1,9K
Am asistat, pe parcursul ultimilor ani, la o serie intreaga de exercitii de manipulare a opiniei publice romanesti, realizate de catre regimul Basescu, in special prin lansarea unor teme false, a unor „fumigene”, cu scopul evident de a deturna atentia populatiei de la problemele grave de natura economica si sociala cu care se confrunta tara noastra. O astfel de tinta falsa a fost si propunerea presedintelui, intocmita in graba si lipsita de vreo fundamentare ori consultare populara, de a sterge de pe harta actualele judete ale Romaniei si de a le inlocui cu opt „voievodate”, printr-o operatie fara anestezie, de reorganizare administrativa aleatorie a tarii noastre.
Imi doresc, alaturi de toti romanii cu care am vorbit, ca judetul meu sa continue sa existe, pentru ca eu sunt argesean, nu locuitor al mega-judetului „3 Sud Muntenia”, pentru ca acolo traiesc eu si vor trai copiii mei, pentru ca in Arges au fost doua capitale ale Tarii Romanesti si tot acolo a luat fiinta prima Mitropolie ortodoxa din Muntenia. Astfel de motive sunt convins ca putem gasi in fiecare judet al tarii si nu suntem dispusi sa ne pierdem identitatea si apartenenta din cauza unor calcule politicianiste, ce vizeaza castigarea cu orice pret de catre PD-L a alegerilor locale din 2012. In plus, istoria recenta ne ofera suficiente exemple de masuri cu miza electorala care s-au intors impotriva celor ce le-au adoptat, asa cum probabil va fi cazul si cu legea alegerii primarilor intr-un singur tur de scrutin.
In Romania reala insa, problemele sociale se agraveaza, preturile cresc haotic (in principal la produsele alimentare, carburanti si utilitati), leul se devalorizeaza, blocajul din domeniul creditarii persista, iar somajul se amplifica in ciuda statisticilor cosmetizate ale actualei puteri. Oamenii nu pot fi insa pacaliti de cifrele guvernamentale, atata timp cat ei constata in modul cel mai tragic si direct degradarea nivelului de trai si a calitatii vietii de zi cu zi.
Evolutia negativa a economiei romanesti nu constituie insa o surpriza, dat fiind ca majoritatea masurilor de combatere a crizei economice luate de catre Guvernul Boc nu au vizat decat taieri de salarii si pensii si cresteri de taxe si impozite, conducand la o scadere importanta a consumului intern. Guvernul PD-L nu a promovat aproape nicio masura activa de stimulare a mediului de afaceri, de combatere a somajului, ori de incurajare a consumului. Nu au existat facilitati semnificative pentru investitori, nici in privinta sistemului de impozitare, nici in cazul programelor de amortizare, nici in domeniul creditarii, astfel ca reducerea dramatica a stocului de investitii straine directe din ultimii ani nu a fost deloc surprinzatoare.
Climatul general de nesiguranta si instabilitate, tensiunile induse intre diferitele grupuri sociale de catre un presedinte conflictual, incoerenta si ineficienta masurilor guvernamentale sau gradul redus de absorbtie a fondurilor europene au reprezentat tot atatea motive de ingrijorare pentru investitorii potentiali si de amanare a momentului iesirii din criza economica. De altfel, nivelul de optimism al oamenilor de afaceri din Romania se afla la un minim istoric, avand drept rezultat o prelungire a situatiei economice negative, singurul debuseu de crestere fiind oferit de pietele vestice, care au condus la o majorare a exporturilor in ultimul an.
Degradarea nivelului de trai al romanilor a fost alimentata in principal de scaderea puterii de cumparare, atat ca urmare a diminuarii veniturilor salariale nete, cat si a cresterii puternice a preturilor la anumite categorii de marfuri, determinate in parte de evolutiile internationale, dar si de cartelizarea unor piete sensibile, cum ar fi cele ale produselor alimentare si ale carburantilor, fara ca autoritatile statului (si ma refer, in primul rand, la Consiliul Concurentei), sa ia vreo masura serioasa de combatere a acestor comportamente incorecte ale actorilor pietei. Astfel, pozitia consumatorului roman a devenit extrem de vulnerabila in fata scumpirilor dictate in intelegere de catre oligopolurile din piata, care au beneficiat de complicitatea vinovata a institutiilor statului.
R remarc ca regimul Basescu-Boc, in fata situatiei economice dezastruoase si a propriei incapacitati de a asigura redresarea Romaniei, au propus o tema falsa – reorganizarea administrativa a Romaniei, pe o motivatie falsa: atragerea mai eficienta a fondurilor europene. In fapt, actualul mecanism al regiunilor de dezvoltare a functionat bine, astfel ca pe Programul Operational Regional, in care sunt implicate regiunile de dezvoltare si autoritatile locale, s-a inregistrat un grad de realizare a contractelor de 65%, urmand sa se ajunga aproape de 100% pana la finele anului. Asadar, marile probleme privind absorbtia redusa a fondurilor europene nu sunt la autoritatile locale, ci la ministere (Ministerul Transporturilor, de pilda, accesand doar 4,22% din fondurile disponibile in intervalul 2007-2013), astfel ca motivatia presedintelui Basescu nu se sustine, interesul sau si al PD-L-ului fiind unul exclusiv electoral si politicianist.
Toate eforturile Romaniei trebuie indreptate acum catre identificarea de solutii la problemele economice ale tarii, care au generat si numeroase conflicte sociale. Este nevoie de masuri active de incurajare a mediului de afaceri in a crea valoare adaugata si locuri de munca, de cresterea nivelului investitiilor publice, in principal a celor de infrastructura (realizate insa nu dupa criterii politice subiective, ci in urma unor strategii precise de dezvoltare), dar si de investitii in cercetare si in cresterea nivelului de instructie si calificare a fortei de munca autohtone.