Centrul Educațional Maria Pro Day din Pitești este unul dintre cei mai cunoscuți furnizori locali de educație complementară, fiind pe piață încă din 2008. Programul FasTracKids® licențiat în acest centru oferă module de educație complementară ce se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 8 luni și 14 ani și este în topul mondial de profil. De asemenea, Centrul Maria Pro Day oferă și activitățile educaționale de tip after school, atât de solicitate în ultimii ani. Doamna Frangulea Mărioara, managerul Centrului, cu o experiență de 43 de ani în învățământ, ne-a vorbit despre greutățile cu care se confruntă Centrul în această perioadă marcată de criza coronavirus, când măsurile de distanțare socială au făcut și fac imposibilă continuarea activității obișnuite în toate centrele de profil
,,Reprezentanții noștri și ai altor centre de educație complementară din Pitești au participat la o întâlnire cu doamna ministru al Educației”
”Ne mândrim cu o susținere de calitate a învățământului românesc și cu rezultatele de excepție obținute de elevii noștri în concursurile școlare. La noi, totul este îmbinat cu multa grijă, dragoste, răbdare și înțelegerea nevoilor particulare ale fiecărui copil, fapt ce face ca serviciile noastre să fie foarte solicitate. Modulele programului educațional FasTracKids le oferă părinților libertatea de a-și alege programul, putând să-și aducă copiii în Centrul nostru, fie două ore pe săptămână, 3 ore pe zi sau zilnic. În acești 11 ani, peste 1500 de copii au trecut prin centrul nostru. Este pentru prima oară când trecem prin așa ceva și recunosc că nu mă așteptam să dureze atât de mult! Am închis din data de 11 martie. Și noi considerăm că siguranța copiilor este prioritară, dar nu bănuiam că această situație va dura atât de mult. Inițial ne așteptam că vom ține închis 2-3 săptămâni. Reprezentanții noștri și ai altor centre de educație complementară din Pitești au participat la o întâlnire cu doamna ministru al Educației, unde au arătat problemele dificile cu care ne confruntăm. Nu a folosit la nimic, deoarece nu suntem sub competența lor și ni s-a spus că trebuie să ne asumăm toate riscurile.” ne-a declarat doamna Frangulea.
Noroc cu șomajul tehnic!
Din punct de vedere economic, lovitura a fost una destul de serioasă, mai ales că a survenit brusc, fără niciun fel de preaviz.
,,Avem 8 angajați. Pentru 6 dintre ei am aplicat din luna aprilie șomajul tehnic. În situația actuală le-am sugerat să se perfecționeze în abilitățile de lucru online pentru că, indiferent ce se va întâmpla, începând din luna iunie eu sunt decisă să încerc să le asigur un venit. Acum funcționăm online, experimental, cu două cadre didactice. Experiența lunii aprilie ne arată că, dacă am funcționa exclusiv online, am ajunge la un nivel de 20% din rulajul lunilor precedente restricțiilor sanitare. Dacă nu exista acest șomaj tehnic, ne-ar fi fost foarte dificil. Din fericire, nu avem cheltuieli legate de chirie, dar sunt alte centre locale care au mari probleme din acest motiv. În caz că se prelungește această stare, dar dispare șomajul tehnic, ținând cont că este vară și nu mai sunt cheltuielile pentru încălzirea spațiilor, am mai putea susține o perioadă scurtă, din capitaluri proprii, salarizarea.” ne-a mai declarat managerul Centrului Maria Pro Day, adăugând că obiectivul pe termenul imediat apropiat este ,,să îmi păstrez echipa, pentru că avem rezultate foarte bune”.
,,Din luna martie am investit foarte mult în tot ce am crezut că poate contribui la siguranța sanitară a activității”
O mare nemulțumire a celor care lucrează în sistemul privat de învățământ vine din faptul că nu sunt lăsați să își desfășoare activitatea nu pentru că ar exista un pericol real, ci pentru că, în fapt, învățământul de stat nu este pregătit să asigure condiții de siguranță pentru desfășurarea actului de educație.
,,Până ce guvernanții nu reglementează cumva desfășurarea acestor activități educaționale complementare, noi nu ne putem asuma redeschiderea. Ar trebui să se facă o distincție între noi și școlile de stat, unde este o aglomerație foarte mare și de multe ori lipsesc condițiile minime de igienă, ceea ce face ca măsurile de închidere a școlilor să fie foarte oportune în actualul context. Însă, ceea ce nu se spune este că nu doar faptul că trebuie evitată aglomerația de persoane face ca școlile să fie închise, ci și faptul că statul nu poate oferi condițiile minime de siguranță sanitară în școli. În școlile de stat nu există apă caldă, dezinfectanți, nu sunt spații suficiente pentru elevi, etc.
Noi am vrea să se creeze un protocol de verificare a siguranței sanitare pentru desfășurarea activității educative, prin DSP și orice alte instituții ale statului, care să constate dacă îndeplinim condițiile de funcționare. Noi, din luna martie am investit foarte mult în tot ce am crezut că poate contribui la siguranța sanitară a activității. Aici avem spații generoase, igienizate, curate, avem aparate de purificare a aerului, avem covorașe cu dezinfectant, soluții dezinfectante și multe altele.” ne-a mai declarat doamna Frangulea.
,,Cei care decid, ar trebui să se gândească foarte serios la viitorul educațional al acestei țări!”
În toată această perioadă, părinții au sperat și speră să apară reglementări care să permită copiilor să reînceapă activitățile.
,,Părinții întreabă când deschidem. Sunt rutine educaționale de care copiii au nevoie reală, nu pot fi lăsați din martie până în septembrie fără elemente de sprijin educațional. Părinții lucrează, cei mai mulți sunt oameni cărora jobul le ocupă o parte importantă din zi, iar copiii nu pot fi lăsați la voia întâmplării 6 luni de zile. La noi, copiii aveau o dezvoltare continuă a abilităților, făceau sport, lecții de teatru, pian, modulele FasTracKids și multe altele. În plus, noi aveam deschis și în timpul vacanțelor școlare, asigurând o petrecere activă a timpului liber. Nu vreau să folosesc vorbe mari, dar pur și simplu despre asta este vorba: cei care decid, ar trebui să se gândească foarte serios la viitorul educațional al acestei țări!”