La noi se plateste si cand nu e zapada
Oferta depusa de catre consortiul de firme care a contractat lucrarile de deszapezire a autostrazii Bucuresti – Pitesti si a soselei de centura a municipiului Pitesti prevede un tarif orar de stationare pentru fiecare din cele 44 de utilaje alocate cuprins intre 10 lei si 40 de lei, iar pentru interventie, in functie de utilaj, intre 13 lei si 60 de lei. Astfel, numai pentru utilaje, costul pe kilometru se ridica la 2.500 de euro, din care jumatate se plateste doar pentru stationare, in afara de acestea, mai fiind luate in calcul manopera, materialele, carburantii, regiile, TVA-ul si celelalte elemente de deviz.
Prin faptul ca bugetul de stat plateste firmelor bani grei chiar si cand, in lipsa zapezii, utilajele acestora nu se misca din loc, contractele de deszapezire sunt foarte profitabile iar acordarea lor nu se face decat unor privilegiati care au creat un adevarat monopol. Despre amploarea acestor adevarate tunuri date pe seama banilor publici, un calcul publicat pe baza datelor furnizate de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri este edificator. Astfel, pentru aceasta iarna, au fost alocate pentru deszapezire 93 de milioane de euro, ceea ce inseamna un maximum posibil de 5.800 de euro pentru fiecare kilometru curatat, cu 20% mai mult decat costul efectiv platit anul trecut si care s-a ridicat la 4.812 euro. Si asta in conditiile in care, in Finlanda, acolo unde iernile sunt mult mai grele, costul pe kilometru deszapezit nu atinge suma de 1.300 de euro.
O solutie de micsorare a costurilor ar fi ca CNADR sa nu mai plateasca stationarea, ci doar orele de activitate efectiva. Aceasta ar insemna ca statul sa aiba contracte cu firmele de specialitate si sa le notifice interventiile cu 2-3 zile inainte, daca se primeste o prognoza meteorologica nefavorabila. De altfel, Ministerul Transporturilor sustine ca a stabilit noi reguli pentru contractele de deszapezire, dar aplicarea lor se va putea face doar incepand cu viitoarele licitatii, in prezent respectandu-se prevederile din intelegerile multinuale incheiate pentru perioada 2008 – 2012.