De regula, in timpul campaniei electorale suntem bombardati de catre media cu tot felul de sondaje de opinie realizate de firme mai mult sau mai putin avizate in acest sens. Multi alegatori, insa, se indoiesc de credibilitatea acestor sondaje sau altii pur si simplu le ignora.
Stiintific vorbind, sondajul de opinie realizat in mod profesionist este valid. Cu o anumita marja de eroare, acesta masoara intensitatea opiniei publice, insa, cu siguranta, cei mai multi dintre romani au remarcat ca exista si neconcordante intre sondaje realizate de firme diferite, dar care trateaza acelasi subiect. Explicatia ar consta in faptul ca pot exista anumite probleme de metodologie, fara ca operatorii respectivi sa realizeze sondajele in scop manipulator. Atunci cand se realizeaza un sondaj trebuie neaparat sa se aiba in vedere cateva aspecte metodologice cum ar fi modul de a realiza un esantion si, cel mai important, modul de a pune intrebari. Daca o intrebare este ambigua, s-ar putea ca cel care realizeaza sondajul sa masoare de fapt altceva decat ceea ce si-a propus.
De pilda, in contextul actual al alegerilor uninominale, intrebarea principala care se ridica este ,,ce masuram, de fapt?’’. Pana la urma este vot pe lista, vot uninominal, sau despre ce vot vorbim? Ar fi fost mult mai interesante niste sondaje care sa vizeze fiecare candidat in parte, pentru ca atunci stiai foarte clar ca pozitia candidatului ,,x’’ in colegiul ,,y’’ este una ,,z’’. Noi, de fapt masuram programe de partid, ideologii, simpatii. Aici intervine ambiguitatea. Una este sa masori o anumita simpatie pentru un anumit partid si altceva sa masori o anumita simpatie pentru un candidat sau altul. S-ar putea sa avem surprize foarte mari la aceste alegeri, pentru ca oameni politici cunoscuti ar putea ramane pe dinafara Parlamentului, din cauza acestei ambiguitati de intelegere.
Pana la urma exista si problema ca prea multi se pricep la aceste sondaje. Nu poti sa spui ca daca intrebi sapte persoane pe strada ai facut un sondaj de opinie. Am vazut clasamente de genul: 13 opinii sunt pentru candidatul x si 12 pentru candidatul y, deci si prin urmare, pe primul loc in preferintele oamenilor este candidatul x. Haideti sa fim seriosi, caci lucrurile nu stau chiar asa. Insa este bucuria presei pentru ca se castiga bani frumosi. Si trebuie sa recunoastem ca o parte a presei este de stanga si o parte de dreapta si este normal sa scoata in fata un candidat sau altul. Unii alegatori cred, altii mai putin, pentru ca acestia stiu deja cu cine vor vota.
Deci, la ora asta lucrurile sunt clare. Oamenii stiu deja cu cine voteaza, asa ca presa, prin aceste sondaje de opinie influenteaza mult prea putin. Prezentarea lor in presa reprezinta o doza de naivitate si se mizeaza mai mult pe atragerea celor nehotarati. Aici s-ar putea sa fie un castig. Sunt oameni nehotarati pana in ultimul moment si poate ca o imagine de ansamblu asupra politicului din Romania ii face sa se hotarasca intr-un fel sau altul. Cu toate acestea, o mare parte dintre cei nehotarati nu se va prezenta la vot pentru ca nu le spune prea multe acest vot sau au o imagine deplorabila despre ceea ce inseamna politic la nivelul Romaniei.
Daca ne gandim la manipulare, eu cred ca aceasta exista si din sens invers, in sensul in care poate manipula nu doar de operatorul sau firma care face sondajul ci si cel care raspunde la intrebare. Acesta s-ar putea sa-i dea operatorului un anume raspuns si de fapt sa voteze altceva sau sa aiba alta opinie. Aici intervine foarte clar valoarea operatorului de ancheta. Iar ca sa falsifici, trebuie sa fii profesionist.
De asemenea, nu cred ca sondajele de opinie sunt comandate de politicieni pentru a-i manipula pe alegatori. Un om politic cu picioarele pe pamant vrea sa stie situatia reala. Eu, daca as fi politician si as candida pentru o functie sau alta, as vrea sa stiu care este realitatea. Asa ca nu cred in manipulari de genul acesta, plus ca sunt si niste bani in joc.
Sunt convins ca in cazul alegerilor uninominale cel mai mult conteaza imaginea personajului respectiv. S-ar putea sa avem oameni care simpatizeaza un anumit partid, dar aleg pe altcineva pentru ca li se pare mai potrivit. Aici charisma este foarte importanta, indiferent ce s-ar intampla. Politica inseamna a putea relationa mult mai usor si a te face acceptat intr-o comunitate. Poti sa fii academician si sa nu ai nicio sansa in politica daca nu reusesti lucrul acesta.
De-abia astept sa vad ce se va intampla, pentru ca e posibil sa avem in Parlamentul Romaniei oameni care la momentul acesta sunt cineva in sport, in muzica, dar asta nu inseamna ca pot gestiona si o tara.