Înainte de luptă, mulți viteji se arată! – spune un proverb. Vitejii noștri din politică au ieșit deja la… intimidare: lansează procente din care rezultă viitoarea lor victorie fulminantă sau scoruri istorice, nemaivăzute. Dacă ar fi să le adunăm, ajungem lejer la un 300%. De scăzut, se scade, consistent, după alegeri. De ce, cu cât și cine, vedea-vom după examenul urnelor. Până atunci, hai să aruncăm o privire prin ograda partidelor, să vedem cum stau lucrurile!
La PSD, după rupt de capete, se strâng rândurile
La PSD Argeș, lucrurile merg în clasicul stil cu care ne-a obișnuit. Cât timp nu este campanie, oamenii își rup capetele, își frâng oasele, își pun piedică, își dau cu genunchiul la ficat, dar când e vorba de făcut treabă, atunci se ridică, își adună dinții de pe jos și merg uniți la luptă. Poate și de aceea social-democrații au câștigat toate bătăliile. Iar după bătăliile câștigate, pentru că au ce împărții, încep din nou trânta de partid. Dar au pentru ce se trânti! Vinerea trecută, primarul Boțârcă ne spunea despre cât de bine s-a simțit în târg la Bogați, despre cât de fericiți sunt oamenii de politicile PSD. Gata, artileria de primari social-democrați s-a pus pe treabă! Cumva, edilii nu s-au umplut de antipatia liderilor PSD de la centru, așa că aportul lor la viitoarele alegeri va fi decisiv. Ei sunt soldații care aduc grosul la urnele de vot prin tot felul de metode: de la convingere, la o insinuată condiționare sau șantaj pe față, fiecare după cum îl duce capul, caracterul și putirințele. Nu întâmplător am ales o fotografie cu conducerea Consiliului Județean Argeș. Turneul lor prin județ este una dintre cele mai bune strategii electorale.
La PNL, după leneveala dintre scrutinuri, se rup capetele…
Când e vorba de strategiile învingătoare, liberalii nu au luat nici măcar o singură dată exemplu de la pesediști. Ei, când nu este campanie, lâncezesc într-un dolce far niente, dar când campania se apropie, gândul la potențialele avantaje pe care le-ar putea aduce un rezultat bun la alegeri le ia mințile. Atunci, în buza campaniei, își decapitează oamenii, le dau brânci altora, orgoliile se ascut… După alegeri, constată că s-au ales cu praful de pe tobă și că mare brânză de împărțeală nu prea este… Scenariul acesta se repetă de fiecare dată, ceea ce este absolut halucinant. Avem un partid istoric, un partid care se mândrește cu istoria lui, dar care nu învață nimic din pildele și exemplele ei. Joia trecută, poporul PNL a plecat energizat de la întâlnirea cu Rareș Bogdan, locomotiva care trage partidul către Parlamentul European. Avea nevoie de un complex de vitamine concentrat, ținând cont că de ani buni organizația suferă de anemie severă. Vestea proastă este că filiala PSD Argeș nu-și face griji pentru ceea ce se întâmplă în PNL. Marea sa îngrijorare este… USR. Ar trebui să fie și îngrijorarea liberalilor, zic, dar sunt prea preocupați să bată PSD în Argeș… E bine că își propun ținte înalte, dar și mai bine ar fi să strângă rândurile nu doar când împart baloane și fac selfie-uri prin centru, ci și la modul autentic. Măcar în campanie, ca să aibă apoi pentru ce se bate cu adevărat… Și încă ceva: faptul că PSD a adunat atâta capital de ură nu le garantează faptul că votanții se vor grăbi să pună ștampila pe ei. De aceea nu trebuie să sfideze pericolul pe care-l reprezintă și celelalte partide din Opoziție. Ca strategie de partid, PNL s-a înfipt cu dinții în bucata aceea de electorat dezamăgit de PSD, pe care îl injectează cu mesaje populiste, condimentate cu un patriotism ceva mai luminat și puțin de Doamne-Doamne. USR, în schimb, se concentrează pe electoratul acela care nu a ieșit la vot până acum și care nu prea gustă sloganurile cu… nu ne vindem țara sau să facem crucea până jos, să ne fie de folos. Europarlamentarele vor fi un test: vom vedea împreună care dintre strategiile de Opoziție vor da roade.
ALDE, un partid mic care luptă ca unul mare
ALDE Argeș pare a fi un partid foarte pragmatic. Conștient că nu are forța PSD, acesta și-a dozat foarte bine eforturile și se concentrează pe zonele cu potențial pentru partid, sau zonele în care au vectori de imagine bine văzuți în comunitățile din care fac parte. Pentru că liderul Simona Brătulescu știe să păstreze o relație foarte bună cu centrul, în județ vin constant ba Tăriceanu, ba Norica, ba Vosganian, ba Anton sau Grațiela. În plus, deputatul Andrei Gerea este un nume deja intrat în mentalul colectiv. Spre deosebire de PSD, liberal-democrații își permit să facă băi de mulțime și prin alte ape decât ale lor, de partid. Oamenii nu-i înjură și nu-i huiduie pe stradă pentru că PSD a avut grijă să-și adjudece toată… ,,gloria" din acest punct de vedere. De ceva vreme, senatorul Ion Popa, exilat în fruntea filialei constănțene, a fost desemnat drept vector de imagine al partidului, motiv pentru care apare pe la toate televiziunile centrale, de la Antena3 la Digi24. Din sursele noastre, Popa a reușit să-i convingă pe liderii centrali că este demn de această misiune după ce le-ar fi arătat șifonierul plin cu costume și colecția de butoni și ceasuri. Altfel, la capitolul discurs, e fix ca apa plată, dar prezența sa pomădată sigur este un plus pentru partid. Ca și PSD, ALDE pune accent pe activul de partid și pe mărirea sa constantă, conștient fiind că alegerile înseamnă, uneori, matematică pură și nevrând să lase totul în seama hazardului sau a emoției colective care ar putea sau nu scoate oamenii afară din case. Pe de altă parte, filiala mizează și pe imaginea locomotivei Călin Popescu Tăriceanu, pe care se străduiește și speră să o împingă și la prezdențiale.
