„Eu cred ca nu avem interesul sa blocam investitiile din Arges”
La evenimentul organizat de catre societatea Alvvimar, ati vorbit de importanta atragerii de fonduri externe. Cum stam la acest capitol, aici, in Arges?
Este greu sa vorbesti de atragerea de fonduri externe la momentul in care Guvernul se misca greu, la momentul in care fondurile structurale debuteaza foarte greu. Asta nu inseamna ca Judetul Arges nu se pregateste. Din punct de vedere al administratiei locale, primarii, stimulati nu numai de binele cetateanului, ci si de alegerile ce se apropie – asta ca sa fiu putin rautacios – au pus osul la treaba si au elaborat proiecte pe cat mai multe domenii, pentru a fi aplicate pe planul national de dezvoltare rurala. Din nefericire, ceea ce s-a depus in sesiunea martie, spre exemplu, a avut mari greutati in a trece de filtrul local din judetul Arges si de a merge spre Targoviste, pe filiera veche SAPARD. Speram ca toate aceste asperitati sa se finiseze, ca institutia sa puna lucrurile la punct si sa fie o flexibilitate mai mare, pentru ca eu cred ca nu avem interesul sa blocam investitiile din Arges, ci sa le promovam mai departe pentru ca lucrurile sa evolueze bine in sesiunile din aprilie, mai si iunie.
„Este o rigiditate si un imobilism in a lasa proiectele sa mearga mai departe”
Care sunt principalele greseli pe care le comit primarii in alcatuirea dosarelor, din moment ce proiectele sunt refuzate inca de aici, din Arges?
Problemele sunt legate de Ghidul de finantare, care nu este foarte clar. Sunt documente necesare pentru dosar, dar care nu se regasesc, public, nicaieri. Procedura este gresita. Autoritatile de implementare a acestor fonduri nu au fost foarte bine pregatite ca procedura, informatie si transparenta decizionala.
Foarte multi primari se plang de faptul ca respecta ca la carte alcatuirea unui proiect de finantare, numai ca atunci cand depun dosarul, li se mai cer o sumedenie de alte acte, de care nu li s-a adus niciodata la cunostinta…
Asa este, si dati-mi voie sa fiu putin rautacios: atata timp cat au fost respinse proiecte pentru ca au fost semnate si numerotate dreapta-jos, pe fiecare pagina, si nu dreapta-sus, eu nu pot sa cred decat ca este o rigiditate si un imobilism in a lasa proiectele sa mearga mai departe.
Sunt norme impuse de catre Uniunea Europeana, sau de catre… baietii nostri?
Nu, sunt norme interne, institutionale, care nici macar nu sunt publice. In Ghidul de finantare se spune ca proiectul trebuie paginat, semnat si stampilat pagina cu pagina, dar nu spune dreapta-jos sau dreapta-sus… Asta este un motiv de respingere, la noi!
Sa inteleg ca birocratia accesarii acestor fonduri nu le apartine celor de la Uniunea Europeana, ci este generata tot de ai nostri?
Eu cred ca cei de la Uniunea Europeana, tinand cont ca am intrat in ultimul val, sunt mai aspri cu noi in ceea ce inseamna conditiile birocratice, dar noi suntem si mai rai prin faptul ca nu clarificam, de la inceput, ce trebuie facut pentru ca proiectele sa devina eligibile. Dau exemplu Judetului Iasi, al carui director de institutie de acolo si-a asumat responsabilitatea de a lasa proiectele sa mearga mai departe la urmatoarea etapa de evaluare si in termen de 14 zile sa fie completate cu documentele si avizele necesare, de catre solicitant. Dupa parerea mea, este o pozitie pozitiva: directorul de institutie si-a asumat responsabilitatea postului, a avut verticalitate, in sensul ca a promovat judetul si Iasul a avut multe proiecte depuse.
La noi de ce nu s-a intamplat la fel?
Intrebati-i pe cei ce implementeaza programul… Cert este un lucru: Regiunea Sud-Muntenia, din nefericire, are doar 16% din banii alocati Romaniei pentru a fi consumati in perioada 2007-2013 si pe acestia deja i-a folosit. Suntem in 2008 si s-au folosit toti banii pentru infrastructura, ceea ce a dovedit ca este o forma institutionala performanta. Din nefericire, fondurile derulate prin ministere, acolo unde Guvernul are o mare influenta, se confrunta cu situatii expuse mai devreme.
„Exista o mentalitate paguboasa prin care primarul crede ca el poate sa faca tot”
Presedintele Consiliului Judetean Arges, Constantin Nicolescu, atragea atentia primarilor cu privire la gestionarea corecta a fondurilor europene, existand riscul ca acestia sa returneze toti banii daca nu-i folosesc asa cum trebuie…
Sigur ca atunci cand fac receptia finala, daca obiectivul nu se incadreaza in parametri mentionati in proiect, atunci toti banii vor fi luati inapoi, chiar si pe cei pentru care ai dovedit, prin facturi si documente fiscale, ca i-ai folosit asa cum trebuie.
