Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege privind mobilitatea urbană durabilă. Iniţiativa legislativă are ca obiect de reglementare îmbunătăţirea condiţiilor de mobilitate în zonele urbane şi rurale, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transporturi precum şi creşterea siguranţei rutiere în zonele urbane, prin soluţii digitale şi ecologice de transport. Beneficiarii direcţi sunt autorităţile publice locale şi cetăţenii, prin reducerea congestiei la nivelul oraşelor îmbunătăţirea mobilităţii pentru desfăşurarea activităţilor zilnice atât ale locuitorilor, cât şi ale agenţilor economici.
Prin această lege, marile aglomerări urbane au mai multe obligații: instituirea de benzi unice, extinderea unor zone pietonale, restricţii de acces pentru unele categorii de maşini în anumite zone, asigurarea unui transport public accesibil şi predictibil, construirea de terminale intermodale de călători şi marfă, măsuri de „calmare a traficului” şi alte astfel de proiecte.
Străzile trebuie proiectate cu benzi unice pentru transport, piste pentru biciclişti sau prin reducerea limitelor de viteză stabilite pentru autovehicule pe anumite sectoare de drum, dar cu obligaţia de a asigura o „reţea ciclistă completă, cu elemente de umbrire adecvate, suprafeţe netede şi parcare securizată”, potrivit apix.ro.
Aglomerările urbane din România vizate în primă fază de aceste măsuri sunt cele aferente municipiilor Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2026, Planul de mobilitate urbană durabilă este obligatoriu pentru toate municipiile din România. Legea merge la promulgare.
Potrivit proiectului, mobilitatea urbană durabilă reprezintă domeniul care asigură cadrul strategic şi operaţional pentru corelarea dintre planificarea şi dezvoltarea urbană şi transportul de persoane şi de mărfuri la nivelul cartierului, oraşului şi la nivelul teritoriului metropolitan.
„Scopul prezentei legi este de a stabili condiţiile necesare pentru un sistem de mobilitate durabil, echitabil, eficient şi incluziv pentru realizarea unor condiţii mai bune de mobilitate în zonele urbane şi rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi şi pentru creşterea siguranţei rutiere în zonele urbane, utilizând soluţii verzi şi digitale”, arată proiectul adoptat miercuri de către deputaţi.
„Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei este autoritatea de la nivel central responsabilă cu domeniul mobilităţii urbane durabile, numit în continuare ministerul de resort. În definirea şi implementarea politicii de mobilitate urbană durabilă, ministerul de resort colaborează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi cu alte autorităţi şi instituţii publice cu atribuţii conexe”, mai prevede iniţiativa legislativă.
Autorităţile administraţiei publice locale, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sau zonele metropolitane, după caz, care au aprobat Planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD) au obligaţia de a transmite Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei Planurile de mobilitate urbană durabilă în format vectorial, în cel mult 30 de zile de la aprobare, pentru a fi introduse în Observatorul teritorial naţional.
Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege, în calitate de for decizional şi astfel legea merge la promulgare.
Sursa foto: publitrans2000.ro