Marturisesc ca am fost invidios pe omologul meu de la Cluj cand Nokia a anuntat mutarea fabricii de telefoane mobile de la Bochum, la Jucu. S-au vehiculat sume de sute de milioane de euro in jurul acestei afaceri. Dincolo de banii adusi in tara, marele castig pe care il aduce compania finlandeza sunt cele peste 15.000 de noi locuri de munca create.
Pentru a intelege cat de pretioase sunt aceste locuri de munca, trebuie sa ne gandim ca o investitie similara la Campulung, spre exemplu, o zona sensibila a judetului, ar presupune ca in fiecare familie de campulungeni o persoana sa lucreze in aceasta fabrica. Asta ar insemna ca aproape toata populatia activa a orasului va avea de lucru. Practic, Campulungul nu ar mai avea someri! Ar fi un vis frumos, recunoasteti!
Ce ar insemna o astfel de investitie pentru localitate? Pai, sa fim atenti la Pitesti si la acelasi Campulung. Populatia Pitestiului e de 4 ori mai mare, bugetul local e de 20 ori mai mare. Diferenta o dau incasarile din taxe si impozite locale sau cotele defalcate din impozitul pe salarii. E sesizabila cu ochiul liber. In timp ce Pitestiul isi permitem luxul de a moderniza total centrul orasului, chiar prin construirea unei „fantani cantatoare”, axul central, cartierele si parcurile, Campulungul abia carpeste, pe ici pe acolo, cateva stradute din acelasi buget local.
Ganditi-va, apoi, la beneficiul de imagine pe care il obtine localitatea in care se va investi. Cati dintre dumneavoastra ati auzit inainte de Jucu? De acum orice referire la fabrica Nokia din Romania va pomeni, obligatoriu, si de Jucu.
De asemenea, nu pot sa nu amintesc de investitia de la Colibasi a concernului Renault, care a resuscitat un oras muribund. Cel mai bun exemplu: incercati sa cumparati un apartament in Mioveni si veti constata ca se apropie ca pret de Pitesti. Sa nu uitam de Lisa, care a angajat mii de oameni.
Daca localitatea nu are o rata a somajului ridicata, iar puterea de cumparare a cetatenilor creste, vor veni negresit si marile investitii de pe piata de retail. Apar, astfel, noi alte locuri de munca. In Pitesti sau in zona sa metropolitana au venit Metro, Kaufland, Auchan, Bricostore, va aparea Carrefour, se anunta deja Cora si Real. Avem si Euromall. Nu numai investitiile de anvergura trebuie sa ne intereseze, ci si societatile medii cu zeci sau sute de angajati. Imi vin in minte acum Dr.Oetker si Fuches in zona Curtea de Arges, care contribuie din plin la relansarea economica a zonei.
Eu am initiat un proiect de atragere a investitiilor straine in Arges. Am demarat deja actiunea de identificare a tuturor imobilelor (cladiri si terenuri) aflate in patrimoniul colectivitatilor locale care se preteaza la investitii. Trebuie sa tinem cont de potentialul uman al fiecarei zone (populatie activa, forta de munca calificata, entitati care sa asigure calificare socio-profesionala), de posibilitatea de racordare la utilitati (curent, gaze, apa, canalizare), dar si de accesul la caile de comunicatie (drumuri nationale, cale ferata, aeroporturi). O data creata baza de date, ea va fi pusa la dispozitia Agentiei Nationale pentru Investitii Straine cu care intentionam sa intram intr-un parteneriat.
Nu in ultimul rand, voi cere autoritatilor locale sa promoveze politici locale coerente, prin care sa acorde facilitati la plata taxelor si impozitelor locale pentru investitorii care creeaza noi locuri de munca si contribuie la dezvoltarea socio-economica a comunitatilor locale.
Consider ca este un prim pas pentru a realiza premisele atragerii de investitii straine.
Ion Popa,
Prefect