Vorbind si de lucruri pozitive, care sunt primarii argeseni care s-au descurcat la capitolul atragerii de fonduri europene?
Aprecieri pozitive sunt legate de primarii de la Mioveni si Topoloveni, care au si capacitate institutionala si resurse umane bine pregatite pentru absorbtia de fonduri si si-au pregatit din timp pasii pentru asa ceva. In mediul rural sunt primarii care si pe SAPARD si pe Ordonanta 7 au dovedit capacitate institutionala de absorbtie a fondurilor si de implementare a lor. Din fericire pentru Judetul Arges, avem un calup de 30-40 de localitati care, indiferent de cat de greu va fi programul, ele vor absorbi aceste fonduri. Sunt, din nefericire, si primarii care sunt parteneri mai putin activi.
Despre ce este vorba aici, de dezinteres, de slaba pregatire a primarilor?…
Este vorba de aparatul tehnic al primariilor care trebuie sa aibe o flexibilitate si o buna intelegere a fenomenului si a programului. Felicit Institutia Prefectului pentru ca a incercat implementarea acelor promotori locali de proiecte si a impus primariilor sa aiba initiativa angajarii acestor promotori. Din nefericire, nu s-a intamplat in toate localitatile, iar in altele nu a fost chiar cea mai buna alegere ca si resurse umane. Dar daca se va continua pe aceasta linie, cred ca rezultatele ar fi bune, pentru ca exista o mentalitate paguboasa prin care primarul crede ca el poate sa faca tot. Si atunci se confrunta cu situatia ca lucrurile vin in avalansa, nu are puterea sa le inteleaga, pentru ca sunt multe informatii noi, intr-o perioada foarte scurta, si nu poate sa fie in zece locuri deodata. Si atunci ar trebui sa-si schimbe putin mentalitatea si sa mai delege din competente si atributiuni catre oameni mai tineri care nu au niciodata in cap sa ii ia locul si care alearga pe un cu totul alt culoar al perspectivei si al carierei.
Sunt primari care inca au ramas in Epoca de Piatra din punct de vedere al atragerii de fonduri europene?
Nu chiar din Epoca de Piatra, dar exista situatia in care vedem ca 30% dintre localitati nu au depus nicio cerere de finantare si n-au incercat nici macar o data sa atraga un fond european. Sigur ca in alte judete situatia este si mai rea…
In regiunea Sud-Muntenia, pe ce loc se plaseaza Judetul Arges?
In aceasta regiune, o buna capacitate de absorbtie a dovedit-o Dambovita, dar aici se afla si sediul pentru SAPARD, la Targoviste, si probabil ca avut loc o mai buna comunicare si relationare. Argesul a venit pe locul doi si cred ca va avea mult de spus.
La nivel national cum ne situam?
La nivel nationa, institudiile deconcentrate din Moldova dovedesc o mult mai mare flexibilitate, intelegere si aplecare spre absorbtia fondurilor si mai putina rigurozitate pe care o gasim, din nefericire, in partea de sud a Romaniei.
Suntem mai catolici decat Papa?…
Se pare ca da…
„Pentru mine ar o provocare sa candidez in contextul votului uninominal”
Care este interesul ca lucrurile sa nu se miste asa cum trebuie?
Trebuie inteles ca in institutiile deconcentrate sunt pusi oameni pe considerente politice – de la PD-L, de la PNL si cativa de la PSD – si atunci acest angrenaj nu este suficient de bine uns. Atunci cand intalnesti un director de deconcentrata de la PD-L, pus sa atraga fonduri, el nu o va face cu aceeasi deschidere ca unul de la PNL, care este cantarit de catre electorat prin prisma guvernarii. Electoratul stie ca PNL este la guvernare.
Puteti da exemple de directori PD-L care au incercat sa bage bete in roate activitatii institutiei?
Va las pe dumneavoastra sa descoperiti.
Sa inteleg ca da, ca altfel ati fi negat… In alta ordine de idei, pe plan politic care sunt intentiile dumneavoastra?
Din perspectiva politica, cea mai apropiata este campania pentru alegerile locale si sper sa ma regasesc pe lista de candidati pentru Consiliul Judetean. Vom vedea mai departe ce va mai fi…
O candidatura pentru Parlament?
E prematur sa spun acum, dar pentru mine ar o provocare sa candidez in contextul votului uninominal. Ar fi un avantaj tinand cont ca generatiile tinere sunt in trend ascendent in optiunile electoratului. Sper sa am si sustinerea partidului in acest sens.