Face administraţie de 15 ani şi, chiar dacă vremurile de acum sunt mai tulburi, cu seisme permanente dinspre DNA şi ANI, viceprimarul Mioveniului Aurel Costache susţine că sunt, totuşi, vremuri mai… sănătoase. Cu ce riscuri? Vă invităm că citiţi interviul pe care a avut amabilitatea să ni-l acorde!
Sunteţi angrenat în administraţia locală de 15 ani. Aţi putea face o comparaţie între modul în care se făcea administraţie pe atunci şi modul în care se face acum?
Atunci erau timpuri mai liniştite, mai aşezate, dar nu neapărat mai sănătoase. Faptul că justiţia a început să se mişte este un lucru bun, cu toate inconvenientele. Este bine ca cei responsabili să ştie de frică, pentru că aşa eşti mult mai atent când semnezi o hârtie sau iei o decizie. Poţi greşi din neatenţie sau dintr-o prostie, sau te poate păcăli un salariat. Şi atunci teama de repercusiuni te face să fii mai vigilent şi să studiezi foarte bine legislaţia care îţi vizează activitatea.
Pentru că vorbeaţi şi de anumite inconveniente, mulţi primari s-au plâns că de când DNA este atât de activă, angajaţii nu mai au curajul să semneze nimic.
Salariaţii noştri au o expertiză destul de serioasă, nu se confruntă cu astfel de probleme cu toate că, trebuie să recunosc, şi ei sunt stresaţi. Semnează dar… resimt toată responsabilitatea care decurge de aici. Sunt primari care mi s-au plâns şi mie că nu mai au curaj să facă o licitaţie. Angajează firme de consultanţă care să facă documentaţia de atribuire ca la carte, dar dacă ceva nu merge bine, tot ei sunt cei traşi la răspundere.
Dacă salariile sunt mici la bugetari, riscurile sunt mari, de ce ar mai vrea cineva o carieră în administraţie?
Nu ştiu ce să spun… În ceea ce mă priveşte, am început din 2000, ca şi consilier, iar apoi ca viceprimar. Mi-a plăcut şi îmi place mult zona administrativă, este o permanentă provocare. Am prins vremuri liniştite atunci şi care uite că acum ne aduc probleme…
Vă referiţi la recentele probleme cu ANI?
Şi la acestea. Însă legat de problema ANI, nu cred că este corect ceea ce se întâmplă. La momentul înfiinţării Clubului Sportiv Mioveni, majoritatea consilierilor locali făceau parte din Consilii de Administraţie. Ca şi în cazul şcolilor sau al altor societăţi în care consiliul local era acţionar majoritar. Într-un fel era şi normal, pentru că noi, ca administraţie, trebuie să ne ocupăm de buna funcţionare a acestor societăţi, instituţii sau organizaţii, pentru că sunt de interes public. De asemenea, faptul că făceam parte din organismele de conducere însemna că suntem la curent cu problemele şi că le putem remedia în timp util, mai ales că nu eram remuneraţi pentru acest lucru şi nu aveam absolut niciun interes personal. Şi făceam acest lucru şi în ideea de a fi atenţi cum se cheltuie banul public, pentru că acesta venea de la buget. Eu m-am retras relativ devreme din consiliul CSM, dar fără să-mi dau seama că şi calitatea de membru asociat crează o problemă de conflict de interese. Legea 215 spune că dacă ai un interes patrimonial într-o anumită problemă, trebuie să te abţii de la vot. Aceea este cartea de căpătâi a administraţiei publice locale. Nu aveam niciun interes patrimonial! Însă Legea 393 a conflictelor de interese şi incompatibilităţilor spune aşa: te găseşti într-un conflict de interese dacă o hotărâre luată în numele administraţiei publice din care faci parte crează un avantaj pentru sine, pentru rude de gradul I, pentru o societate comercială, o asociaţie sau o fundaţie. Cică am creat un avantaj societăţii… Păi nu trebuia să fac asta? Scopul nostru era de a dezvolta ramurile sportive la nivel de localitate, de a crea pentru tineri oportunitatea de a face sport de performanţă şi de a face ca cetăţenii să facă sport în timpul liber. La patru zile de la prima adresă ANI mi-a venit informare că nu sunt incompatibil, dar că mă aflu în conflict de interese. Nu vreau să pară că mă vait, dar nu e corect.
Este legislaţia într-atât de ambiguă încât crează astfel de situaţii?
Cred că este foarte necesară o conexare logică şi coerentă a legilor. Eu întotdeauna am înaintat declaraţiile de interese şi am precizat că sunt membru în consiliul director, nu de administraţie. Cred că s-au lăsat intenţionat toate aceste posibilităţi de a interpreta legea, pentru că pe speţe similare unii colegi au pierdut procese, în timp ce alţii le-au câştigat. Mai mult, unor colegi consilieri aflaţi într-o situaţie similară cu a mea le vine înştiinţare că nu au nicio problemă de incompatibilitate sau conflict de interese. Şi sunt din acelaşi partid! Cred că dincolo de conexarea legilor ar fi fost extrem de necesară elaborarea unui ghid care să spună clar ce ai voie şi ce nu ai voie să faci, ar trebui ca juriştii noştri să fie puşi în gardă iar aceştia, la rândul lor, să informeze consiliile locale şi conducerea primăriei, şi toţi să semneze că au luat la cunoştinţă despre modificările legislative. Cazul meu, ca al multor altora, este identic cu cel al preşedintelui Klaus Iohannis. Şi acesta, când a fost primar la Sibiu, a semnat nişte contracte în favoarea Forumului Democrat al Germanilor. Şi văd că nimeni nu are vreo problemă cu asta!
