335
Datele de evaluare ale competențelor de gândire creativă ale elevilor români de 15 ani, publicate în iunie 2024 ca parte din rezultatele PISA 2022 ale OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), subliniază încă o dată inechitatea din sistemul educațional românesc.
Accesul și participarea regulată în evenimente și activități creative de educație STEAM pot îmbunătăți consistent rezultatele pentru elevii din medii dezavantajate.
308 indiferent de domeniul sau de tipul de activitate ales, detaliază și rapoarte recente ale Forumului Economic Mondial. Competențele de gândire creativă sunt vitale și pentru acces la muncă valorizată, și pentru o viață împlinită și autonomă, și chiar și pentru dezvoltarea unor competențe pentru cultură democratică (de la empatie la toleranța pentru situații ambigue), căci capacitatea de a avea răspunsuri multiple la întrebări, de a genera idei creative sau a evalua și îmbunătăți idei existente sunt critice pentru funcționarea oricărei comunități.
În studiul OCDE, punctajele medii de gândire creativă ale tuturor elevilor români sunt sub media generală a țărilor participante și printre cele mai mici din țările OCDE europene, dar elevii din școli avantajate performează mult mai bine decât elevii din școli dezavantajate, cu o diferență de peste 19 puncte, una dintre cele mai mari din țările participante. Diferența de punctaj dintre elevii din școlile urbane și cele rurale este și ea cea mai mare dintre țările participante la studiu, de peste 14 puncte.
În acest context, școala și comunitatea de organizații nonprofit din jurul școlii pot face o mare diferență în a compensa dezechilibrul sistemic. Datele studiului OCDE arată că elevii care participă regulat, dar moderat, în activități care le încurajează gândirea creativă, cum poate fi programarea vizuală cu Scratch sau crearea de produse digitale pentru a rezolva probleme reale în cazul activităților STEAM, au punctaje mai bune de gândire creativă decât cei care participă în activități similare prea des sau prea rar.
Cele mai la îndemână micro-finanțări pentru a pilota astfel de activități în comunitățile care au nevoie cel mai mult de ele sunt finanțările Meet and Code, coordonate în România de Asociația Techsoup. Meet and Code este o inițiativă ce transformă programarea și competențele digitale într-o experiență creativă inspirațională pentru copiii și tinerii din România.
Iar în 2024, inițiativa adresează cu prioritate diferențele de acces la educație de calitate pentru programare și competențe de gândire creativă prin activități digitale pentru copii și tineri din grupuri dezavantajate.
Meet and Code este susținut de compania Amazon în 13 țări europene.
Mai multe detalii despre cine poate obține aceste micro-finanțări și pentru ce fel de evenimente, în comunicatul complet despre Meet and Code 2024, disponibil atașat sau online aici: https://drive.google.com/ drive/folders/ 1ysOQk15WhpRYA24mJ8iN9G1VcZ7xz 0eY?usp=sharing
Pentru orice alte detalii despre Meet and Code sau Asociația Techsoup, mă puteți contacta și pe WhatsApp/telefon la +40740198180 sau la comunicare@asociatiatechsoup. ro
Cu cele mai bune gânduri,
Elena Coman, din echipa Asociației Techsoup
societate civilă|cetățenie digitală|educație STEAM