A ajuns prefect în urma unui scandal mediatic ale cărui ecouri nu s-au stins nici acum. În mod paradoxal, în ziua în care a fost numit reprezentant al Guvernului în teritoriu nu a mai avut ce… Guvern să reprezinte pentru că… tocmai fusese dat jos prin moțiune de cenzură. După acest,,botez de foc”, prefectul Emanuel Soare spune că s-a mai imunizat și că este pregătit să-și exercite prerogativele până la ultima virgulă. Fostul prorector al Universității Pitești ne-a mai mărturisit că vrea să facă din Prefectura Argeș instituția care trage județul după ea și s-o extragă din această zonă… decorativă, în care s-a aflat până în prezent.
,,S-a preferat profilul unui om de tipul meu, decât profilul altcuiva care, poate, corespundea din punct de vedere tehnic”
*Cum a fost să fiți în atenția presei mai mult decât v-ați fi dorit?
**Am înțeles că mă expun în media încă din momentul în care am intrat în viața publică. Am înțeles că este rolul presei să fie cu ochii pe persoanele publice și să își facă datoria în sensul în care presa ar trebui să țină omul politic pe calea cea dreaptă.
*Și, v-a adus presa pe calea cea dreaptă, sau erați deja pe ea, iar presa a încercat să vă bage pe căi ceva mai… strâmbe?
**Eu cred că am avut o cale dreaptă în toată activitatea mea profesională și am de gând să o păstrez în continuare. A fost puțin mai greu să mă obișnuiesc cu atâta atenție, nefiind o persoană publică până în acest moment, dar sunt conștient 100% că democrația nu poate funcționa fără presă.
*Cum a fost…botezul?
**Ooo… brusc!
*Și direct cu capul la fund!
**Cam așa! A fost o experiență de învățare… ireversibilă, ca să zic așa, dar așa se învață cele mai importante lucruri.
*Dacă, printr-un miracol, procesul ar fi fost reversibil, ce ați fi schimbat, apropo de toate chinurile transformării dumneavoastră în funcționar?
**Cred că, privind la experiența mea, devine puțin mai greu pentru toate persoanele noi care vor să se implice în viața publică, să ia această decizie. Într-un fel, faptul că presa a fost foarte interesată de acest subiect, a fost bine, pentru că a adus în discuția publică ideea înnoirii vieții publice, aducerea profesioniștilor, implicarea oamenilor serioși… Pe de altă parte, nu știu dacă oricine poate rezista presiunii publice…
*Poate nici strategia nu a fost dintre cele mai fericite…
**Dar a fost necesară și vă spun și de ce. În partid există persoane care întruneau toate condițiile tehnice, a existat o concurență internă. S-au adunat CV-urile persoanelor interesate să ocupe funcții publice sau a celor competente, cu afinități în zona valorilor liberale, care pot fi atrase. Eu nu m-am înscris în această competiție internă, nu m-a interesat. Obiectivele mele inițiale nu vizau intrarea în zona aceasta de administrație publică.
*Trebuie să fi fost frustrant pentru membrii de partid care îndeplineau criteriile tehnice…
**Nu pot judeca eu ce au gândit sau prin ce au trecut oamenii. Cert este că a fost o competiție internă, CV-urile au fost analizate, probabil că a fost și o discuție pe la centru și s-a considerat că cei care își doresc această funcție nu corespund unor criterii. Ulterior, ținând cont că funcția de prefect este de mare vizibilitate publică, a trebuit să se gândească foarte serios pe cine pun acolo. În acest context a apărut ideea nominalizării mele, ținând cont de profilul de competențe și imagine. S-a preferat profilul unui om de tipul meu, decât profilul altcuiva care, poate, corespundea din punct de vedere tehnic, dar nu și din alte considerente.
,,Ne uităm la ultimii 30 ani de la Revoluție și vedem că funcțiile publice au fost confiscate de tot felul de oameni nepotriviți”
*Dacă ați fi fost ceva mai transparent cu ceea ce a urmat, dacă ați fi făcut clarificări fără aroganță, cred că ați fi avut o presă mai puțin ostilă. Trecând peste, pe marginea experienței prin care ați trecut s-a deschis din nou dezbaterea: ar trebui să mai avem prefect apolitic, ținând cont că reprezintă un guvern politic? Și ar trebui să fie neapărat funcționar, ținând cont că nu se pătrunde prea ușor în sistem?
**Știu că au fost niște discuții pe marginea Codului administrativ, dar într-adevăr este un paradox în lege, și nu este singurul domeniu în care întâlnim paradoxuri. Nu poți ajunge prefect sau subprefect dacă nu ești susținut politic. E o discuție mai veche legată de profesionalizare, de dreptul la carieră, de realizarea acestui corp de funcționari publici care să deservească statul.
*Sunt principii considerate corecte la vremea lor, care stau în picioare, probabil, și astăzi, doar că politicienii se tot încurcă de propriile principii…
**Da, cumva… De aceea este nevoie de profesioniști în toate domeniile, de la Parlamentul României, la toate celelalte instituții publice…
*De aia e nevoie și ca partidele să-și aștearnă din timp și să-și pregătească astfel de oameni…
**Asta așa este, numai că acesta a fost un obstacol greu de trecut pentru mine și un obstacol al generației mele. Noi ne uităm la ultimii 30 ani de la Revoluție și vedem că funcțiile publice și viața publică a fost confiscată de tot felul de oameni nepotriviți. De aceea oamenii serioși au stat deoparte atâta timp. Eu nu am realizat faptul că cineva oricum trebuie să facă politică și că dacă cei serioși nu se implică, sunt locuri care trebuie ocupate. Eu am decis că nu mai pot sta deoparte și că trebuie să mă implic. Din păcate, funcțiile importante din această țară sunt funcții politice.
