Deputatul de Argeș Andrei Gerea susține că ministrul Educației trebuie să înceteze experimentele asupra elevilor și a atras atenția că anul acesta școlar, având în vedere efectele pandemiei și măsurilor impuse de protecție împotriva COVID-19, ar fi fost cel mai bun an pentru declanșarea unei dezbateri reale care să conducă la o reformă adevărată, profundă, în întregul sistem de învățământ românesc.
"De 30 de ani, miniștrii Educației au adus atât de multe modificări în învățământ, încât cuvântul reformă a ajuns să capete un sens mai degrabă peiorativ. Culmea este că, tocmai anul acesta, nimeni din guvernare nu se gândește să facă o reformă profundă. Cea mai importantă resursă a unei țări este cea umană, iar cercetarea este domeniul care poate aduce cea mai importantă plus-valoare în dezvoltarea unei țări în toate domeniile. România și-a bătut joc de resursa umană, iar cercetarea a rămas un domeniu lăsat de izbeliște.
Această pandemie a demonstrat acut lipsurile din educația românească. Ar fi fost momentul ca ministrul Educației să lanseze o dezbatere profundă în România, cu toți factorii implicați, despre o reformă concretă și reală, de la grădinițe până la mediul universitar și școlile profesionale.Nu este de ajuns să dai tablete cu internet elevilor. Este nevoie de o dotare smart a tuturor școlilor din țară, indiferent că vorbim de școli din mediul rural sau din mediul urban. S-a dovedit în această perioadă că cei mai afectați sunt elevii din zona rurală, iar discrepanțele au fost uriașe.
Trebuie discutat foarte amplu și ce presupune o modificare a programei școlare. Și pornim de la ce ne dorim să producă școala românească. Avem nevoie de o programă suplă și flexibilă, în care elevii să fie formați ca cetățeni ai României, ca cetățeni europeni, cu aptitudini în zilele noastre și aptitudini în meserii de viitor. Este nevoie să combinăm cursurile online cu obișnuitele cursuri care presupun prezența fizică a copiilor în clase. Profesorii trebuie pregătiți în domeniul cursurilor online, trebuie să aibă materiale.
Trebuie să spunem stop sacrificării viitorului copiilor noștri! Vorbim de generații întregi care se nasc practic cu acces la dispozitive care până acum 15-20 de ani nu existau. Este nevoie de cursuri cu producții multimedia, cu interactivitate. Nici elevii și nici profesorii nu sunt pregătiți pentru așa ceva.
Avem nevoie de oameni bine pregătiți în anumite domenii, nu oameni multilateral dezvoltați experți în orice, lucru imposibil. A nu se confunda cultura generală cu o materie stufoasă, în care copiii trebuie să fie genii în toate domeniile. Ei trebuie canalizați și dezvoltați pe domeniile unde au înclinație.
Avem nevoie de o zonă a educației care să sprijine elevii cu capacități deosebite, olimpicii României și de un sistem social în care aceștia să aibă acces la practică și la locuri de muncă high level pentru a rămâne în țară, iar aici trebuie găsită o formulă de colaborare instituționalizată prin lege între mediul economic privat și stat.
Avem nevoie de o dezvoltare masivă a cercetării. Și aici există fonduri europene extrem de generoase care ne-ar permite nu doar să repunem pe picioare, ci și să transformăm cercetarea românească într-una de vârf, beneficiind de dotări de ultimă generație și de resursa umană din țară.Aceasta ar trebui să fie dezbaterea noastră, nu dacă se mai dau sau nu examene. Aici se pot găsi soluții. Nu cred că elevii au beneficiat de pregătirea necesară pentru a susține un examen național, cum nu cred că sunt pregătiți nici mental după perioada prin care nu doar România, ci întreaga lume a trecut.
Problema României și a acestor elevi, dar și a generațiilor care vor urma, nu stă într-un examen, ci se întâmplă cu ei după aceea. În sistemul educațional românesc și în câmpul muncii", a subliniat deputatul Andrei Gerea.