructorilor de Automobile din România, Inspectoratul Școlar Județean Argeș, alături de o serie de importanți agenți economici din zonă, Uzina de Automobile Dacia-Renault, Camera de Comerț și Industrie Argeș și reprezentanți ai instituțiilor de învățământ din Mioveni.
La eveniment au luat parte Yves Caracatzanis, CEO al Dacia şi Grup Renault România, Gabriel Sicoe, președintele ACAROM, prefectul Emilian Dragnea, senatorul Șerban Valeca, deputatul Nicolae Georgescu, membru al comisiei pentru învățământ din Parlament, primarul Ion Georgescu, George Caval, directorul Camerei de Comerț și Industrie Argeș, Camelia Văduva, șef Departament Resurse Umane Grup Renault România, Dumitru Tudosoiu, inspectorul general școlar al județului, Ion Glișcă, reprezentantul Federaţiei Patronale a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Argeş, oameni de afaceri și agenți economici direct interesați de dezvoltarea și implementarea acestui proiect. În prima parte a întâlnirii, discuțiile au fost conduse de doi reprezentanți ai Guvernului, respectiv Victor Stelian Fedorca consilier de stat al prim-ministrului pe probleme de învățământ și Cornel Bertea Hanganu consilier în cadrul aparatului propriu de lucru al prim-ministrului, iar în partea a doua de inspectorul ISJ Argeș, Dumitru Tudosoiu.
Victor Stelian Fedorca, consilier de stat al primului ministru pentru învățământ dual, a declarat că la MEN există maximă deschidere pentru învățământul dual. D-l Fedorca este inițiatorul acestui concept educativ și a contribuit la înființarea primei școli profesionale în sistem dual din România, Școala Profesională Germană (SPGK) – Brașov, care este un real succes, având 5 specializări pentru 700 de elevi, proveniți din cinci județe. Din prima generație de elevi, care a numărat 111 absolvenți, au fost angajați 104, adică 94%. Din a doua generație, s-au angajat 103 din totalul de 110 absolvenți, proporția fiind tot de 94%.
Oferta de școlarizare la învățământul dual nu are legătură cu planul de școlarizare standard, este întocmită pe baza cererii companiilor partenere și școala „Kronstadt“ cuprinde, în acest moment, următoarele meserii: operator pe maşini unelte cu comandă numerică (din 2012), electromecanic – maşini unelte şi instalaţii industriale (din 2012), confecţioner articole din piele şi înlocuitori (din 2013), sculer matriţer (din 2013), sudor (din 2014).
La Brașov, alte patru unități de învățământ au clase în sistem dual, începând din anul școlar 2017-2018, însă SPGK rămâne singura școală profesională, exclusiv în sistem dual.
S-au dat exemple de bună practică, pentru că sunt foarte multe elemente care influențează succesul învățământului în sistem dual.
Agenții economici trebuie să estimeze ce nevoi de formare au pentru următorii ani. Prima soluție ar fi ca, prin intermediul Camerei de Comerț, angajatorii să se asocieze (mai ales în cazul IMM) să se pună de acord cu necesarul fiecăruia, pentru a se putea forma clase pe meserii, ce se pot forma oricând înainte de începerea unui an școlar.
Particularitatea învățământului dual, ar fi că elevul va face practica la viitorul loc de muncă. Cursurile durează 3 ani.
Elevii se pot înscrie de la absolvirea școlii gimnaziale, până la 23 de ani, chiar daca au făcut facultate. Statul oferă finanțarea standard per elev, plătește profesorii și o bursa profesionala de 200/ luna pentru elevii care nu lipsesc. Agenții economici își asumă că vor plăti o bursă, minim la valoarea celei oferite de stat, dar pot oferi orice sume consideră că ar încuraja și ar fideliza elevii. Pe lângă bursa profesională, agenții economici poat plăti cazarea, masa etc, iar sumele sunt perfect deductibile, din punct de vedere contabil.
Avantajul este că agentul economic își formează elevul exact pentru necesarul lui de forță de muncă, prin practică la inițiativa companiei și unde dorește aceasta.
Unii agenți economici le comunică elevilor și ce salarii vor primi la sfârșitul celor 3 ani, in raport cu notele obținute pe parcursul studiilor. S-a ajuns la situația în care elevul care vine din învățământul dual să câștige cât un angajat care are o vechime de 7 ani. Compania nu pierde, chiar daca elevul nu va lucra la absolvire pentru ea, deoarece elevul face ultimul an practica direct in producție și produce astfel pentru companie. 5-6% din activitatea unor companii se face cu ajutorul elevilor aflați în practică.
Primarul Ion Georgescu, gazda evenimentului:
“Văd oportună înființarea unor astfel de forme de învățământ atât la Mioveni, cât și în zonele din județ unde există angajatori cu nevoi speciale. Ne interesează învățământul, ne interesează viitorul copiilor noștri și stabilitatea economică!”
Camelia Văduva, șef Departament Resurse Umane Grup Renault România,
Să le demonstrăm părinților și copiilor, că acest învățământ este unul atractiv, prin concursul autorităților, al angajatorilor, al școlilor și al presei. Există echipe care lucrează deja împreună. Am identificat pentru 12 meserii, 150 posturi disponibile in viitor.
Gabriel Sicoe, președintele ACAROM
“Piața se confruntă cu lipsa forței de muncă. Așteptăm cat se poate de repede crearea legislației care să permită demararea acestei forme de profesionalizare.”
Viceprimarul Aurel Costache
De câțiva ani, primarul Georgescu încearcă să demareze această formă de învățământ. E o oportunitate și o necesitate pentru Mioveni.
Șerban Valeca:
Trebuiesc schimbate anumite materii și anumite obiceiuri și practici din școli! … Proverbul "Dă-i românului mintea de pe urmă" se aplică aici…
Un exemplu de companie care s-a implicat în sistemul educațional dual la nivelul județului Argeș este Grupul Renault România care are semnat încă din anul 2014 un protocol de parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean și Primăria orașului Mioveni pentru înființarea și susținerea unor clase de învățământ profesional dual, în domeniul mecanică, calificarea profesională de sculer matrițer la Liceul Tehnologic Construcții de Mașini din Mioveni. În prezent Dacia susține prin această formă de educație, în cadrul Liceului Tehnologic din Mioveni formarea profesională a 30 de elevi cu calificarea profesională mecanic mașini pneumatice și hidraulice, respectiv electromecanic mașini și utilaje industriale.