Sâmbătă, 24 noiembrie, la Școala George Topîrceanu din Mioveni s-a deschis cel de-al treilea centru de programare CoderDojo din județul Argeș.
CoderDojo este o comunitate globală de programare non-profit, înființată cu scopul de a oferi copiilor și tinerilor acces la tehnica programării.
Inițiată în iulie 2011, în Irlanda, de către James Whelton, un licean pasionat de programare, și Bill Liao, un antreprenor, filantrop și investitor vizionar, mișcarea CoderDojo creeză spații și contexte în care tinerii învăță gratuit programare într-un mod informal și deschis.
La CoderDojo sunt urmărite dezvoltarea creativității tehnice, deprinderea abilităților de lucru în echipă, creșterea dorinței de autoperfecționare, asumarea și practicarea mentoratului și voluntariatului. Cele peste 600 de dojo-uri active în peste 50 de țări sunt comunități care promovează programarea și tehnologia ca forțe de schimbare pozitivă.
Mioveniul se alătură celor 15 localități din România unde activează cluburi CoderDojo. Copiii și tinerii au astfel posibilitatea de a fi ghidați pe drumul programării software într-un mod eficient și prietenos cu costuri cvasi-nule. Mentorii elevilor sunt voluntari cu experiență IT, care doresc în mod generos să-și împărtășească cunoștințele.
În condițiile în care școala românească se comportă aproape în mod autist, fâcând pași prea mici spre o normalitate educațională, care ar trebui să pună un accent deosebit pe predarea informaticii și pe formarea competențelor informatice la elevi, încă din primele clase, măcar la nivel bazic, astfel de inițiative sunt salutare și sunt un demers pentru normalitate.
E aproape incredibil că, în condițiile în care informatizarea dă topul celor mai prospere societăți umane, în școala românească informatica e o cenușăreasă, trecută încă pe lista de opționale, spre deosebire de alte materii impuse politic, pentru care tehnologia e un act ”drăcesc”.
Am putea adăuga la lista neajunsurilor dotările precare, o programă școlară perimată ruptă de realitatea actuală și, ceea ce este mult mai grav, incompetența și lipsa de interes a multora dintre profesori. Am văzut profesori care predau informatica fără ca elevii să folosească calculatoarele, dictând caiete întregi cu definiții și descrieri aberante ale componentelor unui calculator.
Avem profesori trecuți la catedra de informatică doar pentru a-și completa normele didactice, cu specializări în matematică sau alte științe și care au competențe doar la nivel formal pentru informatică.
În Argeș sunt cluburi CoderDojo la Pitești-Bascov, la Câmpulung și Mioveni. Copiii vin cu laptopuri personale și, vreme de două ore, mentorii voluntari îi inițiază în bazele programării prin intermediul aplicației Scratch, un limbaj de programare vizual. Este o modalitate amuzantă de a face primii pași spre fascinanta lume a limbajului informatic.
Secvențe video eveniment și declarații mentor CoderDojo, Mihai Panait: