Nicolas Maure, preşedintele Automobile Dacia, a început să-i pregătească psihologic pe angajaţii de la Dacia Renault pentru… inevitabil: robotizarea uzinei de la Mioveni. Fireşte că acest lucru se va face gradual şi că roboţii nu vor înlocui în integralitate forţa de muncă umană, ar fi imposibil. Procentul de robotizare, însă, este ţinut secret şi cu el se jonglează în faţa guvernanţilor, atunci când li se arată pisica pentru un… rahat de autostradă Sibiu-Piteşti, pe care se câcâie de ani de zile şi pentru care plătesc milioane pe studii de fezabilitate.
,,Sunt mulţumit că angajaţii de la Mioveni au un nivel bun de trai, nu vom reduce salariile, însă trebuie să continuăm creşterile moderate, mai ales că inflaţia e redusă în prezent. În plus, avem în vedere acţiuni pe partea de productivitate, iar aici mă refer la robotizare. (…) În uzina de vehicule, nivelul este de 5% şi dorim să creştem cu mult peste 10%, dar valoarea exactă este confidenţială. Avem un plan de parcurs pe următorii cinci ani şi dorim introducerea graduală a roboţilor. Vrem să găsim compromisul corect între competitivitate, sumele investite şi numărul de angajaţi. (…) Aşadar, e vorba de un plan de creştere controlată a robotizării, nici prea rapidă, dar nici prea lentă. Evident, că în funcţie de evenimente am putea accelera sau încetini planul.” declara, recent, Nicolas Maure.
Tendinţa de robotizare este una la nivel global. Spre exemplu, Grupul Volkswagen vrea să angajeze pe viitor mai mulți roboți decât oameni, mai ales pentru munca ce necesită intensitate fizică mare. Motivul îl constituie faptul că se pot reduce costurile de producție prin utilizarea de roboți, mai ales că cerințele salariale ale lucrătorilor sunt din ce în ce mai mari. În industria germană de automobile, costurile cu forța de muncă se ridică la peste 40 de euro pe oră. În China, nivelul este de sub 10 euro pe oră. Iar o linie de asamblare robotizată ar reduce costurile la între 3-6 euro pe oră, în funcție de utilizare.
Un alt exemplu îl reprezintă China. Dacă pe piaţa mondială, chinezii reprezintă în continuare o forţă de muncă foarte ieftină, compania responsabilă pentru asamblarea iPad2 şi iPhone a decis că există o alternativă chiar mai economică: înlocuirea chinezilor cu roboţi. Astfel, toţi muncitorii de la fabrica Foxconn din Shenzhen, una dintre cele mai moderne din China, au fost înlocuiţi cu roboţi, în încercarea companiei de a reduce cheltuielile. În consecinşă, compania a implementat un sistem care implică peste un milion de roboţi. Aceştia execută sarcini simple pe linia de asamblare, precum sudura sau asamblarea.
România se află printre țările cele mai expuse din UE la înlocuirea forței de muncă de către roboți industriali. Mai mult de jumătate din locurile de muncă actuale din majoritatea statelor Uniunii Europene, printre care și România, ar putea fi computerizate și gestionate de roboți în următorii 20 de ani, precizează un studiu recent al unui think-tank din Bruxelles.
România ar putea fi printre țările cele mai expuse, cu un procent de 62%, la introducerea pe scară largă a roboților industriali care ar înlocui forța de muncă umană, urmată de Portugalia cu 58,94% și Croația cu 57,91%. La rândul lor, Italia, Polonia, Bulgaria și Grecia ar putea fi vizate de o introducere a roboților în proporție de aproximativ 56% în economie. Pentru moment nu se poate estima cu exactitate efectul introducerii roboților asupra ratei șomajului, pentru că vor fi create alte noi locuri de muncă, iar cei care vor fi înlocuiți de roboți nu vor deveni neapărat șomeri, mai precizează raportul amintit.
Sau vor deveni şomeri? Pentru că iată o altă perspectivă!