,,Voi pune în practică rolul constituțional și legislativ, până la ultima virgulă”
*Care a fost primul impact cu viața politică, cu viața de partid?
**Of… Au fost, cumva, relevate dintr-o dată foarte multe… elemente complexe. Mă gândeam că politicienii își văd de viața lor, sunt profesioniști…
*Dar de unde percepția asta atât de deformată?
**Mi-a plăcut să am încredere în cei care activează în anumite domenii, că așa am fost învățat. Doar că atunci când nu ești implicat în viața publică îți vezi de treaba ta și nu observi, sau îți spui că indiferent de opinia ta nu vei avea un cuvânt de spus sau vreun rol determinant în a schimba ceva. Când intri în viața politică realizezi că partidele au putere, prin instituțiile pe care le conduc și deciziile pe care le iau. Am realizat importanța aducerii oamenilor noi în politică.
*Care a fost primul impact cu Instituția Prefecturii?
**Sigur că înainte de a intra aici aveam o anumită imagine despre ce ar trebui să facă prefectul, imagine legată de ceilalți conducători ai instituției. Aveam impresia că în zona Consiliului Județean și a administrațiilor locale sunt centrele de putere ale unui județ.
*Credeați, așadar, că Prefectura este o instituție decorativă…
**Da, așa am crezut… Acum, venind aici, văzând practica și studiind legisilația mi-am dat seama că Instituția Prefectului este cea mai importantă instituție a județului, mai ales prin faptul că, potrivit Constituției, Prefectura coordonează și conduce activitatea tuturor deconcentratelor ministerelor de profil. Tot instituția Prefectului are anumite instrumente prin care poate sancționa derapajele tuturor autorităților.
*Vă doriți, cu alte cuvinte, să fiți genul de prefect…jucător…
**Vă asigur că voi pune în practică rolul constituțional și legislativ, până la ultima virgulă. Rolul Instituției Prefectului, în ultimă instanță, este acela de control, iar eu voi face lucrul acesta.
*În perioada următoare, să înțeleg, veți merge în control la instituțiile deconcentrate…
**Da, dintr-o dublă perspectivă: personal mă voi duce la sediul fiecărei instituții deconcentrate, voi avea discuții punctuale cu conducerea și cu întregul personal, iar pe de altă parte, conform procedurilor operaționalizate de la nivelul Instituției Prefectului, avem foarte multe mecanisme prin intermediul cărora ne întâlnim cu șefii acestor deconcentrate. Din prima zi în care a apărut anunțul în Monitorul Oficial, am fost aici din cauza Codului Roșu. Am intrat din prima într-un botez al focului. Atenționările meteo au continuat, dar s-au mai liniștit acum… Dacă nu de două sau de trei ori, cel puțin o dată pe zi am avut întâlniri cu șefii instituților implicate. De asemenea, zilnic am avut întâlniri cu șefii instituțiilor de forță care, conform procedurilor, informează și raportează. Dincolo de asta, am vrut să văd și ce au făcut, am raportările tuturor și le voi spune direcțiile mari pe care voi dori să mergem, mai ales pe fondul situațiilor de urgență.
,,Îi invit pe toți cei care vorbesc despre mine să vină și să discutăm personal”
*Aveți un proiect personal pe care vă doriți să-l puneți în practică?
**Proiectul meu personal este să transform Prefectura în acea instituție care trage județul după ea. În perspectiva atribuțiilor pe care le am și a intrărilor de la nivel central voi face tot posibilul ca acest lucru să se întâmple. Voi folosi toate pârghiile pe care le am dar, să nu uităm, dezvoltarea județului ține de oamenii politici. Biroul meu este deschis, în afară de audiențele publice. Am dat dispoziție la poartă ca orice persoană care are treabă cu prefectul să vină. Am anunțat toate instituțiile că voi merge la fața locului și, desigur, vom invita și conducerile lor aici. Biroul acesta este unul deschis din prima zi.
*Deși s-a consumat mediatic și s-a depășit modul în care ați ajuns prefect, clasa politică nu vă slăbește deloc. PSD Argeș vă dedică timp din conferințele sale. La ultima,deputatul Nicolae Georgescu a declarat că ați fi o sușine pentru școala doctorală piteșteană pentru că v-ați luat doctoratul la Chișinău.
**Nu vreau să comentez pozițiile și declarațiile publice, însă îi invit pe toți cei care vorbesc despre mine să vină și să discutăm personal. Dacă au neclarități față de anumite competențe ale mele, este normal să le explic. Nu aș vrea să aduc explicații specifice pe cazul menționat, dar sunt sigur că unii dintre cei care fac afirmații legate de cariera mea profesională nu cunosc problematica, nu sunt specialiști să poată aprecia lucrurile acestea. Dacă cineva are vreo îndoială despre nivelul de pregătire pedagogică din Republica Moldova, îi invit să-și facă temele mai bine. Cum spuneam, ușa mea este deschisă.