Aceasta este opinia lui Liviu Papadima, Prorectorul Universității din București, unul dintre cei care au participat la întâlnirea dintre reprezentanți ai editorilor și ai societății civile. Tema de dezbatere – amenințarea cu privire la posibilitatea dispariției manualelor alternative, în contextul în care actualul ministru agramat al Educaţiei intenţionează introducerea manualelor unice.
„Aceasta nu este doar o problemă a editorilor si editurilor, ci o problemă a învățămîntului românesc, sînt foarte intrigat că aceste propuneri pe care le avansează actualul Guvern nu iau în calcul consecințele unei astfel de măsuri pentru școala românească. În opinia mea, existența manualului unic este justificată doar în trei situații: în vreme de război, pe timp de dictatură și în țările din lumea a treia, care nu au puterea financiară de a asigura existența manualelor alternative. Nu este cazul României anului 2017! Nu are sens să ne întoarcem la norma manualului unic, introdus în '48 de comuniști, din dorința de a avea control ideologic asupra educației! Manualul unic are efectul pervers că, din instrument educațional, devine scop educațional. O nefericită reîntoarcere la manualul unic ar duce la o nefirească uniformizare a actului educațional!” a declarat Liviu Papadima, Prorectorul Universității din București, citat de revista Dilema Veche.
Alte opinii
Este stupid că purtăm un asemenea dialog pe această temă în România anului 2017!
„Există o singură situație în care aș vedea posibil manualul unic: cînd vom găsi un număr de specialiști incontestabili, în stare să creeze manualul unic perfect. Cum, însă, nu cred că acest profil poate exista în realitate, ideea manualului unic devine stupidă. Și este stupid că purtăm un asemenea dialog pe această temă în România anului 2017! Ce facem: analizăm evidențe? Problema manualelor nu e o problemă comercială, ci una de esență a educației” – Liviu Ornea, matematician, profesor al Facultății de Matematică din cadrul Universității din București.
Cum să te mire prezența mai multor oferte?
„Există foarte multe neînțelegeri în această poveste. Și încep prin a mă mira că beneficiarul final, Ministerul Educației Naționale, este nedumerit că există prea multe oferte. Cum să te mire prezența mai multor oferte? Dacă vrei să ai piață liberă, chiar trebuie să ai posibilitatea de a face mai multe alegeri. Problema nu este la producător, ci la alegător, cel care stabilește regulile. Iar ideea de a muta această responsabilitate pe tărîmul pieței de carte este neproductivă, o neproductivitate care se transmite mai departe, afectînd calitatea învățămîntului românesc.” – Grigore Arsene, Președintele Asociației Editorilor din România.
Cine visează la manualul unic, produs de stat, visează de fapt la partidul unic
„Dincolo de valoarea lor pedagogică, manualele alternative au o valoare simbolică decisivă: ele fac diferența dintre spiritul democratic și cel totalitar. Cine visează la manualul unic, produs de stat, visează de fapt la partidul unic și la statul de tip Big Brother. Nu știu dacă cei ce ne conduc azi sînt idioți sau nebuni, și nici nu are prea mare importanță. Dar în mod sigur sînt reprezentanții unei gîndiri de tip totalitar, resentimentar față de democrație. «Vi s-a suit democrația la cap?», ne spun în fiecare zi. «Lasă că dăm noi milităria jos din pod!»” – Mircea Cărtărescu, scriitor.
O declaraţie tipic comunistă
„De multă vreme, mai exact de dinainte de 1989, nu am auzit o declarație a unui ministru al învățămîntului atît de tipic comunistă. Am auzit în decursul anilor multe declarații tîmpite, dar nici una care s-o concureze pe cea a ministrului Liviu Pop.” – Nicolae Manolescu, Președintele Uniunii Scriitorilor din România.