De curând, împreună cu specialiști în resurse umane ai unei mari fabrici din Argeș, am vizitat Liceul Tehnologic Construcții de Mașini din Mioveni. Reprezentanții fabricii sunt interesați de încheierea unui parteneriat cu școala, în vederea formării unor competențe și abilități specifice, în consens cu cererea de pe piața muncii.
Faima liceelor tehnologice, cu bază materială învechită, fără strategii pentru finalitatea actului educational, cu elevi dezinteresați care obțin rezultate foarte slabe la examenul de bacalaureat, ne-a redus drastic orizontul așteptărilor.
Directorul Liceului, d-l prof. Dinuță Gheorghe, ne-a prezentat infrastructura acestei școli, planurile de școlarizare și a reușit să ne surprindă în mod plăcut.
Ceea ce am văzut, ne-a convins să revenim pentru un interviu, acceptat cu amabilitate.
-Domnule director, până nu demult acest liceu s-a numit "grup școlar". Din ce motiv i s-a schimbat încadrarea în "liceu tehnologic"?
În urmă cu 3 ani, toate grupurile școlare din România au primit o nouă denumire: "liceu tehnologic ". Și acum, ca și atunci, avem mai multe forme de învățământ: liceal tehnologic (cu mai multe specializări tehnice) dar și vocational, în unitatea noastră funcționând de 4 ani o clasa cu profil sportiv. Deasemenea, avem învățământ profesional, învățământ seral și, de un an, avem și o clasa de învățământ special cu frecvență redusă, în cadrul penitenciarului Colibași.
-Am putea spune că și în prezent aveți un "grup" cu diferite forme de învățământ și specializări diverse…
Da ! Așa este ! Avem aproximativ același "grup" cu forme de invățământ și aceleași specializări. Eu consider oportună noua încadrare ca "liceu tehnologic", pentru că, în cazul nostru, nu este doar o schimbare semantică a noțiunii de instituție școlară, ci și o schimbare calitativ superioară a ofertei și a prestației noastre educaționale.
-Prezentați-ne câteva date, în susținerea acestei observații
Sigur! Avem aproximativ 900 de elevi la începerea anului școlar, vom fi în jur de 60 de cadre didactice, marea majoritate sunt titulari cu gradul I, masterate și chiar cu doctorate. Dacă adăugăm personalul didactic auxiliar și administrativ, suntem 90 de angajați.
Infrastructura materială a liceului cuprinde 27 săli de clasă, 5 laboratoare, un amfiteatru, 6 laboratoare-atelier, școala de șoferi, o sală de sport, 2 terenuri de fotbal omologate pentru competiții (unul cu iarbă și tribună cu 500 de locuri și unul cu gazon sintetic, 2 terenuri de baschet, unul de volei, 2 terenuri de tenis de câmp cu zgură, sală de sport, alte două săli mai mici pentru tenis de masă, vom avea în curând o sala de forța și una de recuperare fizică. Mai pot adăuga la această listă un cămin, biblioteca, simulator auto și poligon auto. Majoritatea laboratoarelor sunt dotate la un nivel foarte bun și dezvoltăm permanent această latură.
Elevii se pot recrea în parcurile școlii, care sunt foarte frumoase și bine întreținute, pentru că i-am implicat direct în amenajarea lor și își respectă propria muncă.
-Am vizitat liceul și ne-am convins că ceea ce spuneți este perfect adevărat! Cu câțiva ani în urmă baza materială a liceului era într-o stare precară iar acum, fără a exagera, putem spune că arată ca o școală modernă, de top. Cum ați reușit această tranformare?
Cu dorința sinceră de a oferi un act educațional modern și eficient și cu o preocupare serioasă pentru lucrul bine făcut! Am muncit în echipă cu colegii mei și cu elevii liceului!
Nu am fi reușit însă fără ajutorul primit din partea autorităților locale, prin Consiliul Local Mioveni, în special al primarului Ion Georgescu și al viceprimarului Aurel Costache, care, spre norocul nostru, consideră învățământul o prioritate a orașului Mioveni și asta se vede.
Aș mai adăuga dedicația colegilor mei pentru aceasta nobilă profesie, cea de dascăl și de șlefuitor de caracter și personalitate!
