Cu fiecare an care trece, examenle de Capacitate devin din ce în ce mai… interesante prin prisma aşa-ziselor perle ,,comise” de către elevi. Perle care dovedesc atât faptul că mulţi dintre copii nu ar fi trebuit să ajungă în clasa a VIII (dar ajung, pentru că profesorii nu mai au cum să-şi facă norma), dar şi că, la fel ca pe timpul lui Ceauşescu, s-a păstrat sistemul de memorare al unor cărţi de comentarii pe care elevii le memorează prost şi pe de rost, fără a înţelege absolut nimic din ele. Un profesor de limba română din Argeş ne-a pus la dispoziţie câteva dintre ,,perlele” găsite în urma lucrărilor corectate.
La primul subiect, elevii au primit un fragment din basmul “Lupul năzdrăvan şi Făt-Frumos” pe baza căruia li s-a cerut să redacteze o compunere de 150-250 de cuvinte în care să argumenteze apartenenţa la specia basm a fragmentului dat spre analiză. Şi iată cum au sunat parte dintre răspunsuri:
– "Numerele magice sunt: două şi unu."
– "Împăratul devine paranoic din cauza hoţului ştrengar."
– "Merele sunt fiinţe magice."
– "Pomul de aur este capabil să producă mere de aur."
– "Un hoţ îşi bătea joc de împărat."
– "Pomul este un personaj cu puteri supranaturale."
– "Făt-Frumos aparţine fabulei."
– "Eroul basmic reprezintă traseul iniţiatic."
– "Basmul este specie epică, mit devenit basm prin finalul de tip nupţial şi glorificator al binelui. În basm apare motivul triplicării."
– "Împăratul îşi dă tronul în schimbul hoţului."