Vorbind la recenta conferinţă economică de la Davos (Elveţia), considerată a fi forumul economic de elită pentru discutarea tendințelor mondiale și strategiilor politice, un expert în inteligență artificială, Jeremy Howard, a făcut un anunț uimitor care indică o schimbare majoră în ocuparea forței de muncă pe plan mondial. Howard explică faptul că omenirea a atins un prag critic, în care “maşina inteligentă” funcționează mai bine decât chiar şi cei mai importanţi experţi din anumite domenii, ca medicină, științe sau sistem bancar. Acest lucru are semnificaţii importante, căci înseamnă înlocuirea forței de muncă calificate umane cu roboți. Astfel, oameni calificaţi şi specialişti din diverse domenii vor fi înlocuiţi în viitor cu maşini. Se va crea stfel un fenomen social denumit “șomaj tehnologic”, un tip de șomaj permanent care va adânci şi mai mult criza economică, întrucât locurile de muncă pierdute nu vor mai putea fi “recuperate” niciodată.
Iată un alt studiu menit să creeze îngrijorare!
Muncitorii necalificați, cei cu salarii mici și cei din domeniile transporturilor, logisticii, administrativ și producție sunt angajații cei mai amenințați de informatizare, care în următorii ani pot rămâne fără job.
Concluzia aparține unor cercetători din cadrul Universității Oxford, Carl Benedikt Frey și Michael A. Osborne, și a reieșit din studiul lor „Viitorul pieței muncii. În ce măsură sunt locurile de muncă supuse riscului computerizării”.
Au fost analizate 702 ocupații, iar dintre activitățile care vor fi înlocuite cel mai probabil de computere se numără contabilii, suportul administrativ, angajații care încarcă și descarcă marfa, cei care repară ceasuri, cei care realizează cusături manuale, cei care introduc date.
Totodată, profesii precum cea de analiză a dosarelor din asigurări, cea de funcționar în brokeraj, de achiziții, ofițerii de credite, secretarele, operatorii radio sau șoferii sunt în al doilea val de risc.
Urmează ocupații precum hostesse, angajații din restaurante și cafenele, operatorii de telefonie, agenții imobiliari, cei care repară echipamente foto și video, operatorii de mașini în producția de încălțăminte și chiar și tehnicienii dentari.
Cei mai afectați vor fi angajații din domeniul serviciilor, o parte dintre ei urmând să fie înlocuiți de roboți cu simțuri și dexteritate îmbunătățite, ceea ce le permite să realizeze mai ușor activități manuale, potrivit aceluiași studio.
O altă concluzie a cercetării mai arată că pe măsură ce salariul este mai mare și nivelul de instruire al unui angajat este mai ridicat,probabilitatea ca acesta să fie înlocuit de un computer scade.
Vor scăpa de înlocuirea cu roboți angajații care dispun de creativitate și inteligență socială, calități ce nu pot fi asigurate de o mașină.
Howard afirmă că omenirea este pe cale de a întâlni condiții similare celor care au avut loc după Revoluția Industrială, atunci când au fost înlocuiţi o mare parte din muncitorii din industrie cu echipamente automatizate (începând cu anii 50). Acest fenomen a dat naștere unui șomaj pe termen lung: celebrul economist John Keynes a fost primul care s-a gândit la această perspectivă sumbră. Dar, de data aceasta, faţă de anii 50, noul tip de automatizare reprezintă o amenințare mult mai mare, pentru că este atotcuprinzătoare şi îi va afecta şi pe oamenii calificaţi. Cu alte cuvinte, oricine poate fi înlocuit … permanent.
În lume s-au făcut o serie de predicții, cum ar fi cele făcute de profesorul de informatică Moshe Vardi, care crede că toată munca umană va fi externalizată în totalitate către roboți și maşini inteligente până în anul 2045. Atunci, toţi vom deveni şomeri?
Revenind la Dacia Renault, se pare că gradul de robotizare, cel puţin în perspectiva următorilor 5 ani, nu va fi aşa de mare, şi asta pentru că modelele produse acolo se schimbă la intervale oarecum mici. Cum oamenii pot fi ,,resetaţi” uşor, funcţie de fiecare model în parte, roboţii sunt ceva mai costisitori din acest punct de vedere.