Am asistat săptămânile trecute la o nouă punere în scenă la Teatrul ,,Alexandru Davila”, chiar înainte ca pandemia să-l mai închidă o dată. De data aceasta am avut parte de o comedie amară, sub semnătura aceleiași conduceri a Consiliului Județean Argeș. Președintele Ion Mînzînă și copia sa la scară mai mică, vicepreședintele Adrian Bughiu, s-au rățoit, practic, la angajați, arătându-se deranjați că memoriul în care semnalau neregulile din teatru și susținerea lui Bebe Cotimanis la manageriatul instituției a ajuns în presă (și, am adăuga noi, le-a stricat socotelile bine știute în mediile în care își consumă șprițul). Mai mult, de la un capăt la altul al întâlnirii publice, ambii reprezentanți ai administrației județene s-au prefăcut că nu înțeleg chestiuni elementare și explicate, ca unor copii mici, și de către managerul Bebe Cotimanis, și de către angajații teatrului, și de către actori.
#Ion Mînzînă, manager de succes: ,,Decizia este la mine!”
Conducerea Consiliului Județean Argeș știe foarte bine care este adevărata realitate de la Teatrul ,,Alexandru Davila”, căci de prostie, cu siguranță, nu o bănuim. ,,Vă mai spun un secret, decizia este la mine!” a fost argumentul forte al lui Mînzînă în fața celor care au îndrăznit să aducă un afront Consiliului Județean Argeș, prin aducerea la cunoștință a neregulilor care s-au petrecut în teatru. ,,Până la proba contrarie, toată lumea este albă și imaculată!” a venit a doua sentință a lui Mînzînă, pe un ton cât se poate de apăsat. Genul acesta de atitudine vine după ce angajați de-ai teatrului s-au plâns în ultimii ani că au fost abuzați, hărțuiți sexual (există un proces pe rol), tratați cu dispreț, nedreptățiți sau de-a dreptul terorizați. În contextul ăsta, în care bună parte dintre angajați pun în vedere instituției care gestionează banul public (atenție, banul public, nu banii lui Ion Mînzînă!) că nu vor să accepte în fruntea teatrului oameni care au abuzat de funcție, președintele CJ vine și le spune… ciocul mic, decizia e la noi! Ei, în cazul de față, decizia nu a fost la ei, ci a fost la miile de argeșeni care au semnat petiția publică, au făcut presiune și datorită cărora mandatul lui Cotimanis s-a mai prelungit cu două luni, până la organizarea unui concurs.
#CJ – amnezie în privința reducerilor drastice de buget propuse de Teatrul ,,Davila”
,,Eu am toate datele aici și, dacă le citesc, nu sunt în favoarea dumneavoastră, că nu au cum. Mai mult, spre deosebire de alții din această sală, mai citesc și bugetele altor instituții. La fel, nu vă avantajează!” – este replica și atitudinea disprețuitoare cu care mai-marii descălecați de la Consiliul Județean s-au prezentat în fața angajaților teatrului. Până la finele… inchiziției, însă, niciuna dintre acuzele cu care veniseră nu a mai stat în picioare.