Este posibil să fi intrat în vizoul ANI pentru că PSD Mioveni a rămas unul dintre cele mai puternice fiefuri social-democrate?
Nu ştiu ce să spun. Nu pot acuza ANI sau justiţia pentru acest lucru. Faptul că s-au creat nişte legi atunci a ridicat nişte semne de întrebare şi le ridică în continuare pentru că se aplică după atâţia ani, în urma unor modificări legislative ambigue şi interpretabile. Eu nu sunt nici jurist, nici consilier juridic.
Dar le-aţi pus în vedere juriştilor dvs. ca măcar de aici înainte să aibă grijă să informeze aparatul administrativ atunci când apar probleme similare?…
Ştiţi şi dumneavoastră că acolo unde sunt doi jurişti, sunt trei păreri. Ce a fost, a fost. Sunt foarte resemnat, am luat în calcul că voi pierde procesul. Asta înseamnă că pot pierde mandatul şi trebuie să stau trei ani pe tuşă. E un fel de stricare a carierei politice şi administrative într-un moment în care poate că gradul de mulţumire al oamenilor faţă de activitatea mea este bunicel… Am fost foarte supărat la început, pentru că nu e uşor, după care m-am resemnat. Asta e, a fost o perioadă, a fost frumos pentru mine care am venit de la ICN, a fost o provocare, am făcut administraţie cu pasiune.
Să înţeleg că în administraţie poţi ajunge foarte uşor chiar şi o victimă a… legislaţiei?
Pe fondul unei legislaţii ambigue şi necorelate e foarte uşor să greşeşti. Vă mai dau un exemplu: au fost şi la noi plângeri pentru diferite bănuieli. Scriu oamenii la procuratură fără niciun fel de probe, pentru că sunt liberi să scrie. Dar nu te simţi confortabil când cineva spune despre tine verzi şi uscate, mai ales că acum se uită şi DNA peste ele. Eu am avut o cercetare la primărie, după ce a decedat un om. Nu a fost prea confortabil, chiar dacă nu au găsit indicii că am fi vinovaţi cu ceva. Stai în stres şi tensiune. Şi am şi eu, din păcate, probleme cardiace. Medicul mi-a spus: prima cauză e fumatul, şi m-am lăsat de patru ani de fumat, al doilea e stresul, care depăşeşte uneori fumatul şi apoi moştenirea genetică, ce mănânci şi programul de odihnă.
Politica şi administraţia dăunează grav sănătăţii…
Deşi au partea lor frumoasă… La ICN aveam un salariu mai mare şi bonuri de masă, dar am venit pentru că urcasem pe o treaptă politică, poate că mi se cuvenea acest post, dar mi-a şi plăcut să lucrez cu oamenii.
Lăsând deoparte administraţia asta fără de bonuri de masă, ce ne-aţi putea spune despre situaţia în care se află partidul dumneavoastră?
Am impresia că se încearcă cu orice preţ distrugerea PSD. Parcă tot e rău face sau a făcut PSD. Ceilalţi sunt pe cai albi, nu au nicio problemă…
Şi dvs. aţi venit pe cal alb, cu USL…
Corect, aşa este…
S-a înnegrit între timp…
Da… Şi s-a creat o degringoladă de sus în jos, o situaţie de instabilitate. Încercăm să spunem oamenilor ce se întâmplă…
Vă mai daţi şi singuri cu stângul în dreptul…
E corect şi asta, dar toată lumea contabilizează neajunsurile doar în direcţia stângii…
Se contabilizează în dreptul partidelor de la guvernare şi e firesc să fie aşa.
Poate, dar nu e normal ca celorlalţi să le acorzi credit, ştiind că şi ei au fost la guvernare şi au făcut ce au făcut.
Se pregăteşte PSD pentru un nou preşedinte? Îl vor organizaţiile pe Dragnea să le liniştească, să le drăgălească, pentru că se simt abandonate şi tensionate.
Tensionate da. Dar cred că totul a început o dată cu situaţia de cercetare penală a premierului.
Aveţi ce pune în locul lui Ponta?
Cred că partidul are foarte multe persoane. Liderii sunt puţini. Dar îi găsim şi pe aceia.
Care să nu aibă dosare…
Poţi să cauţi şi să inventezi dosare… Aici situaţia este foarte relativă.
La nivel judeţean, a rămas vreun lider după Pendiuc şi Nicolescu?
Cred că sunt. Îl avem pe Valeca, a fost şi directorul meu la institut, îi ştiu profilul.
Cum s-a mişcat ca preşedinte interimar?
Interimatul ăsta nu crează o autoritate. Dumnealui a încercat să instaureze o atmosferă de lucru, o anumită ordine. E dificil într-un astfel de context şi cred că numai după ce PSD va avea un preşedinte ales va intra într-o normalitate şi o maximă funcţionalitate.