USR luptă de la centru să iasă pe PLUS
La USR și PLUS, cel puțin în Argeș, mare agitație nu este. Partidele în sine au fost construite mizând pe forța exemplului și a mesajelor venite de la centru. La ei nu există mașinărie de vot, ca la PSD, aceasta fiind înlocuită cu mesajul care scoate lumea din case de bunăvoie. În fapt, rolul filialelor, organizațiilor de femei, tineri, bătrâni, sugari ș.a.m.d. este extrem de mic, totul fiind centralizat. Se mizează pe strategia unitară la nivelul întregii țări, pe mesajele scurte și percutante, pe o abordare destul de populistă și superficială pe alocuri, dar care prinde cel puțin la cei care își doresc să șteargă PSD de pe harta politică a României.
PRO România stă în (anti)carisma lui Victor Ponta
PRO România există și ea, trimite comunicate frumoase, postează fotografii de rezoluție bună pe Facebook, mai ales din acelea în care apare cu Corina Crețu, pradă de război de la PSD. Partidul speră să preia din voturile pesediștilor nemulțumiți, însă nu se bucură nici de un activ de partid numeros și nici de o strategie bună de la centru. În plus Victor Ponta nu pare a fi o locomotivă electrică, ci mai degrabă una pe aburi, care încearcă să… aburească electoratul cu faptul că în partidul său s-ar fi adunat toată social-democrația luminată. Scoruri mai bunuțe va obține, probabil, în județe precum Dâmbovița, acolo unde Țuțuianu, fost președinte de Consiliu Județean, luptă pentru reperarea orgoliului său de demis din Guvernul lui Dragnea. Fostul premier Mihai Tudose, șubrezit de atacul de cord suferit chiar când lua masa cu Ponta și Bănicioiu, nu știm dacă va mai da randamentul scontat. Măcar dacă s-ar lăsa de fumat, și tot ar fi un câștig pentru sănătatea unui cetățean al României, adică… a lui. În Argeș, avem la cârma partidului doi… boieri: tânărul Bogdan Ivan, care nu mai e așa de tânăr, băiat cu idei bune și o viziune de dreapta și avocatul Liviu Stancu, fost secretar de stat, domn cu gusturi în zona de… elitism cultural. Nici unul, nici altul, nu sunt vreun Blaga, adică politicieni de ,,talpă", de luat județul la pas. Și nici nu prea au un activ de partid care să o facă… Ponta, vârful de lance, se află într-o zonă gri, lumea efectiv nu știe cum să-l categorisească, unde să-l poziționeze (chiar dacă este un critic acid a lui Dragnea, a supt la școala de partid a lui Năstase), așa că îi este mai ușor să-l scoată din calcul… Așadar, șansele PRO România par a fi extrem de dificil de anticipat, deși premisele de la care pleacă nu sugerează rezultate foarte bune…
PNȚCD – campanie în jurul unui grătar pe care sfârâie patriotismul
La PNȚCD Argeș se încing grătarele aproape zilnic în curtea liderului Gigi Dinescu. Așa se menține viu spiritul înaintașilor, pentru că este de notorietate faptul că regretatul Coposu era amator de ceafă de porc cu murături de la butoi. În plus, de când s-a decis faptul că același Coposu s-ar fi aliat cu PSD, Dinescu are inima împăcată că acum s-a raliat și valului de patriotism care mustește în PSD, deci este de partea bună a baricadei, împotriva celor care vor să ne vândă țara străinilor. Dar ce zic eu să o vândă?… Să o dea gratis! Așadar, filiala PNȚCD Argeș își conservă activul de partid în jurul grătarului și a ceaunului cu pomana porcului, ceea ce va însemna aproape zece voturi la zestrea electorală a PSD!
PMP, acum doar la tv!
La PMP Argeș, agitație prea mare nu este. Acum că liderul Cătălin Bulf a căpătat acces la televiziunile centrale, mesajul se transmite direct pe sticlă către cei câțiva fideli ai partidului. Bulf, prin excelență, este un domn, preferă să posteze citate pe Facebook decât să se ocupe de laborioasa muncă de organizare în teritoriu. Nici oameni de bază care să o facă nu prea mai are. Ca atare, în campaniile ce vor urma, spiritul lui Traian Băsescu va fi singurul care îi va împinge pe nostalgici la urne, în damf de 100 de whiskey cu două cuburi de gheață, pentru curaj.