În primă instanță, lui Cotimanis i s-a reproșat că a cerut un buget prea mare pentru un an de pandemie. Vorbim de solicitările pe care toate instituțiile le fac pentru finanțare pe anul în curs, solicitări care oricum nu sunt onorate decât în măsura în care finanțatorul consideră de cuviință. Cu alte cuvinte, Cotimanis putea să ceară și soarele de pe cer, finanțatorul acordă fix cât poate și/sau dorește. Cutuma oricum este că instituțiile cer mereu mai mult pentru că, invariabil, primesc infinit mai puțin. Dacă ar cere puțin, ar primi și mai puțin decât puținul care li se oferă oricum că… așa e la bugetari! Însă propunerea aceasta este una veche, de la început de an. Tocmai pentru că înțelege perioada dificilă, conducerea Teatrului Davila a decis să nu mai aștepte Consiliul Județean să taie în carne vie, ci și-a tăiat singură mai bine de 60% din bugetul necesar pentru producțiile teatrale. Mai exact, a tăiat până la limita funcționalității. Ei bine, deși conducerea CJ a primit de o bună bucată de vreme această propunere de buget, ba chiar a și discutat cu conducerea pe marginea ei, la ședința cu angajații a încercat în trei rânduri să dea citire vechii propuneri de buget. La un moment dat, Marian Jinga, directorul general adjunct, a răbufnit, cu atât mai mult cu cât vicele Bughiu se făcea, cu nonșalanță, că nu pricepe: ,,E a treia oară când vorbesc de reducerea cu 60% a bugetului de producție! Mai mult de atât, rațional, nu am avut cum să reducem.”
#Bugetul pe 2020 sau nota de plată a lui Poghirc
Un al doilea subiect sensibil în reprezintă execuția bugetară pe 2020, an de pandemie, când s-au cheltuit 2,8 milioane de euro, mai mult decât în 2019 când nu a fost an pandemic și când s-au pus în scenă mult mai multe piese. Din această sumă, cheltuielile cu personalul au fost de peste 1,8 milioane euro, cele cu colaboratorii de 183 000 euro, iar cele cu bunurile și serviciile – 863.000 euro. În baza acestor cifre furnizate de CJ presei au ieșit și articole nedocumentate de genul… ,,Jaf la Teatrul Davila”. De ce s-au cheltuit, în pandemie, atât de mulți bani? Cotimanis i-a informat demult pe cei de la conducerea CJ, însă asta nu l-a împiedicat pe vicele Bughiu să-și dea din nou ochii peste cap și să se rățoiască la angajați: ,,Ne tot învârtim în jurul cozii că 2020 a fost an pandemic și că nu se putea face mai mult. Cum se interpretează faptul că, comparativ cu 2019, bugetul cheltuit executat pe 2020 a fost mai mare?”. I-aș fi sugerat să se ducă la Craiova, să-l întrebe pe fostul manager Nicolae Poghirc. Cred că prietena Olguța Vasilescu i-ar fi intermediat cu plăcere întâlnirea. În fapt, acesta este adevărul: în 2020, Cotimanis a avut de achitat o notă de plată enormă, în urma contractelor pe care Poghirc le-a semnat inclusiv pe ultima sută de metri a mandatului său. Actorii și Cotimanis le-a vorbit domnilor de la CJ că Poghirc începuse în 2020 nu mai puțin de cinci piese în același timp, unele dintre producții fabuloase, e drept, dar extrem de costisitoare financiar (mai ales într-un an pandemic pe care nimeni nu-l anticipase) și care presupuneau inclusiv lucrul cu foarte mulți colaboratori externi. De asemenea, decoruri foarte scumpe fuseseră deja realizate, iar nota de plată tot lui Cotimanis i-a venit. Pe unele dintre contracte a reușit să le înghețe, în privința altora legal nu s-ar fi putut, pentru că serviciile deja intraseră în plată. Mai mult, datorii se rostogolesc chiar și de acum doi ani, mai sunt 200 de milioane de plătit numai la scenografia piesei ,,Romanțioșii”. Mulți actori tocmiți de Poghirc sunt și acum neplătiți, unora dintre ei nu li se făcuseră nici contract. Cotimanis s-a trezit cu prețuri enorme chiar și în cazul unor decoruri care presupuneau o foaie subțire de placaj, realizate cu firme externe, nu cu oamenii teatrului. Da, a fost jaf la ,,Davila”, dar domnii de la Consiliul Județean nu doar că au dat în presă informații incomplete și care au dus la concluzii eronate (fără a le nega o secundă!), dar au continuat să joace o piesă de teatru absurdă și jenantă. După ce, a nu-știu-câta oară angajații le prezentau, în amănunt, cum au stat cu adevărat lucrurile, după ce Cotimanis deja le spusese că el a făcut două piese mari și late aproape gratis, a regizat piese gratis, a jucat gratis în ele iar pentru trei colaboratori, absolut indispensabili, a îndrăznit să acorde 2.000 de lei pe lună sau un amărât de 200 lei pe spectacol și 60 de lei pe repetiție, Adrian Bughiu se rățoiește din nou: ,,Dacă ar fi să traducem per spectacol întreg bugetulul din 2020, ar veni undeva la 5,7 miliarde per spectacol, dacă împărțim execuția la cele 24 de spectacole de anul trecut!” Și cu toate acestea, oamenii le mai explică o dată distinșilor birocrați cum au stat lucrurile, doar că nu aveau cui. ,,Eu, încă o dată, am vrut să vă dovedesc că avem toate hârtiile!” concluzionează Bughiu, împingând ridicolul până la limita decenței.
