Comisia juridică a Camerei Deputaţilor a dat, miercuri, raport favorabil unei propuneri legislative depuse la Parlament în urmă cu trei ani și care prevede că Poliţia Rutieră va putea dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar nu numai pe partea carosabilă, ci şi pe trotuare.
Propunerea legislativă modifică alineatul 1 al articolului 64 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
„Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”, prevede proiectul.
„Poliția este privată (n.r. în prezent) de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care poate înlătura efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ semnat de deputatul USR Cătălin Drulă.
Guvernul a transmis că susţine iniţiativa legislativă, sub rezerva condiţionării ca măsura ridicării să fie dispusă doar în cazul în care nu se respectă distanţa minimă de un metru pentru circulaţia pietonilor.
„Raţiunea este tocmai aceea că în România nu sunt suficiente locuri de parcare, iar ridicarea tuturor vehiculelor de pe trotuare ar fi practic imposibilă la ora actuală”, a precizat Alexandru Popa, reprezentantul Direcţiei Rutiere din Ministerul Afacerilor Interne.
Alexandru Popa a mai spus că şi în prezent este interzisă parcarea pe trotuare, însă nu se dispune această măsură administrativă de ridicarea autovehiculelor.
„Referitor la obligaţia de un metru, în forma actuală este prevăzută în sarcina administraţiilor locale de a amenaja parcări pe trotuare, cu condiţia de a respecta distanţa de un metru pentru pietoni. Noutatea adusă prin iniţiativa legislativă este că se elimină sintagma «pe partea carosabilă». Prin propunere se doreşte să se ridice toate vehiculele staţionate neregulamentar, inclusiv de pe trotuar”, a mai explicat reprezentantul MAI.