-Acum șase ani procentul de promovabilitate al acestui liceu la examenul de bacalaureat era de 2 sau 3 %. În ultimii ani ați reușit să schimbați radical acest procent, la sesiunea de anul trecut înregistrând un procent de 65%. Acesta este, în opinia mea, etalonul suprem pentru a evalua calitatea în educație și cel mai bun exemplu ce demonstrează că s-au produs schimbări pozitive în această școală. Care a fost secretul ? Management eficient? Profesorii au predat mai bine? Elevii au fost mai serioși? Ați folosit alte metode de predare, de pregătire?
Nu am schimbat profesorii, iar elevii sunt așa cum au fost întotdeauna. Am schimbat un lucru esential, în opinia mea: strategia de acțiune și optica!
În primul Consiliu, după preluarea funcției de director, am hotărât un lucru simplu, plecând de la ideea că în școala noastră intră mulți elevi cu potențial.
Mi-am întrebat colegii: "Sunteți de acord să fim corecți și fermi cu elevii noștri ? Sunteți de acord să nu îi mai păcălim de acum înainte, adică să nu-i mai promovăm dacă nu sunt pregătiți suficient?”
Am hotărât că nota 4 trebuie să fie considerată o nota mare! Mai exact, dacă un elev primește nota 4, trebuie să știe mult mai mult decât cel care nu a știut mai nimic și a primit nota 2, iar cei care vor promova cu media 5, să obțină și la examenul de bacalaureat o notă apropiată.
Am cerut ca notele din catalog să reflecte realitatea. Toți colegii mei au fost de acord! Apoi am introdus în școală un program suplimentar gratuit de pregătire pentru bacalaureat, iar diriginții au ținut legătura foarte strâns cu familiile elevilor prin ședințe periodice și… iată rezultatele!
Sunt foarte mulțumit de corpul profesoral al școlii și de formula managerială în care ne desfășurăm activitatea!
-Cum au reacționat elevii la aceasta schimbare de atitudine din partea cadrelor didactice?
A durat ceva timp până am reușit să-i convingem că simularea actului educational s-a încheiat în această școală. În primul an cei mai mulți au crezut că e o strategie trecătoare și… au suportat consecințele.
La fel s-a întâmplat și cu părinții elevilor și aș putea să spun că au fost și câteva cadre didactice care n-au crezut in idee de la început, dar după un timp foarte scurt s-au convins că această abordare e sănătoasă și au procedat în același mod.
Suntem foarte determinați să nu facem compromisuri, spre binele tuturor, elevi și cadre didactice.
-Care sunt prioritățile dumneavoastră în acest moment?
În această perioadă primează înscrierea elevilor pentru anul școlar 2017-2018.
Avem pentru clasele de liceu următoarele specializări: mecanică, electrică, electronica-automatizări
Pentru clasele de Școală Profesională avem specializări foarte căutate pe piața muncii: mecanici auto, sculeri matrițeri și sudori.
Profit de această discuție și aș dori ca și prin intermediul publicației dumneavoastră să aduc la cunoștința absolvenților de gimnaziu și a părinților acestora că elevii interesați să învețe foarte bine o meserie, sunt așteptați în școala noastră, unde pot beneficia suplimentar de experiența și sprijinul specialiștilor operatorilor economici, la care se face practica.
Elevii trebuie să-și ridice fișele de înscriere de la secretariatele din școlile generale și să se prezinte pe data 12 si 13 iunie 2017 la secretariatul Liceului Tehnologic Construcții de Mașini Mioveni, pentru a se înscrie la una din cele trei specializări pe care le oferim absolvenților de gimnaziu.
-Ce avantaje oferă absolvirea acestui liceu tehnologic în comparatie cu absolvirea unui liceu teoretic sau umanist?
Absolvenții noștri susțin un examen la finalizarea studiilor, în baza unui proiect de atestat realizat de fiecare elev și obțin o diplomă care atestă că cunosc și pot practica o meserie!
Mai departe, susțin examenul de bacalaureat la fel ca orice liceu și pot merge la facultate, dacă doresc. La liceele teoretice, de exemplu, absolvenții nu au posibilitatea să primească diplomă de atestat.
În orice caz, sistemele de învățământ tradițional alese de cei mai mulți elevi în ultimii 20 de ani îi pun în dificultate pe foarte mulți dintre aceștia după absolvire și generează probleme în multe sectoare ale economiei, afectând marile companii, intreprinderile mici si mijlocii, precum și instituțiile publice.
Noi avem 12 parteneriate cu operatori economici. Specializările oferite aici urmăresc nevoile concrete ale elevilor, ale pieței muncii și dau posibilitatea absolvenților să-și găsească foarte ușor un loc de muncă bine plătit.
Așa încât, îi așteptăm la înscrieri!