În urmă cu două zile, popularizam un sondaj de opinie care să măsoare popularitatea de care se bucură, în mediul on-line, candidaţii la Primăria Piteşti. Fireşte că, aproape instant, au apărut şi criticile. Că ce relevanţă are sondajul, că oamenii serioşi nu stau pe internet şi aşa mai departe… Zic să aducem câteva lămuriri, chiar dacă iniţial am considerat că relevanţa sondajului cu pricina este una evidentă.
În primul rând este bine de ştiut că, în cadrul acestui sondaj, nu se poate vota decât o singură dată, deci nu este loc de manevre cu voturi multiple.
În al doilea rând, sondajul este un instrument de măsurare util mai ales celor care nu se bucură de foarte mare notorietate în rândul populaţiei. Faptul că, spre exemplu, Dănuţ Dinu, candidat independent, a reuşit să acumuleze aproximativ 500 de voturi până în dimineaţa acestei zile, iar Tudor Pendiuc doar 9, nu înseamnă că Dinu o să-l umilească pe Pendiuc la urne. E hilar să gândeşti aşa, dar unii au interpretat-o strict în această manieră rudimentară. 500 de voturi pentru Dănuţ Dinu înseamnă doar 500 de simpatizanţi care pot sau nu să se prezinte toţi la vot. Spre exemplu, la ultimele alegeri pentru Primăria Piteşti, Tudor Pendiuc contoriza 47.994 de voturi, în timp ce poziţia secundă – 11.908 voturi. De la 500 de voturi, la peste 10.000, este cale lungă.
Însă! La fel de important din punct de vedere al scopurilor acestui scondaj (pentru că sunt mai multe), este măsurarea emulaţiei pe care un candidat ar putea-o trezi în rândul votanţilor. PSD şi/sau Tudor Pendiuc nu pot fi înfrânţi decât de un candidat care ar putea stârni un val de simpatie impresionant. Aşa cum stau lucrurile în acest moment, valuri prea mari nu s-au stârnit. Cu 500 de voturi online e clar că nu poţi nici măcar să-ţi câştigi un scaun de consilier local. Abia de la câteva mii de voturi on-line în sus poţi spune că eşti un candidat interesant şi că stârneşti reacţii demne de luat în seamă.
S-a spus că votanţii PSD vin la urne, nu navighează, bezmetic, pe Internet. Este un comentariu cu care unii au crezut că îi flatează pe social-democraţi. În realitate, însă, îi aruncă pe aceştia într-un Ev Mediu al comunicării, tocmai în momentul fericit în care şi viceprimarul Cornel Ionică îşi făcuse o pagină de Facebook, adică se străduise şi omul să intre în actualitate. Pe de altă parte, din câte ştim, PSD are o puternică organizaţie de tineret, chiar plătită pentru a face propagandă on-line. Suntem convinşi că atunci când vor afla de acest sondaj, tinerii îi vor acorda candidatului lor un… Like. Este extrem de important şi mesajul pe care PSD Piteşti îl poate transmite, acela că nu a rămas un partid rigid, înţepenit în nişte mentalităţi care nu mai au nicio legătură cu vremurile pe care le trăim şi captiv unui electorat cu un picior în groapă. E important ca PSD să demonstreze că electoratul lor se regăseşte şi în rândul clasei mijlocii, în rândul celor instruiţi şi informaţi.
Aşa stand lucrurile, în continuare Dănuţ Dinu a reuşit să stârnească cei mai mulţi utilizatori on-line şi să-şi popularizeze, astfel, candidatura. Este un comportament normal şi tipic unui candidat cu o notorietate mai scăzută. Cum ne aflăm abia în a treia zi de popularizare a sondajului, cu siguranţă că, între timp, tot mai mulţi piteşteni vor afla de el şi-şi vor exprima, dacă doresc, opţiunea. Mai important decât asta, însă, este prezenţa lor la vot!
Votul continuă pe www.alegeri2016.com!
Top voturi pentru Primăria Pitești
Dănuț Dinu (independent) – 472 voturi
Andrei Gerea (ALDE)– 47 voturi
Mircea Andrei (PAM) – 17 voturi
Tudor Pendiuc (independent) – 9 voturi
Narcis Sofianu (PNL) – 8 voturi
Gheorghe Dinescu (PNȚCD) – 8 voturi
Cătălin Bulf (PMP) – 3 voturi
Cornel Ionică (PSD) – 1 vot
Sanda Fulga (UNPR) – 1 vot
Victor Niță (PP-USL) – 0 voturi