#De ce e Cotimanis mai manager decât toți managerii din cultură!
Absurdul nu s-a oprit aici. I s-a reproșat lui Cotimanis că nu a băgat angajații în șomaj tehnic, deși nicio instituție de cultură din subordinea CJ nu a făcut asta, deși era menirea sa să-și protejeze angajații, deși Consiliul Județean le-a cerut actorilor să iasă în stradă și să susțină spectacole, ceea ce au și făcut.
I s-a reproșat lui Cotimanis că a adus doar 0,8% încasări, în condițiile în care statul subvenționează cultura tocmai pentru a menține un preț derizoriu de 10-15 lei pentru biletul întreg, redus pentru elevi, studenți și pensionari. Și dacă s-ar dubla prețul biletului iar sălile ar fi 100% pline abia s-ar ajunge la 2% încasări.
A fost ironizat și luat în bășcălie Cotimanis că piesele s-au jucat doar cu casa închisă, biletele fiind epuizate la toate spectacolele. ,,Asta pentru că s-a permis doar ocuparea a 30% din sală!” a spus, savant, vicele Bughiu, făcându-se că nu știe că, până și în condițiile astea, la teatru au venit mai mulți spectatori decât veneau în vremuri normale, iar piesele s-au jucat și de două ori în aceeași zi! Înainte veneau, de multe ori, doar 10 spectatori. Azi, în limita a 30%, vin de fiecare dată 100, ba chiar două sau trei, în zilele în care sunt 2-3 reprezentații.
I s-a reproșat lui Cotimanis că ar fi făcut jaf și la capitolul combustibil, pentru ca apoi să afle că, în fapt, Cotimanis merge doar cu mașina sa și își plătește singur combustibilul, iar mașina teatrului a consumat, în medie, fix o juma’ de rezervor pe lună.
Și ca să fie treaba-treabă, i s-a mai reproșat faptul că a îndrăznit să ceară bani de combustibil și pentru anul ăsta, într-un cuantum mai mic ca anul trecut, ce-i drept, dar insuficient de mic pentru onor CJ, care mai avea puțin și-i imputa lui Cotimanis că nu știe când se termină criza, ca să socotească exact, până la ultimul cent, necesarul lunar de combustibil.
Au încercat să acrediteze ideea că Bebe Cotimanis ar fi un excelent actor, dar un manager lamentabil, deși a cheltuit mai puțin decât oricare manager, deși a venit cu bani de acasă, deși a jucat pe gratis, deși a readus lumea în sală, deși a jucat cu sala plină, deși a făcut cel mai tare festival online de teatru din țară, deși despre ,,Davila” s-a auzit datorită lui, deși actorii, angajații și publicul îl iubesc, deși oameni de afaceri au venit alături de teatru din drag pentru Cotimanis.
Ar mai fi multe de spus, de detaliat, dar hârtia suportă și ea cu limită. Deocamdată, Covidul a coborât din nou cortina la Davila, dar lucrurile frumoase vor continua!