Deputatul PSD, Mircea Draghici a depus doua interpelari care vizeaza situatia industriei de automobile din tara noastra, una adresata ministrului Economiei, Adriean Videanu si cealalta, ministrului Finantelor, Gheorghe Pogea.
„Situatia industriei de automobile din Romania se afla in criza, iar efectele acesteia pot duce la grave probleme sociale. Deteriorarea sectorului de fabricatie pericliteaza buna functionare si mentinerea pe piata a altor segmente economice, de aceea este necesar ca taxa auto sa fie o masura bine gandita, pentru protejarea pietei auto interne si salvarea locurilor de munca. In prezent, se preconizeaza ca isi vor pierde slujbele, 200.000 de romani care lucreaza in domeniul industriei auto, dintre care numai 40.000 in Judetul Arges, daca cererea de masini nu-si va reveni, iar statul nu se va implica. Cel mai lovit judet va fi Argesul, care asigura 39% din totalul afacerilor cumulate de industria auto la nivel national.
Automobile Dacia si-a intrerupt activitatea intre 20 noiembrie si 7 decembrie, dupa ce anterior a oprit fabrica pentru alte sase zile din cauza scaderii bruste a pietei auto. Intre 11 decembrie si 12 ianuarie, salariatii au fost trimisi in somaj tehnic. Avand in vedere aceste va supun atentiei urmatoarele propuneri pentru salvarea industriei auto, care sunt rezultatul consultarii cu Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM:
» Stimularea investitiilor din sectorul auto prin majorarea fondurilor totale alocate conform HG 1165/2007 si HG 753/2008 pentru punerea in fabricatie a unor produse noi si pentru perfectionarea tehnologiilor.
» Asigurarea protectiei maxime admise in conditii de criza de catre Comisia Europeana a industriei auto autohtone prin taxarea importurilor second-hand si a autoturismelor de capacitate cu consum si emisii mari.
» Simplificarea actualelor proceduri birocratice de accesare de catre agentii economici a fondurilor pentru cercetare, dezvoltare si in special, inovare prin PNCDI II si programele sectoriale si stimularea orientarii catre temele concrete existente in sectorul de componente auto a cercetarii din universitatile tehnice.
» Ranforsarea cadrului normativ si a controlului pentru blocarea accesului pe piata a pieselor auto contrafacute si neomologate de catre RAR.
» Decalarea cu un a platii a jumatate din TVA datorat statului in fiecare luna de catre furnizorii de piese auto pentru constructorii locali de automobile, cel putin pentru exercitiul financiar 2009.
» Scutirea/reducerea impozitului pe profitul reinvestit in dezvoltarea/modernizarea de produse, tehnologii sau capacitati noi pentru productia de componente auto” – se stipuleaza in cele doua interpelari ale deputatului Mircea Draghici.