1,5K
Prezent in conferinta de presa saptamanala de la PNL Arges, presedintele PNL Arges Ion Popa a prezentat viziunea Uniunii Social Liberale privind reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei, aratand ca modelul propus respecta traditia romaneasca – existenta in toata perioada moderna a Romaniei privind existenta unor unitati administrativ-teritoriale de dimensiuni reduse. Astfel, in viziunea USL, judetele se pastreaza, dar vor avea atributii mult mai mici model care se intalneste in multe state europene dezvoltate: Franta, Marea Britanie, Polonia.
Liberalul a continuat, aratand ca reorganizarea propusa de putere este un proiect fantoma. „Chiar si reprezentantii guvernului, cum e Sebastian Lazaroiu, au recunoscut ca nu exista nici proiectul cadru de infiintare a celor 8 judete, nici proiecte de modificare a legii administratiei si celorlalte legi necesare. Udrea si Igas spuneau acum cateva luni ca reorganizarea nu este necesara, ca presupune costuri foarte ridicate. Acest proiect este unul marca Basescu si nu are nicio legatura cu principiile europene – descentralizare, subsidiaritate, transparenta – nici cu eficienta in absorbtia fondurilor sau reducerea coruptiei si birocratiei. Este doar o manerva menita sa bulverseze si sa distraga atentia de la adevaratele probleme. Singura miza a reorganizarii pentru Traian Basescu este una politica. in spatele unor justificari confuze se afla intentia puterii de a folosi regionalizarea pentru propriul castig electoral.”
Ion Popa mai afirma ca, in viziunea PDL, Ministerul Dezvoltarii ar trebui desfiintat, intrucat este generator de coruptie. ,,Ministerul Dezvoltarii trebuie desfiintat. Este o sursa de coruptie. 4 miliarde de euro s-au dus exclusiv pe clientela portocalie, campania e costisitoare, costa. Ministerul asta dezvoltat pentru doamna Udrea nu isi are niciun rost. Doamna Udrea arata bine, n-am ce spune, dar putin ma incalzeste asta.”
Presedintele PNL Arges a subliniat faptul ca justificarea consform careia fara regionalizare nu mai primim fonduri europene este fals iar dovada acestui fapt este informarea oficiala si repetata facuta de Comisia Europeana Guvernului Romaniei, inca din anul 2008, asupra faptului ca o reforma regionala poate fi implementata doar dupa consultari politice substantiale intre majoritate, opozitie, asociatii si societate civila, astfel incat sa se asigure ca reforma va asigura predictibilitate si stabilitate. Liberalul a aratat ca proiectul USL nu aduce costuri suplimentare nici la bugetul de stat si nici romanilor si impune totodata o impartire echitabila a fondurilor bugetare in functie de numarul de locuitori, capacitatea financiara si suprafata.
,,Proiectul USL exprima vointa ferma de a crea regiuni ca unitati administrative superioare judetelor, preluand atributii de la judete, de la prefecturi, dar si de la puterea centrala, reprezentand astfel un demers autentic si necesar de descentralizare. Practic nu apar costuri suplimentare ci un transfer de decizie si resurse umane si financiare necesare organizarii noilor organisme catre un nivel regional. USL isi propune ca suma alocata pentru dezvoltarea comunitatilor locale sa reprezinte minim 2% din PIB pe an, prin legea bugetului de stat, pe toata durata mandatului de guvernare 2012-2016. Conform viziunii social-liberale, fondurile pentru dezvoltare vor fi repartizate pe regiuni si judete, printr-o formula ce va tine cont de venitul mediu pe cap de locuitor, numarul de unitati administrativ-teritoriale si suprafata judetului.
La capitolul dezvoltarea comunitatilor locale, USL propune ca din suma alocata regiunii 50% sa se repartizeze direct la judete si apoi catre unitatile teritoriale, in functie de capacitatea financiara si suprafata. Cea de-a doua jumatate va fi alocata, potrivit documentului USL, de la nivel regional, prin selectarea de proiecte depuse de unitatile teritoriale, dupa modelul alocarii fondurilor europene. Mentinerea judetelor va face ca costurile pe care le vor plati cetatenii legate de reforma administrativa sa fie zero. Nu vor trebui modificate documentele personale ale cetatenilor si de asemenea cetatenii se vor deplasa pentru rezolvarea problemelor lor, ca si pana acum, in resedintele actualelor judete.”
Ion Popa a aratat ca incercarea principalului partid de guvernare de a modifica organizarea administrativ-teritoriala a Romaniei printr-o eventuala asumare de raspundere este inadmisibila:
,,Respingem orice maniera abuziva de reorganizare administrativ-teritoriala si cerem convocarea unui referendum in care oamenii sa fie intrebati direct daca vor desfiintarea actualelor judete.Noi vrem sa stim daca argesenii vor sa desfiinteze Argesul, daca vor sa mearga la Ploiesti ca sa isi rezolve unele probleme. Este ciudat ca liderii PD-L considerau necesar un referendum ca sa intrebe bucurestenii despre reorganizarea Capitalei, dar acum nu mai considera necesar un referendum pentru reorganizarea intregii tari. Si, ca si cum asta nu era suficient, vor sa o faca si in doua saptamani. Nu este prima oara cand remarcam ca Basescu, Boc si Udrea se cred detinatorii adevarului absolut. Nu este legal, nu este democratic, nu este corect sa faci o asemenea modificare fara consultare publica si acord politic, fara realizarea unor studii de fezabilitate si a unor analize de impact. Nu sunt doar cuvinte mari – aceste studii si analize sunt singurele care ne pot avertiza in legatura cu costurile pe care le va avea Romania cu aceasta schimbare, singurele care ne pot spune ce piedici, ce obstacole vor intampina romanii in Romania organizata altfel .”
Liberalul a incheiat aratand ca, potrivit legii, granitele unitatilor administrativ-teritoriale nu se pot modifica fara referendum si ca legea 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului pedepseste cu inchisoarea impiedicarea participarii la un asemenea referendum.